مدیر امور شیلات وآبزیان سازمان گفت : با هدف ترویج فرهنگ آبزی پروری و همچنین افزایش عملکرد کشت برنج ، پروژه ترویجی کشت توأم ماهی و برنج در سطح 2 هکتار از مزارع روستای کلم واقع در شهرستان بدره با رها سازی یک هزار و 500 قطعه بچه ماهی از نوع کپور معمولی با وزن متوسط 100 گرم اجرا شد .
کد خبر: ۱۱۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 17 October 2015
به گزارش سایت تابناک ایلام، رضا سلیمانی افزود: کشت توام ماهی و برنج یکی از روش های تلفیقی پرورش ماهی و کشاورزی است که در آن حدود 2 تا سه هفته پس از نشاکاری ، بچه ماهی کپور معمولی به تعداد متناسب با سطح زیر کشت برنج در حوضچه ای که از قبل در کنار زمین آماده شده رها سازی می شود.
وی یادآور شد: هنگام ورود آب به داخل زمین و آبیاری شالی ها این ماهیان از حوضچه خارج و در سطح شالیزار شنا و از علف های هرز ولارو و حشرات که در لابلای شالی ها موجود است تغذیه می کنند که این امر باعث کنترل آفات ، بیماری ها و علف های هرز ، کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و در نتیجه افزایش عملکرد کشت برنج می شود، ضمن اینکه پس از برداشت برنج مقداری ماهی نیزاستحصال می شود.
سلیمانی اضافه کرد: پروژه فوق در تاریخ 20 خرداد سال جاری آغاز و در مورخ 10 مهر با برداشت برنج وماهی پایان یافت که در نهایت حدود یک هزار کیلوگرم ماهی استحصال شد ضمن اینکه میزان استفاده از کود و سم در شالیزارهای هدف به نصف کاهش یافت و عملکرد تولید نیز نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشت .
مدیر امور شیلات وآبزیان سازمان گفت: با توجه به اینکه در شهرستان های سیروان ،بدره ،چرداول سطح زیر کشت برج قابل توجه بوده لذا به منظور تولید محصول آبزیان بصورت ارگانیک و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در سطح مزارع این پروژه قابلیت اجرایی را دارا می باشد ./ ز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار