مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور خبر داد؛
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: اهدای خون در استان کرمانشاه طی هفت ماهه نخست سال جاری ۹.۴ درصد افزایش داشته است. 
کد خبر: ۱۱۳۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷ 20 October 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، مصطفی جمالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتقال خون در کل کشور در بهترین دوران خود است و سال گذشته و امسال ١٠٠ درصد نیازهای خونی بیمارستان‌های کشور را تأمین کرده‌ایم.

وی افزود: ذخایر خون و فرآورده‌ها ابتدا چهار روز بود اما اکنون ۲ برابر شده است، شبکه خون‌رسانی را فعال کرده‌ایم که در تاریخ انتقال خون کشور شرایط اینگونه نبوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: فنوتیپ راه‌اندازی شد که بر اساس آن امکان اندازه‌گیری گروه‌های خونی فرعی فراهم شد.

وی افزود: پادتن‌هایی در خون وجود دارد و اگر به فردی که فاقد این است خون داده شود احتمال مرگ وجود دارد که امسال راه اندازی می‌شود.

جمالی در خصوص توسعه بانک سازگاری بافتی، ابراز کرد: فردی که پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام می‌دهد فرد اهدا کننده و فرد دریافت کننده باید آزمایش مانند هم داشته باشند.

وی افزود: افراد زیادی داوطلب شوند و ما بانک اطلاعاتی کاملی داشته باشیم کل کشور ۴۰ الی ۵۰ هزار نفر داریم که آمار بسیار ضعیفی است.

این مقام مسئول بیان کرد: با ۹۸ درصد فراوری جزء کشورهای پیشرو هستیم و سال گذشته در انتقال خون کشورهای آسیایی صاحب رتبه برتر شدیم.

وی گفت: مشارکت خانم‌ها در انتقال خون کم است و کمتر از ۵٠ درصد است و جمعیت کشور رو به پیری است لذا هر سال مصرف خون و فرآورده زیاد می‌شود که اهدا نیز باید افزایش داشته باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ابراز کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری در انتقال خون استان کرمانشاه ۹/۴ درصد افزایش اهدای خون داشته‌اند که با ادامه این روند سال آینده نیز مشکلی نخواهید داشت.

وی عنوان کرد: استان کرمانشاه توانسته به سایر استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان نیز در انتقال خون کمک کند به طور کلی هشت سردخانه سیار ۱۰ هزار لیتری در کشور اضافه کردیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تشریح کرد: در صورت آسیب به سرعت جایگزین خواهند شد تا پلاسما آسیب نبیند یک سردخانه ۱۶۰ هزار لیتری در قزوین و هزار لیتری در اراک در حال راه‌اندازی است.

این مقام مسئول اذعان کرد: استان کرمانشاه نیز در حال راه‌اندازی یک سردخانه ۱۰ هزار لیتری است، تولید پلاسما ۷۰ الی ۸۰ هزار لیتر در سال است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: پلاسمای تولیدی به خارج از کشور رفته و تبدیل به داروی بعضی بیماری ها می‌شود و امسال با افزایش بهره وری و تا پایان سال به ۲۵۰ هزار لیتر خواهد رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار