رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با هشدار نسبت به جدی بودن بحران آب در این شهرستان، گفت: عمق چاه‌های استحصال آب در برخی از مناطق لارستان به 450 متر رسیده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴ 07 March 2015

منصور رضایی، بعدازظهر امروز به مناسبت هفته منابع طبیعی در نشست خبری با خبرنگاران با تأکید بر بحرانی بودن وضعیت آب در منطقه لارستان، اظهار داشت: 93 درصد آب‌های موجود، در بخش کشاورزی و فقط هفت درصد آن در بخش شرب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی بحران آب را، یک زلزله خاموش دانست و تصریح کرد: در برخی از مناطق لارستان به دلیل استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، نشست زمین اتفاق افتاده است.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان از احداث پارک جنگلی در بخش اوز خبر داد و افزود: این طرح در زمینی به مساحت 12 هزار هکتار با مشارکت شهرداری شهر اوز احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، کل مساحت شهرستان لارستان، یک‌میلیون و 500 هزار هکتار است، تصریح کرد: نزدیک به یک‌میلیون و 250 هزار هکتار این مساحت ملی محسوب شده که از این میزان، با تلاش کارکنان اداره منابع طبیعی لارستان، نزدیک به یک‌میلیون هکتار آن سنددار دولتی است.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان بابیان اینکه، با مشارکت مردم و مسئولان روستای کورده، نزدیک به 80 هکتار جنگل‌کاری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در طول سال 93، 35 طرح آبخیزداری به‌صورت خودجوش توسط مردم ایجاد شده است.

وی با جدی دانستن بحران آب در منطقه لارستان، اضافه کرد: در گذشته‌ای نه‌چندان دور، منطقه درز و سایبان در بخش مرکزی لارستان که قطب تولید محصولات جالیزی بوده‌اند، به دلیل بروز خشک‌سالی و کمبود آب، عمق برخی از چاه‌ها در منطقه لارستان به 450 متر رسیده و منجر به نابودی کشاورزی شده است.

رضایی بابیان اینکه، چهار پروژه آبخیزداری مطالعه شده برای مقابله با خشک‌سالی پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون موفق به اجرای آن نشده‌ایم.

وی با ابراز تأسف از مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در سطح لارستان، گفت: میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در این شهرستان، دو برابر میزان تزریق آن است.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان بابیان اینکه در سطح این شهرستان بیش از 70 پروژه آبی‌خاکی اجرا شده است، اذعان کرد: این پروژه‌ها شامل؛ سد خاکی، حوضچه مصنوعی، گوراب‌ها و پخش سیلاب‌ها است.

وی بابیان اینکه، ایران در مرکز کمربند خشکی قرار دارد، افزود: لارستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن، در منطقه خشک کشور قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار