استاندار خراسان رضوی:
استاندار خراسان رضوی گفت: کتابخانه‌ها به جد می‌توانند با استفاده از راهکارها و ظرفیت‌های مختلف در زمینه سرانه مطالعه وارد عمل شوند و نیاز افراد به مطالعه را باید برجسته‌سازی کنیم و در این زمینه آموزش‌وپرورش می‌تواند کمک زیادی کند.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷ 17 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، یعقوبعلی نظری امروز در دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی با عنوان کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: مسئله مهمی که در زمینه مطالعه و کتابخوانی داریم همگانی شدن آن است، باید کتابخوانی یا مطالعه همگانی را مانند ورزش همگانی مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: کتابخانه‌ها به جد می‌توانند با استفاده از راهکارها و ظرفیت‌های مختلف در زمینه سرانه مطالعه وارد عمل شوند و نیاز افراد به مطالعه را باید برجسته‌سازی کنیم و در این زمینه آموزش‌وپرورش می‌تواند کمک زیادی کند.

نظری تصریح کرد: هر تلاش، حرکت و اقدامی که صورت می‌گیرد هم‌زمان نیاز به اطلاعات و دانش نیز دارد. ما نیاز داریم که برای رسیدن به نقطه و گام بعدی مبتنی بر اطلاعات و دانش حرکت کنیم. رویکرد و نگاه همایش جدید است و ورود کتابخانه‌ها و این تشکیلات را به موضوع کسب‌وکار به ویژه کسب‌و‌کارهای خرد و خانگی که پایه اصلی و اساس حرکت اقتصادی در جوامع محسوب می‌شوند و نماد اقتصاد مردمی هستند را به فال نیک می‌گیرم.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: خراسان رضوی نماد اقتصاد بدون نفت در کشور است، بیش از 90 درصد آنچه در خراسان رضوی شاهد هستیم، فعالیت‌های اقتصادی از مقیاس متوسط به پایین است از طرفی بخش خصوصی در استان نقش اصلی را به عهده دارد و 90 درصد واحدهای کوچک و متوسط بدون وابستگی به نفت و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی با توجه به مختصات و مشخصات حاکم بر اقتصاد آن که متوسط به پایین است و البته جمعیت، ظرفیت و مساحت گسترده‌ای که داریم، محیط مناسبی برای تحقق برنامه و اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی است، ما نیز طرح‌های عملیاتی داریم. کتابخانه‌ها برای تحقق اهداف خود باید در فضای اقتصادی حضور داشته باشند و اقدامات کتابخانه‌ها در اطلاع‌رسانی می‌تواند کمک کند.

شاکله کتابخانه‌های عمومی در حال گذار از شکل سنتی است

علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز اظهار داشت: شاکله کتابخانه‌های عمومی در دنیا و پیرو آن در ایران در حال گذار از شکل سنتی به نسل جدید است، امروزه کتابخانه عمومی دیگر به فرهنگسرا‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند و پا را فراتر از کارکرد سنتی گذاشته‌اند و در فضای کتابخانه عمومی تغییر رویه به سمت نوآوری و خلاقیت کاملاً مشهود است.

وی افزود: کتابخانه عمومی به عنوان یک پایگاه مهم می‌تواند نقش حیاتی خود در این امر مهم را به خوبی شناسایی و برای رفع نیاز‌های گروه‌های مخاطبان برنامه‌ریزی کند. این برنامه‌ها می‌تواند با محوریت گفت‌وگوی ملی، انتقال و اشتراک تجربه بین افراد و صاحبان کسب‌وکار‌ها و عرضه محصولات آن‌ها در بستر کتابخانه‌های عمومی شکل بگیرد.

سبزیان عنوان کرد: در خراسان رضوی بیش از 250 کتابخانه عمومی با این سبک جدید مطابق شده‌اند،کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور در حال ارائه بیش از 40 خدمت متنوع است، همچنین خراسان رضوی با ایجاد و راه‌اندازی 11 کتابخانه سیار به عنوان اولین استان پیشرو در این مهم در حال پاسخگویی به نیاز‌های کتابخانه‌ای مناطق کم‌برخوردار، روستایی و بدون کتابخانه است.

سبزیان بیان کرد: توجه به آموزش و مهارت‌افزایی کارگران و اعضا برای ایجاد کسب‌وکار‌ها و عرضه آن‌ها، تسهیلگری در ایجاد فضای اشتغال اشتراکی و برگزاری بیش از 140 رویداد کتابخانه‌ای توسط کتاب‌داران استان با محوریت کسب‌وکار‌های کوچک از مهم‌ترین اقدامات است.

آغاز فعالیت‌ مشتری‌مداری در کتابخانه‌ها

اعظم صنعت‌جو، دبیر علمی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکار‌های کوچک نیز اظهار داشت: برگزاری این همایش نقطه عطف و شروعی برای آغاز فعالیت‌ها به سمت مشتری‌مداری در کتابخانه‌ها، کمک به افزایش مهارت‌ها، شایستگی‌ها و توانایی‌های آن‌ها در کسب درآمد، راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار است و این همایش به‌طور عام قصد دارد به نقش اطلاعات در توسعه کسب‌وکارها، برجسته کردن اهمیت و توجه به کسب‌وکار‌های کوچک در اقتصاد بپردازد.

وی افزود: این همایش به طور خاص قصد دارد به نقش کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهاد‌های اجتماعی در توسعه توانایی‌های افراد جامعه در راستای رونق‌بخشی اقتصادی جامعه بپردازد. کتابخانه‌های عمومی به دلیل داشتن توانمندساز‌هایی مانند کتابداران متخصص و منابع اطلاعاتی انتخاب شده بر اساس نیاز کاربران، داشتن فناوری‌های اطلاعاتی، ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی و آموزش کاربران می‌توانند در میان دیگر انواع خدمات نقش مهمی در توسعه اقتصاد جوامع با ارتقای مهارت‌های افراد جامعه داشته باشند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکار‌های کوچک افزود:در راستای نشان دادن جایگاه کتابخانه عمومی در زیست‌بوم کسب‌ وکار، این همایش از سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین لقب گرفت و در سال جاری که سال رشد تولید نامیده شد، به منظور تحقق شعار سال به طور رسمی آغاز به کار کرد.

صنعت‌جو بیان کرد: با اعلام رسمی فراخوان در سایت همایش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، قریب به 130 مقاله دریافت شد. این مقالات از سوی 60 داور در حوزه‌های موضوعی جامعه‌شناسی، اقتصاد گروه‌های مدیریت، مهندسی صنایع، علوم اطلاعات و حوزه‌های وابسته با دو و گاهی تا سه سری داوری ارزیابی و مقالاتی برای ارائه به صورت سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند و مرتبط با محور‌های 12گانه همایش، به صورت ماهانه پیش‌نشست‌ها و وبینار‌هایی برگزار کردیم که تا به امروز 14 پیش‌نشست با حضور متخصصان و اساتید داخلی و خارجی از کشور‌های مختلف از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا و دانمارک از حوز‌ه‌های موضوعی مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: در نتیجه فراخوان در این مدت حدود 410 خدمت به دبیرخانه ارسال و از سوی داوران حوزه‌های کتابداری، کارآفرینی و مدیریت داوری شد که عمده آن‌ها حاصل اجرای طرح در مناطق بومی و محلی و به رفع بیکاری و درآمدزایی نیز منتج شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار