پاییز برای شهرستان استهبان فصلی پررونق در عرصه کشاورزی است؛ شهرستانی که زنجیره کاملی از کاشت، داشت و برداشت، بسته‌بندی فرآوری و بازاریابی محصولات مختلف را در خود دارد.
کد خبر: ۱۱۳۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 11 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: استهبان در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد و بیش از هر چیز دیگری به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انجیر شناخته می‌شود و همین ظرفیت بالایی که در کشت و برداشت انجیر دارد موجب شد که نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم آن، تیرماه سال جاری در فائو به ثبت جهانی برسد.

اما ظرفیت این شهرستان تنها به انجیر خلاصه نمی‌شود بلکه تولید محصولات دیگری مانند زعفران گندم، حبوبات، پنبه، زیتون، گردو، بادام، انار و انگور نیز در این شهرستان رواج بسیاری دارد؛ ظرفیت‌هایی که پاییز این شهرستان را هم پُررونق کرده است.

 

نامش را از ریشه «سته» ، «بان» انگورستان‌های پهناور گرفته، اگرچه برای مدتی هم نام این شهر اصطهبانات بوده‌ اما در آبان ۱۳۵۳ خورشیدی به نام کنونی آن، یعنی استهبان تغییر کرده‌؛ شهرستانی که با توجه به طبیعت زیبا، انجیرستان‌های سرسبز و توانمندی‌های بالقوه‌ای که در زمینه کشاورزی دارد نقش مهمی در رونق اقتصاد فارس ایفا می‌کند.

 

در حقیقت عمده جمعیت استهبان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و نمود این کار در فصل پاییز با آغاز کشت و کار دوچندان می‌شود؛ پاییزی که برای این شهرستان بهار رونق کشاورزی را به همراه دارد.

 

تولید ۲هزار و ۳۷۰ تُن زیتون از ۴۵۲هکتار

 

یکی از محصولات تولیدی در این شهرستان در فصل پاییز زیتون است؛ بیشترین ارقام زیتون استهبان رقم زرد، فیشومی، روغنی، مانزانیا، شنگه، کنسروالیا، شیراز و دزفول است که برداشت ارقام کنسروی از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود و اواسط آبانماه برداشت ارقام روغنی به پایان می‌رسد؛ این محصولات در نهایت برای فرآوری به کارخانجات ارسال می‌شوند.

 

امسال حدود ۴۵۲ هکتار از باغات این شهرستان به کشت زیتون اختصاص یافته که ۳۹۵هکتار آن بارور و ۵۷ هکتار آن غیر بارور است و به گفته مسئولان پیش‌بینی می‌شود با برداشت متوسط ۶تن در هکتار، تولید این محصول در سالجاری به ۲هزار و ۳۷۰ تن برسد.

کشت پسته در ۷۵۴هکتار از باغات

 

از دیگر محصولات این شهرستان که نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی استان ایفا می‌کند پسته است؛ عمده ارقام پسته کشت شده در این شهرستان احمد آقایی و اکبری است و عملکرد آن ۲.۵ تن پسته تر در هکتار است.

 

در سال جاری حدود ۷۵۴هکتار از باغات شهرستان به کشت پسته اختصاص یافت که از این میزان ۲۳۸ هکتار بارور و ۵۱۶ هکتار آن غیربارور بود.

 

از اواخر شهریور ماه تا اواسط مهرماه عملیات برداشت این محصول انجام و بیش از۵۹۵ تن محصول پسته تر از این باغات برداشت و روزانه روانه بازار شد.

 

برداشت انار در سطح ۲هزار و ۷۷۷ هکتار

 

در پاییز امسال همچنین برداشت انار در سطح ۲هزار و ۷۷۷ هکتار از باغات انار شهرستان استهبان انجام شد؛ این در حالی بود که با وجود خسارت ۹میلیارد تومانی به علت گرمای بی سابقه هوا و تداوم آن در سال جاری به ۲۰ درصد از باغات انار، پیش‌بینی شد تا پایان فصل برداشت حدود ۶۵ هزار تن محصول انار از باغات شهرستان برداشت و روزانه روانه بازار شود.

 

در سال جاری یک هزار و ۹۶۵هکتار از این باغات دچار سوختگی میوه به علت گرمای شدید و تدوام آن شدند که این عارضه موجب کاهش مرغوبیت و بازار پسندی این محصول شد.

 

با این حال سطح باغات بارور شهرستان ۲هزار و ۵۳۸هکتار و غیر بارور ۲۳۹ هکتار و عمده ارقام زیر کشت رباب و فاروق با متوسط عملکرد ۲۵ تن در هکتار بود.

 

تولید یک هزار و ۵۰۰ تُن پنبه

پنبه نیز از دیگر محصولات مهم این شهرستان است که برداشت آن در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع استهبان آغاز شده است؛ در واقع این محصول در منطقه خیر شهرستان کشت می‌شود و برداشت آن از اوایل آبان ماه آغاز شده و تا نیمه های آذر ادامه دارد.

 

متوسط عملکرد پنبه در مزارع شهرستان سه تن است و طبق پیش‌بینی مسئولان جهاد کشاورزی مقرر شده حدود یک هزار و ۵۰۰ تن وش از این مزارع برداشت شود.

برداشت ذرت دانه‌ای و کشت محصولات شتوی

در حال حاضر نیز برداشت ذرت دانه‌ای و کشت محصولات شتوی در این شهرستان آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برداشت ذرت دانه‌ای از سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود حدود چهار هزار تن ذرت دانه‌ای از این سطح زیر کشت تولید شود.

مهدی اعیان منش افزود: برداشت ذرت دانه‌ای از اوایل آبان ماه آغاز شده و تا نیمه آذرماه ادامه دارد و ارقام کشت شده شامل آمریکن ژنتیک، کوردونا و عمدتاً رقم ۷۰۴ است و برای بهره‌وری بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف آب، بیش از ۶۰ درصد این مزارع به روش‌های نوین آبیاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک مرکز فعال ذرت خشک‌کنی در شهرستان استهبان محصول تولیدی را از بهره‌برداران خریداری می‌کند، در رابطه با نیاز کشور به ذرت، برای تأمین خوراک دام و طیور، گفت: ذرت به‌عنوان یک علوفه دامی، هم به‌صورت علوفه‌ای و هم به‌صورت خوراک دام در صنعت دام و طیور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در مرغداری‌ها، دامداری‌ها و کارخانه‌های خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی استهبان همچنین از آغاز کشت محصولات شتوی در این شهرستان خبر داد و گفت: سطح ابلاغ شده سال زراعی جاری چهار هزار و ۸۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج هزار هکتار از مزارع به کشت گندم و جو آبی اختصاص یابد.

 

اعیان‌منش یادآور شد: تأمین و استفاده از بذور گواهی شده، کود فسفاته و پتاسه، کاشت مکانیزه، کاهش مصرف بذر، استفاده از آرایش کشت‌های جدید و کنترل به موقع آفات و بیماری‌ها از جمله برنامه‌های این مدیریت برای کشت محصولات شتوی است.

 

مدیر جهاد کشاورزی استهبان اضافه کرد:کشت گندم و جو در شهرستان استهبان از اوایل آبان ماه آغاز شده و تا اوایل دی ماه ادامه دارد و ارقام کشت شده گندم شامل تیرگان، سیروان و ترابی و ارقام جو شامل مِهر و ریحان هستند.

 

ظرفیت بالای استهبان در عرصه کشاورزی

وی با اعتقاد به اینکه استهبان از ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی بهره می‌برد گفت: پنبه استهبان جزو پنبه‌های برتر کشور است، انار ایج به ویژه رقم فاروق آن شهرت جهانی دارد، زعفران این شهرستان از نظر طعم و عطر از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است، پنبه و گندم استهبان هم از کیفیت بی‌نظیری بهره می‌برند که خواهان بسیاری در کشور دارند.

 

اعیان‌منش ادامه داد: انجیر استهبان هر ساله بالای ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و زعفران و انار استهبان هم به کشورهای مختلف صادر می‌شود؛ لذا می‌توان گفت که این شهرستان نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی استان فارس ایفا می‌کند.

 

حدود ۲هفته دیگر هم برداشت زعفران از مزارع این شهرستان آغاز می‌شود و این تکاپو برای کاشت و برداشت همچنان ادامه دارد؛ می‌توان گفت شهرستان استهبان از ظرفیت‌های قابل توجه و توانمندی‌های بالقوه‌ای در زمینه کشاورزی بهره می‌برد که باید به همت مسئولان متولی به عرصه فعل کشانده شود.

 

 

 

 
برچسب ها: پسته ، گندم ، زعفران ، استهبان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار