یادداشت: مریم پاسالار
کد خبر: ۱۱۳۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵ 24 October 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// مریم پاسالار در یادداشتی نوشت؛ عملیات عاشورای ۴ در سال ۱۳۶۴ به منظور آزادسازی کامل دریاچه دریاچه ام‌النعاج در منطقه عملیاتی هورالهویزه توسط تیپ ۹ بدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت و در جریان این عملیات در مرداد ماه سال ۱۳۶۴ بخشی‌ از دریاچه‌ ام‌النعاج عراق‌ در منطقه‌ هورالهویزه را آزاد کردند.

عملیات عاشورای ۴ در وسعتی به مساحت ۱۱۰ کیلومتر مربع برای آزاد سازی کامل این دریاچه با همان ترکیب نیروهای عمل کننده در عملیات پیشین به اجرا در آمد .

شناسایی و آماده سازی منطقه پس از تعیین حـدود منطقه عملیاتی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا و واگذاری این عملیات به تیپ بدر آغاز شد و پناهندگی دو تن از نیروهای عراقی به لحاظ داشتن اطلاعات مفید و مناسب توانست نقشی موثر را در عملیات ایفا کند.

عراق نیروهای خود در دریاچه ام‌النعاج را در دو گروهان از گردان 6 تیپ 117 در چهار پاسگاه ثابت و یک پاسگاه شناور آرایش داده بود و نیز نیروهایی با نام فرسان‌الهور به معنی نیروهای‌ اطلاعاتی‌ هور در سنگرهای کمین عراق استقرار داشتند.‌

نیروهای‌ تیپ ‌۹ بدر به فرماندهی اسماعیل دقایقی ۱ آبان ماه ۱۳۶۴ در ساعت ۲ بامداد با رمز یا موسی الکاظم‌علیه‌السلام عملیات آبی خاکی عاشورای ۴ را آغاز کردند.

بدین ترتیب نیروها با استفاده از اصل غافلگیری و پشتیبانی موثر توپخانه ارتش در غرب دریاچه ام النعاج به اهداف خود رسیدند و موجب سقوط پانزده سنگر کمین عراقی شدند و پیشروی آن ها تا سقوط کامل دریاچه ادامه یافت .

در حوالی ساعت ۱۱:۰۵ دقیقه ی صبح عراق پاتک خود را در روز نخست عملیات آغاز کرد . اما نیروهای مجاهد عراقی که در میان نیزار ها به کمین نشسته بودند به آن ها حمله ور شده و پاتک آن ها را خنثی و برآن ها چیره شدند ؛ پاتک دوم هم در ساعت ۱۴ همان روز با پشتیبانی توپخانه و حمایت هواپیماهای پی سی ۷ عراق آغاز شد و به همان صورت پاتک نخست پاسخ داده شد و نتیجه ی آن عقب نشینی عراق و به جای گذاشتن هشت فروند قایق ؛ شماری‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر شد . در این‌ تعقیب‌ و گریز یک‌ فرمانده‌ از مجاهدان‌ عراقی به نام ابوالخیر به شهادت رسید.

عراق در ۵ آبان ماه برای باز پس گرفتن دریاچه‌ ام‌النعاج ‌ سه بار به صورت متوالی پاتک کرد و در پاتک اول، هشت فروند قایق را با پشتیبانی پنج فروند هواپیمای پی‌سی7 وارد عمل کرد. در پاتک دوم، هشت فروند قایق و یک دستگاه نفربر خشایار همراه با پشتیبانی هوایی وارد عمل شد. سومین پاتک از المجری با دوازده بلم و حمایت هواپیمای پی‌سی7 آغاز شد.
در این بین مجاهدین عراقی از تاکتیک کاربردی استتار در نی‌ها و سپس حمله به دشمن، استفاده کردند و همچنین یکی از مجاهـدین عراقی تیپ بدر، هنگام تعقیب قایق عراقی‌ها با نقص فنی دوشـکا مواجه شد و نتوانست تیراندازی کند، لذا قایق خود را به قایق نیروهای عراق کوبید که به غرق شدن آن‌ها منجر شد.

در شب اول این عملیات نیروهای تیپ بدر با ایجاد آبراهی نزدیک به هشت کیلومتر توانستند به پشت مقر فرماندهی عراق نفوذ کرده و موجب سرکوب فعالیت آن ها شوند .
در این عملیات ،در همان لحظات اولیه بیش از سیصد نفر کشته و ۷۶ نفر از نیروهای عراق اسیر شدند و فقط حدود پانزده نفر از نیروهای تیپ بدر به شهادت رسیدند و این همه، نتیجه درایت و قدرت فکری اسماعیل دقایقی، فرمانده تیپ، بود.

این عملیات به آزاد سازی ۱۱۰ کیلومتر مربع از منطقه هورالهویزه‌ عراق، 64 پایگاه، هفت آبراه‌ در غرب‌ دریاچه‌ و تصرف‌ سه پاسگاه‌ و سه سنگر کمین‌ عراق‌ منجر شد و ایران در عملیات عاشورای ۴ به‌ همه اهداف‌ معین‌شده‌ رسید.

در این عملیات، 416 نفر عراقی اسیر، کشته و زخمی شدند. تعداد زیادی‌ دوشکا و آرپی‌جی، 27 فروند قایق‌ و بلم، 99 قبضه‌ سلاح‌ نیمه‌سنگین، ده قبضه‌ ضد هوایی‌ تک‌لول‌ کالیبر 14 و نیم‌میلیمتری‌ و چهار قبضه‌ خمپاره‌‌انداز 82 و 60 میلیمتری‌ از عراق به غنیمت گرفته شد. در طول این عملیات 25 پاسگاه، یک فروند هواپیمای پی‌سی‌7 و صد فروند قایق و بلم عراق نیز منهدم شد.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار