رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب از برنامه ریزی برای تبدیل تپه باستانی چغاگاوانه به پارک موزه خبرداد.
کد خبر: ۱۱۳۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱ 05 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا شهرام علی‌یاری، بااشاره به برنامه ساماندهی تپه چغاگاوانه اسلام آبادغرب، اظهارکرد: چندی پیش استاندار کرمانشاه در سفر به اسلام آبادغرب دستور ساماندهی، زیباسازی و ادامه فعالیت های پژوهشی و باستانی شناسی را در این تپه باستانی داد.

وی افزود: به دنبال این مسئله، به درخواست میراث فرهنگی استان، دو روز پیش(۱۲ آبان) رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی با سفر به کرمانشاه بازدیدی از تپه چغاگاوانه داشتند.

رئیس میراث فرهنگی اسلام آبادغرب تصریح کرد: در این بازدید راهکارهای نجات تپه باستانی چغاگاوانه از شرایط فعلی، چگونگی ساماندهی و زیباسازی و ادامه فعالیت های باستان شناسی در آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اعلام کرد: سرانجام مقرر شد با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری اسلام آبادغرب و زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی، چغاگاوانه به پارک موزه تبدیل شود.

علی یاری خاطرنشان کرد: به منظور اجرایی شدن این طرح، استانداری کرمانشاه اعتبارات لازم را برای ادامه کاوش های باستان شناسی در این محوطه باستانی و انجام اقدامات حفاظتی آن تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون دو مرحله کاوش باستان شناسی در تپه چغاگاوانه انجام گرفته، گفت: اولین کاوش های باستان شناسی روی این محوطه مربوط به سال ۱۳۴۸ است که طی آن ۵۶ لوح گلی با خط میخی اکدی متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد از آن کشف شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اسلام آبادغرب خاطرنشان کرد: دومین بار هم در سال ۱۳۷۷ این تپه باستانی مورد کاوش قرار گرفت که طی آن مشخص شد این مکان در گذشته یک ارگ حکومتی با خانه های مسکونی در اطراف آن بوده است.

وی افزود: اکنون مسئولین پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بدنبال این هستند ادامه کاوش های باستان شناسی را در این محوطه باستانی داشته باشیم.

علی یاری عنوان کرد: مقرر شده شهرداری اسلام آبادغرب تا نوروز ۱۴۰۳ اقدامات زیباسازی و زیرساختی لازم را برای پذیرش گردشگران در این تپه باستانی انجام دهد و فرآیندهای صدور مجوز و تامین اعتبار برای کاوش باستان شناسی در عرصه آن هم انجام گیرد.

طبق کاوش های باستانی صورت گرفته، استقرار انسانها در تپه باستانی چغاگاونه به حدود ۱۰ هزار سال قبل می رسد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار