رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ 06 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا علیرضا حیدری، با اشاره به واکسیناسیون رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل، گفت: سهمیه استان کرمانشاه برای واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل ۷۵۰ هزار قطعه در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به خوراکی بودن واکسن نیوکاسل، از روستائیان خواست تا با کارشناسان دامپزشکی برای واکسیناسیون طیور بومی خود علیه بیماری نیوکاسل همکاری داشته باشند.

حیدری با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی مسری طیور است که از ۷۰ سال پیش در کشور دیده شده، گفت: این بیماری درمان ندارد و تنها با رعایت اصول بهداشتی و ایجاد امنیت زیستی با واکسیناسیون می توان از شیوع بیماری جلوگیری کرد.

 وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل دارای تلفات بالا بوده و در صورت شیوع آن در طیور بومی احتمال انتقال آن به واحدهای صنعتی خیلی زیاد است، به نحوی که حتی از طریق تردد افراد با لباس و کفش آلوده هم بیماری منتقل می‌شود.

وی گفت: احتمال ابتلای طیور بومی و صنعتی به بیماری نیوکاسل در صورت عدم واکسیناسیون بالا است.

وی ادامه داد: شیوع بیماری نیوکاسل در طیور با تلفات بالا همراه بوده و پرورش دهندگان طیور را با ضررهای هنگفت مالی مواجه خواهد کرد.

حیدری با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در طیور با بی اشتهایی شروع می شود، گفت: پیچش گردن پرنده و فلجی بال و پا از دیگر علائم بیماری نیوکاسل در طیور است.

وی ادامه داد: بیماری نیوکاسل در طیور با علائم گوارشی شامل اسهال سبزرنگ، سیاه شدن ریش و تاج و... خصوصا در پرنده های جوان همراه است.

حیدری گفت: کلاغ، گنجشک و دیگر پرندگان مخزن بیماری بوده و می توانند بیماری را به طیور بومی انتقال دهند، در حالی که خودشان نسبت به بیماری مقاوم هستند.

وی افزود: واکسیناسیون طیور بومی استان کرمانشاه علیه بیماری نیوکاسل تا پایان ماه به اتمام خواهد رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار