دبیر جشنواره تئاتر استان فارس در نشست شورای سیاستگزاری تئاتر استان از فراخوان سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر فارس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 30 September 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: قاسم امین بیطرف دبیر جشنواره تئاتر فارس در نشست شورای سیاستگزاری تئاتر استان گفت: جشنواره تئاتر استانی، به عنوان با سابقه‌ترین و مهم‌ترین رویداد تئاتری استان‌ها، بستر مهمی برای رشد و توسعه تئاتر، با توجه به شاخصه‌های ملی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی است.
بیطرف اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی را با نمایش‌هایی اعلام کرد که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگرد‌ها و جریان‌های روز تئاتر جهان پرداخته و تولید شده باشند و بیان داشت: طرح وایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌تواند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشد. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی مترتبه در درجه اول متوجه نویسنده نمایشنامه و یا ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف کند.
دبیر جشنواره تئاتر فارس با اشاره به اینکه آثار بخش رقابتی، صرفاً به آثار، نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های (ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی اختصاص دارد؛ هرچند حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی‌سنتی، محیطی، هنر‌های اجرایی بینارشته‌ای، خارج از صحنه و شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و… بلامانع است، اضافه کرد: برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۲، ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر، از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثارِ بدون کسب مجوزِ نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر، به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است و حفظ حقوق معنوی نویسنده و ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) یا مترجم، در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است.

این هنرمند عرصه نمایش، اختصاص بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی را به آثار نمایشی تولید شده‌ی “هنرمندان استان “که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده باشد، اعلام کرد و گفت: گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۱ تا دو هفته پیش از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۲، اثر آن‌ها در بخش تئاتر صحنه‌ای، حداقل ۵ نوبت در شهر‌های کوچک و ۱۰ نوبت در کلان‌شهر‌ها و در بخش تئاتر خیابانی حداقل ۶ نوبت در شهر‌های کوچک و ۱۲ نوبت در کلان‌شهر‌ها به اجرای عمومی رسیده و تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی، در بازه زمانی اجرا، در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است؛ بنابراین، در تهیه و گزارش اجرا‌های عمومی، لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پورتال‌های استانی ثبت شود.

دبیر جشنواره تئاتر استان فارس با بیان دیگرشرایط وضوابط مربوط به آثار گفت:در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه استانی، در هر مرحله‌ای از برگزاری، امکان حذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.
هرکارگردان مختار است از طریق یکی از روش‌های زیر، متقاضی حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر باشد؛ اما جشنواره تئاتر فجر فقط میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.
از طریق جشنواره استانی، حضور در فرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و انتخاب برای جشنواره بین المللی تئاتر فجرتقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش‌های مختلف خیابانی و صحنه‌ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (که متعاقباً از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد.)
با همکاری درگاه جامع تئاتر استانی، فرایند ثبت نام برای حضور در جشنواره، از طریق این درگاه انجام خواهد شد.
همه‌ی گروه‌های نمایشیِ متقاضی، لازم است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره ۱) را در درگاه استانی تکمیل کنند.
فرم شماره ۱، ملاک برنامه ریزی‌های آتی خواهد بود.
پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی، تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل باید از طریق مکاتبه اداره کل استان با اداره کل هنر‌های نمایشی انجام شود.
شیوه بازبینی و انتخاب آثار:
۱: انتخاب آثار راه یافته به جشنواره از طریق دیدن فیلم آثار صورت می‌پذیرد؛ بنابراین ارسال سه نسخه لوح فشرده از اجرای عموم نمایش به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

۲: گروه‌های نمایشی در حین اجرا‌های عمومی باید اثر خود را ضبط کنند و سپس فیلم نمایش را به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان تحویل دهند.

۳: ضبط نمایش باید با یک دوربین و به صورت ثابت انجام شود.

نکات قابل توجه درباره ضبط تصویری آثار نمایشی
۱: با هدف بالا بردن سطح کیفی ضبط آثار، فایلی تحت عنوان “راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش” در صفحه اصلی ایران¬تئاتر و پورتال‌های استانی بارگذاری شده است.

۲: به صدابرداری اثر توجه ویژه شود؛ برای مثال موسیقی یا افکت، پائین‌تر از سطح صوتی دیالوگ‎ها باشد.

۳: برای ارسال فیلم تئاتر روی DVD یا فلش مموری، پیشنهاد می¬شود از فرمت MP۴ استفاده شود تا هم در دستگاه¬های خانگی و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.

۴: در تصویربرداری با یک دوربین، مونتاژ انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا منعکس‌کننده رویداد کامل اجرای نمایش روی صحنه باشد.

اولویت‌های موضوعی جشنواره
انتخاب موضوع و مضامین آزاد است؛ اما آثاری با موضوعات زیر از محور‌های مورد تاکید و حمایت ویژه جشنواره خواهند بود:

۱) موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۲ (سال مهار تورم و رشد تولید)

۲) ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام

۳) ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت

۴) پرداختن به شخصیت‌ها و مفاخر استانی

۵) استفاده از بستر‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی

۶) آداب و رسوم و سنت‌ها در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان

وی، با ذکر اینکه هرچند ارسال فیلم با کیفیت بهتر، توصیه می‌شود، افزود: کیفیت صدا و تصــــــویر فیلم‌ها، با توجه به شرایط موجود، ملاک انتخاب و داوری نخواهد بود؛ بلکه توجه به مسائل فنی آثار نمایشـی مد نظر و مورد تاکید خواهد بود و چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بند‌های یادشده اثبات شود، دبیرخانه جشنواره گروه نمایشـــــی را از حضـــــور در جشــــــنواره‌های استانی و فجر باز خواهد داشت. تصمیم‌گیری برای موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیر جشنواره و شورای سیاست‌گذاری خواهد بود.
مهلت ارسال فیلم ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۲، بازبینی اولیه (فیلم آثار) ۳ آبان ماه ۱۴۰۲، بازبینی زنده برای انتخاب نهایی آثار از ۴ تا ۹ آبان ماه، اعلام نـتایج اولیه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲، زمان برگزاری جشنواره ۲۰ تا ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ و اختتامیه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.
همچنین، آدرس پســـــــتی و شماره تماس دبیرخانه اداره کل فرهنگ وارشــاد اســلامی فارس انجمن هنر‌های نمایشـــــــی استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه، تالار حافظ و با شــــــــــماره تمــــاس: ۰۷۱۳۲۲۸۱۰۷۱ شـــــــماره همــــراه: ۰۹۰۳۱۷۹۴۶۶۵ است.

فراخوان و فرم شرکت در جشنواره بر روی پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ارشاد فارس به آدرس fars.farhang.gov.ir در دسترس است.

https://www.iribnews.ir/00GlFa

برچسب ها: جشنواره ، تئاتر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار