معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پذیرش نشدن دانشجو در ۱۱۰۰ کد رشته طی امسال خبر داد و گفت : چراغ این رشته‌ها که متقاضی ندارند و مطابق نیاز بازار نیستند را خاموش کرده ایم و پذیرش مجدد در آن‌ها مگر براساس نیاز و درخواست استانی باشد.
کد خبر: ۱۱۳۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵ 11 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان قاسم عموعابدینی، معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست کارگروه آمایش آموزش عالی در دانشگاه‌های استان کرمانشاه، با اشاره به برنامه دولت برای اجرای طرح تحول آموزش عالی در کشور، گفت : در این راستا کارگروه‌های مدیریت استانی در حوزه آمایش و طرح تحول آموزش عالی در استان‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: در کل نظام آموزش عالی کشور برای اولین بار است که بخشی از طرح آمایش را به منظور تحول در نظام آموزش عالی به خود استان‌ها سپرده‌است و به آن‌ها اختیار داده شده تا آمایش استان خود را انجام دهند.

معاون آموزش وزارت علوم با تاکید براینکه همه استان‌ها ملزم هستند تا آذرماه طرح آمایش، اشتغال، ماموریت گرایی و تحول آموزش عالی خود را ارائه دهند، گفت: اگر استانی این طرح را آماده نکند، خود وزارتخانه برای آن استان آن را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم تا به همه استان‌ها سفری داشته باشیم و در خصوص آمایش و طرح تحول نظام آموزش عالی توضیحاتی بدهیم و اگر سوالی داشتند به آن‌ها پاسخ بگوییم و کرمانشاه هفتمین استانی است که در آن حضور پیدا کرده ایم.

عمو عابدینی با تاکید براینکه در طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم به دنبال حل چهار چالش هستیم، عنوان کرد: ناکارآمدی در نظام حکمرانی، پاسخگویی ناکافی دانشگاه‌ها به نیاز‌های اجتماعی، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ضعف همکاری‌های علمی بین المللی چهار چالشی هستند که باید طی چهار سال در طرح تحول آموزش عالی آن‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به بالا بودن تعداد دانشگاه‌های سطح کشور، عنوان کرد: خود استان‌ها باید برای سامان‌دهی واحد‌های دانشگاهی اقدام کنند و در این رابطه تاکنون حدود ۱۳۶ واحد پیام نور در سطح شهرستان‌ها ادغام شده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم یکی دیگر از رویکرد‌های مهم وزارت علوم را توجه به برنامه محوری، استاد محوری و شاگرد محوری عنوان کرد و گفت: در بررسی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا می‌بینیم که آن‌ها از حدود ۴۰ سال پیش این رویکرد‌ها را در پیش گرفته اند و رشد کرده اند.

وی ادامه داد: در بحث جذب استعداد‌های درخشان و نخبگان به عنوان استاد سال گذشته حدود هشت هزار نفر را در کشور داشتیم که این طرح برای آن‌ها اجرایی شد که امسال با رشدی ۴۵ درصدی به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

عموعابدینی در خصوص طرح بورس صنعت هم در دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته این طرح برای حدود هزار دانشجو اجرا شد که امسال به حدود ۵۰۰۰ نفر رسید و اگر مجلس موافقت کند برای سال آینده سهمیه حدود ۷۰ هزار نفری بورس صنعت را در دفترچه کنکور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه این طرح مزایایی برای صنایع و شرکت‌ها و خود دانشجویان خواهد داشت، عنوان کرد: دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند، هشت روز از ماه را حقوق و بیمه دریافت خواهند کرد، آینده شغلی آن‌ها تضمین است و اگر پسر باشند از رفتن به خدمت سربازی معاف می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم در طرح تحول آموزش عالی را توجه به خانواده محوری عنوان کرد، به گونه‌ای که تحصیل و شغل مانع از تشکیل خانواده دانشجویان نشود.

وی عنوان کرد: یکی از اهدافی که در طرح آمایش و تحول آموزش عالی به آن توجه می‌کنیم بحث اشتغال فارغ التحصیلان است، به گونه‌ای که در این طرح بررسی می‌شود که برای نمونه یک استان سالیانه چه تعداد استخدام در رشته حقوق دارد و در ادامه وضعیت ارائه این رشته در دانشگاه‌های آن استان و تعداد دانشجویانی که در آن مشغول به تحصیل هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم، بنابراین تلاش می‌شود تا رشته‌ها را ساماندهی و هدفمند کنیم.

این مسئول متذکر شد: دانشگاه‌ها نباید به هر قیمتی مانند کسب درآمد در برخی از رشته‌های اشباع شده دانشجو جذب کنند و به خاطر خودشان آینده شغلی این جوانان را خراب کنند.

وی تاکید کرد: امسال چراغ ۱۱۰۰ کدرشته محل را در دفترچه کنکور خاموش کرده ایم و در آن‌ها جذبی نداشته ایم، مگر اینکه دانشگاهی بنا به ضرورت درخواست جذب دانشجو در رشته‌ای را داشته باشد.

عموعابدینی متذکر شد: البته برخی رشته‌ها مانند رشته‌های فناوری، علوم پایه، تعدادی از رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های کشاورزی در حوزه امنیت غذایی از این امر مستثنی شده اند و چراغ آن‌ها خاموش نمی‌شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار