کد خبر: ۱۱۳۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲ 20 October 2023

چهار هزار راس گاومیش ثبت شده در رضوانشهر وجود داردچهار هزار راس گاومیش ثبت شده در رضوانشهر وجود داردچهار هزار راس گاومیش ثبت شده در رضوانشهر وجود داردچهار هزار راس گاومیش ثبت شده در رضوانشهر وجود دارد

فرماندار رضوانشهر در اولین همایش ملی توسعه پرورش گاومش استان گیلان که به میزبانی رضوانشهر برگزار شد، با بیان اینکه چهار هزار راس گاومیش ثبت شده در این شهرستان وجود دارد، افزود: به طور متوسط روزانه یک تن شیر از سطح روستاهای مختلف این شهرستان تولید می شود که بخشی از آن به سایر استانها صادر می شود که افتخاری برای گیلان و تکلیفی بر دوش مسئولان است که این صنعت را مورد حمایت قرار دهند.

سید نادر صفوی هدف از برگزاری این همایش را توسعه اصلاح نژاد گاومیش، کمک به حفظ ذخایر ژنتیک این دام بومی کشور، شناساندن محصولات جانبی شیر آن، ترغیب و تشویق شیوه های نوین گاومیش داری در راستای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها اعلام کرد.

وی ادامه داد: رضوانشهر به عنوان شهر پایلوت اصلاح نژاد گونه های بومی گاومیش است که در این همایش ۱۰ راس از این دام منتخب وبرتر از دامداران نمونه در غرفه ها به نمایش گذاشته شد.

نماینده عالی دولت در رضوانشهر با اشاره به موضوع دانش بنیان که جزء تاکیدات مقام معظم رهبری است و دولت سیزدهم هم اهتمام جدی در این رابطه دارد ، اظهار داشت: رضوانشهر اولین شهرستانی است که با فروش وانتقال تلیسه های ماده اصلاح نژاد شده به مرکز پژوهشی بیوفارم ابن سینا در فرایند تولید جنین منجمد آزمایشگاهی که صرفا در تولید انحصاری کشور ایتالیا بود پیشقدم بوده و برای اولین بار در کشور خصوصا در بین کشورهای آسیایی توانسته ۴۰ جنین منجمد گاومیش را تولید نمایند.

فرماندار رضوانشهر همچنین ضمن محکوم نمودن جنایات بزرگ اسرائیل و استکبار جهانی آمریکا در شهادت مظلومانه جمع کثیری از مردم مظلوم فلسطین ؛ گفت: جنایات رژیم جعلی اسرائیل در به خاک و خون کشیدن ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین، موجب بیداری ملت های آزده خواهد شد و خشم امت اسلامی را در پی خوهد داشت، خشمی که گریبان صهیونیست و استکبار جهانی را خواهد گرفت.

*صنعت دامپروری از صنایع مغفول مانده در گیلان است

نماینده مردم رضوانشهر در مجلس نیز در این همایش گفت: صنعت دامپروری از صنایع مغفول در گیلان است که نیاز به حمایت در سطح ملی و استانی دارد.

حسن محمد یاری اضافه کرد: اگر پرورش گاومیش و صنعت دامپروری مورد حمایت واقعی قرار گیرد شاهد تحول در تولید و اشتغال بویژه در شهرستانهای غرب گیلان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در دیدار با مدیران صنعت شیر پگاه کشور بر خرید تضمینی شیر گاومیش از دامداران استان تاکید شد تا این شیر در قالب قرار دادی خریداری شود، امیدوارم با رونق این صنعت در منطقه شاهد تحولات شگرفی در تولید و اشتغال استان باشیم.

* دفاع از ملت مظلوم فلسطین وظیفه انسانی و اخلاقی برای تمامی آزدگان جهان است

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نژاد فومنی امام جمعه رضوانشهر نیز در این همایش ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه رژیم سفاک صهیونسیتی به بیمارستان المعمدانی و کشتار صدها نفر از مردم مظلوم غزه و اعلام انزجار از استکبار و رژیم صهیونیستی، به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و انزجار از دولت غاصب و کودک کش اسرائیل تاکید کردند و افزود: امروز دفاع از ملت مظلوم فلسطین نه تنها بر مسلمین جهان واجب است بلکه وظیفه انسانی و اخلاقی برای تمامی آزدگان جهان است، تا با اتحاد و یکپارچگی زمینه محو این غده سرطانی از این کره خاکی را فراهم نمایند.

* 1250 جنین اصلاح نژاد شده گاومیش رایگان بین گله‌داران کشور توزیع می شود

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور از توزیع حدود هزار و ۲۵۰ جنین اصلاح نژاد شده به صورت رایگان در بین گله‌داران کشور خبر داد و گفت: این جنین‌ها از شرکتی دانش بنیان خریداری شده و با اخذ هزینه کارشناسی انتقال می یابد و دامدار با این اصلاح نژاد یک نسل به جلو حرکت می‌کند.

عباس اکبری گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار راس گاومیش در ۱۴ استان کشور وجود دارد که هشت استان از جمله خوزستان و گلستان در رتبه های برتر قرار دارند.

وی تصریح کرد: ۲ ایستگاه نیز در تولید مواد ژنی یا اسپرم فعالیت می کنند و این تولیدات به صورت رایگان در بین گله داران گاومیش توزیع می شود.

وی عنوان کرد: این امر به جریان ژنی کمک می کند تا ارتقای صفات تولیدی و تولید مثلی در گله های گاومیش رخ دهد.

وی اضافه کرد: در مقایسه با گله‌های بومی که از کلچه‌ها و یا گاونر استفاده می شود در ایستگاههای تولید مواد ژنی با ایجاد جریان ژنی از هم خونی با استفاده از تلقیح مصنوعی جلوگیری می شود.

اکبری شریف، برنامه های معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز اصلاح نژاد دام کشور را پرورش دام روستایی و عشایری اعلام کرد و افزود: گاومیش یکی از دام هایی است که کمترین اتکاء را به نهاده های دامی وارداتی کشور دارد.

وی یادآوری کرد: ۷۰ درصد هزینه نگهداری دام در بخش تغذیه مصرف می شود اما گاومیش حداقل وابستگی را به نهاده های دامی خارجی دارد و این امر می تواند نقطه قوتی در این صنعت و اصلاح نژاد دام باشد.

این مسئول افزود: اقتصادی کردن این صنعت که ۱۱ درصد از تولید ناخالص کشور و ۴۳ درصد ارزش افزوده حوزه کشاورزی را شامل می شود با استفاده از روش های علمی و افزایش بهره وری امکانپذیر است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: دامپروران باید نگاه خود به این حوزه را تغییر دهند و این امر با حضور مروجان دامپروری، سرمایه گذاران بخش خصوصی و تشکل ها در سطح روستاها امکانپذیر است.

به گفته وی، مرکز اصلاح نژاد در بخش پرورش گاومیش از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده می کند تا جهش تولید را در صنعت گاومیش‌داری ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در استان گیلان برخلاف خوزستان گاومیش ها به شدت آرام هستند و این نشان می دهد تمام تکنیکهای تولید مثلی بکار گرفته شده مرکز اصلاح نژاد صنعت گاومیش اثر بخشی خوبی داشته است.

وی تاکید کرد: برای سرمایه گذاری در این حوزه باید از ظرفیت صندوق های حمایت از کشاورزی و دامپروری استفاده شود و توسعه بیمه ای در اختیار این دامداران قرار گیرد تا این صنعت به صنعتی پایدار تبدیل شود.

*بیمه دامداران گیلانی دارای نژاد اصلاح شده گاومیش ۲۰ درصدکاهش می یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: حق بیمه دامدارانی که به شکل سنتی گاومیش پرورش می دهند ۱۰ درصد و دامداران دارای دام اصلاح نژاد شده ۲۰ درصد کاهش می یابد.

صالح محمدی تصریح کرد: گیلان رتبه پنجم کشور را در پرورش گاومیش دارد که می توان با مطالعه‌ دقیق تر و حمایت بیشتر این صنعت را توسعه داد. گاومیش پروتئینی باکیفیت، کلسترولی پایین و شیری با املاح و چربی بالا دارد و محصولات تولیدی این دام از بازار پسندی بسیار خوبی برخوردار است.

وی بابیان اینکه در این همایش بدنبال اولویت قرار دادن گاومیش اصلاح نژاد شده و توسعه آن در استان هستیم، گفت: ۹۰ درصد شیوه های نگهداری این دام امروزه به شکل سنتی است، درحالی که این دام در دنیا به شیوه های صنعتی، نیمه صنعتی و در محیط های کنترل شده پرورش می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: استاندار گیلان بر ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی تاکید دارد و امروز در زمینه پرورش گاومیش چند حلقه مفقوده مانند تامین علوفه و خرید تضمینی شیر از سوی کارخانجات لبنی وجود دارد اما جهاد کشاورزی از کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند با تسریع در صدور مجوزها و اولویت پرداخت تسهیلات بانکی حمایت لازم را خواهد داشت.

* فاطمه دریساوی مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی و گاومیش داران استان گیلان نیز حاصل تلاش ۲۰ ساله اصلاح نژاد بر روی گله های گاومیش را استقرار دام آرام در غرفه های نمایشگاه این همایش اعلام کرد و افزود: نمونه آرام این دام تنها در کشور ایتالیا مشاهده می شود.

در پایان از 11 نفر تولید کننده برتر تجلیل بعمل آمد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار