وزن گیری مناسب در طول بارداری، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سلامت و وزن گیری جنین است.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در دوران بارداری مادر لازم است انرژی بیشتری نسبت به قبل دریافت کند که این انرژی باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل غلات کامل، پروتئین ها، میوه‌ها و سبزی‌ها تامین شود. همچنین مصرف چربی‌ها و شیرینی‌ها باید در کمترین مقدار حفظ شود.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم همچنین می‌تواند به کاهش عوارض بارداری مثل یبوست و تهوع کمک کند. در کنار رژیم غذایی مناسب داشتن فعالیت بدنی مناسب ضروری است.

دریافت مایعات در بارداری

در دوران بارداری بهتر است مایعات کافی با مصرف آب، شیر، آبمیوه‌های طبیعی و سوپ تامین شود. بهتر است از مصرفی نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده، نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل پرهیز شود.

مکمل‌های موردنیاز بارداری

یدوفولیک: نیاز است مادرانی که قصد بارداری دارند، از سه ماه قبل از شروع بارداری مکمل یدوفولیک؛ حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید و ۱۵۰ میکروگرم ید را تا هفته ۱۶ بارداری مصرف کنند.

ویتامین D: تمامی مادران باردار باید از ابتدا تا انتهای بارداری روزانه یک مکمل ویتامین D، ۱۰۰۰ واحدی مصرف کنند.

مکمل مولتی ویتامین-مینرال: از هفته ۱۶ بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان، مصرف روزانه یک مکمل مولتی مینرال برای تمام مادران ضروری است.

قرص آهن: تمامی مادران باردار لازم است از هفته ۱۶ بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان، روزانه یک قرص فروسولفات ۶۰ میلیگرم مصرف کنند.

مصرف غذا‌های زیر در دوران بارداری ممنوع است:

جگر: جگر منبع غذایی خوب ویتامین B۱۲، آهن، مس و ویتامین A است. چون مصرف زیاد ویتامین A در دوران بارداری خطر نقص‌های جنینی را افزایش می‌دهد، لازم است مادران باردار از مصرف جگر در دوران بارداری پرهیز کنند.

ماهی‌های حاوی جیوه بالا: اغلب ماهی‌های بزرگ محتوای جیوه بالاتری دارند، مادران باردار باید برای دریافت امگا۳، از ماهی‌های کوچک استفاده کنند.

غذا‌های حاوی تخم مرغ، گوشت یا ماهی خام: مصرف تخم مرغ عسلی، سس مایونز خانگی، گوشت‌های نیم پز و سوشی به دلیل احتمال آلودگی با انواع عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و انگلی مانند: سالمونلا، لیستریا و‌ای کلای ممنوع است.

جوانه‌های خام گیاهان: مصرف جوانه حبوبات و غلات به دلیل احتمال آلودگی با سالمونلا ممنوع است. مصرف انواع پاستوریزه بلامانع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار