مدیر جهاد کشاورزی بیضا گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۶۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح ۵۷ هکتار از مزارع این شهرستان برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۶۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح ۵۷ هکتار از مزارع این شهرستان برداشت شود که این سطح نسبت به پارسال رشد حدودا ۲ برابری دارد.

او تصریح کرد: عملیات برداشت دستی این دانه روغنی از نیمه مهرماه آغاز شده و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اضافه کرد: برداشت سنتی کنجد در ۴ مرحله درو کردن، خرمن کردن، استحصال دانه و بوجاری انجام می‌گیرد، از این رو زراعت کنجد از دشواری‌های خاص خود در امر برداشت برخوردار است.

مویدی گفت: شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز شهرستان زمینه را برای کشت انواع محصولات زراعی منطبق با الگوی کشت استان به ویژه دانه روغنی کنجد فراهم کرده است.

او ادامه داد: زودرس بودن، درآمدزایی و اشتغالزایی فصلی بالا، تامین کود‌های شیمیایی مورد نیاز کشاورزان و نظارت مستمر مسئولان پهنه‌های کشاورزی بر مزارع، موجب ترغیب کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت و تولید کنجد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا افزود: این گیاه زراعی با مقاومت به خشکی و گرما نقش بسزایی در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان کشت تابستانه دارد.

مویدی بیان کرد: علاوه بر خام خوری، بیشترین مصارف این دانه خوراکی در تهیه آرد، شیرینی فروشی ها، نانوایی‌ها و بخشی از محصول تولیدی روانه کارخانه‌های روغن‌کشی و تولید فرآورده‌های کنجدی شهر‌های اطراف می‌شود.

او اضافه کرد: دانه‌های کنجد به ویژه دانه‌های سیاه، غنی از آهن است و استفاده از روغن دانه کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی در کاهش فشار خون و گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی با حساسیت بالا موثر است.

برچسب ها: برداشت ، کنجد ، بیضا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار