مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: ناوگان آتش‌نشانی این شهر بزودی به پهپاد «کاوشگر» مُجهز می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 27 September 2023

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی افزود: با توجه به اینکه در برخی از مناطق همچون کوهستان، کمتر امکان جستجو و وجود دارد، لذا با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان قرار است یک پهپاد جستجوگر آتش‌نشان با فناوری روز دنیا برای آتش‌نشانی اصفهان خریداری شود.

وی تصریح کرد: این پهپاد به "چهار دوربین دید در شب" و قابلیت "زوم دوربین"،"قابلیت حرارتی" و سایر امکانات با بُرد ۱۵ کیلومتر مجهز است و در مواقع نبود نردبان مانند یک آتش‌نشان عمل می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان همچنین از رونمایی از یک سامانه هوشمند عملیاتی خبر داد و گفت: هوشمندسازی روند آدرس‌گیری، اعزام نیرو و تعیین ظرفیت‌های موجود در محل حادثه از اقدامات شاخص سازمان آتش‌نشانی در اصفهان بوده که در سطح کشور بی‌سابقه و اقدامی جدید برای خروج از روش‌های سنتی یافتن، هدایت آدرس و اجرای عملیات آتش نشانان است.

وی گفت: سازمان آتش‌نشانی، یک سازمان بحران‌مدار است و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بطور میانگین ۴۵ حادثه و حَریق از ایستگاه‌های بیست و هفتگانه سطح شهر اصفهان گزارش و به محل وقوع آنها نیرو اعزام می‌شود.

مطلبی یادآور شد: در ۶ ماه نخست سالجاری هفت هزار و ۵۵۴ عملیات شامل کلیه حوادث و ماموریت‌ها صورت گرفته که در جریان آنها سه هزار و ۲۱۰ نفر نجات یافتند که ۵۴ درصد از آنها آقا و ۴۶ درصد بانو بودند.

وی مرداد را پُرحادثه‌ترین ماه با یک هزار و ۴۴۱ فقره حادثه و حریق و فروردین را دارای کمترین حادثه و حریق با ۹۳۲ ماموریت عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه کرد: بیشترین حوادث مربوط به زنده‌گیری و رهاسازی مار در محدوده‌ زندگی شهروندان بخصوص در مناطق دارای نهر آب زمین کشاورزی و باغات است.

وی افزود: در بین روزهای هفته؛ روز جمعه و در طول شبانه‌روز ساعات بین ظهر تا عصر، بیشترین حوادث و حریق‌ها در شهر اصفهان رُخ داده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان داشت: ۹۹ درصد از تهدید به خودکشی‌ها توسط آتش‌نشانی نجات داده می‌شوند اما البته بیشتر این افراد دارای تعادل روحی و روانی نیستند که یک مورد آن روز گذشته نجات پیدا کرد.

مطلبی اضافه کرد: همچنین در ۶ ماه گذشته ۸۳ عملیات حادثه در کوهستان انجام شد.

وی گفت: بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه اصفهان گواهی پایان کار و تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارند که همین مساله به وقوع حوادثی در آنها منجر شده است و انرژی زیادی از سازمان صرف رسیدگی به حوادث آنها می‌شود که در این زمینه تاکنون ۳۰۰ ساختمان ناایمن در سطح شهر شناسایی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان یادآور شد: طرح "لینک ساختمان‌های مهم به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی" فردا رونمایی می‌شود که در این راستا حدود ۱۵۰ ساختمان مهم شهر شناسایی و ۶ مورد از آنها به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی متصل شده‌اند که در صورت وقوع حادثه، فوراً نیرو به آنجا اعزام می‌شود.

وی همچنین از خرید یک نردبان بلندمرتبه ۶۴ متری پس از استان‌های تهران و مشهد خبر داد و گفت: این نردبان ۱۳۰ میلیارد تومان خریداری شده و محصولی از کشورهای اتریش و آلمان است.

مطلبی با تاکید بر اینکه تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی اصفهان به موتورسیکلت اطفای حریق مجهزند، گفت: سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان نخستین آتش‌نشانی است که مجهز به سگ‌های جستجوگر شده و در حال حاضر محل آموزش و نگهداری این سگ‌ها در ایستگاه شماره ۱۰ آتش‌نشانی است.

وی در باره وجود آتش‌نشان زن در آتش‌نشانی اصفهان نیز گفت: سازمان آتش‌نشانی اصفهان در حال حاضر زیرساخت پذیرش آتش‌نشان زن را ندارد، ضمن اینکه در این زمینه باید کارایی لازم را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: اکنون شهرداری تهران اقدام به جذب آتش‌نشان زن کرده است اما طبق بررسی‌ها از این قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استفاده مفیدی نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار