سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌دهند .
کد خبر: ۱۱۲۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳ 04 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌دهند، که حدود هشتاد درصد از این آمار با بهره مندی از شیوه سالم زندگی، فعالیت بدنی و خودداری از سیگار و الکل قابل جلوگیری هستند.

همچنین بر اساس آمار فدراسیون جهانی قلب، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید که کاهش این آمار نیازمند تلاش کارشناسان و جامعه پزشکی برای حل معضل بیماری‌های قلبی عروقی است.

فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود؛ مطالعات اعضای فدراسیون جهانی قلب نشان می‌دهد با رعایت ۱۰ نکته طلایی می‌توان تا هشتاد درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنیم:


- سیگار را ترک کنید

- الکل را کنار بگذارید

- مصرف نمک را کاهش دهید

- روزانه حدود ۳۰ دقیقه ورزش کنید

- با ماهی، غذا‌های پرفیبر، میوه و سبزیجات آشتی کنید

- شاد باشید و استرس را کنار بگذارید

- به خواب خود اهمیت دهید

- بررسی دوره‌ای وضعیت سلامت خود را فراموش نکنید

- از علایم بیماری‌های قلبی آگاه باشید

- در صورت وجود بیماری‌های قلبی در خانواده، به سلامت خود اهمیت دهید و نسبت به علایم بیماری آگاه باشید

عادت‌های رفتاری غلط، احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

۱- نشستن طولانی مدت: نشستن بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل، به معنای زندگی بی تحرک است که زمینه را برای بیماری‌های قلبی فراهم می‌کند؛ می‌توانیم با پنج دقیقه پیاده روی پس از ۴۵ دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را کاهش دهیم.

۲- عدم توانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ افرادی که به سرعت عصبانی می‌شوند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند؛ خشم همراه با استرس سبب افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و گرفتگی عروق می‌شود؛ بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید؛ این کار نخستین و مهم‌ترین گام در کنترل خشم است.
۳- نگرش بدبینانه: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری‌های قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی را افزایش می‌دهد.
۴- کم خوابی: ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس مخرب است؛ کم خوابی سبب اختلال در هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین می‌شود و احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ هشت ساعت خواب برای بزرگسالان توصیه شده است.
۵- عدم توجه به بهداشت دهان و دندان: نفوذ باکتری‌های حاصل از بیماری‌های لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی است؛ متخصصان توصیه می‌کنند که علاوه بر مراجعه دوره‌ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهان شویه، استفاده از نخ دندان نیز جدی گرفته شود.

مراجعه منظم به پزشک یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

برچسب ها: بیماری ، بیماری قلبی ، مرگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار