معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آغاز عملیات مرمتی خانه تاریخی تواندشت (خانه خاندان اشتری ) در شهرستان شازند خبرداد.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸ 07 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی؛حسین محمودی گفت: مرمت بنای تاریخی تواندشت در شهرستان شازند با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد ریال آغاز شد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: این بخش از مرمت شامل آواربرداری، عایق‌کاری سنتی و همچنین عملیات مرمت با آجر و چوب است.
محمودی با تاکید بر اینکه بنای تاریخی تواندشت مربوط به دوره قاجار است و در دهستان مالمیر قرار دارد، تصریح کرد: این بنای به شماره 30145 در 25 خرداد 1390 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او با اشاره به اینکه نقاشی دیواری منحصر بفرد در خانه تواندشت وجود دارد، گفت: بنای تاریخی تواندشت علیا در روستای تواندشت بالا در میان بافت قدیمی روستا که چند خانه اعیانی در آن قرار گرفته واقع شده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: این خانه مربوط به خاندان اشتری، خوانین محلی بخشی از ناحیه سربند شازند است که شامل حیاط مرکزی و بناهایی در سه جبهه اثر و در یک و دو طبقه است. بهترین بخش این خانه در بخش شمالی آن، اتاق موسوم به قزل اتاق است که با نقش‌های گل و مرخ و آینه‌کاری دوره قاجار تزئین شده است.

او افزود: باقی تزئینات بنا شامل آجرکاری‌های نمای جبهه شمالی است که در رخبام‌ها و نمای بیرون بصورت خفته راسته و دندان موش کار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار