معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان در این خصوص اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه مربوط به سگ گزیدگی است؛ اما مواردی از گزش توسط سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز دیده می شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱ 28 September 2023

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: هاری، نوعی بیماری ویروسی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌ شود و در صورت بروز بیماری در انسان متاسفانه مرگ بیمار حتمی است.

علی رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت اقدام به موقع و طی مراحل شامل شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. همه پستانداران خونگرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، خدنگ، موش خرما، خفاش و … می توانند به هاری مبتلا شوند.

دکتر حسن فزونی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان در این خصوص اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه مربوط به سگ گزیدگی است؛ اما مواردی از گزش توسط سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز دیده می شود.

وی خاطر نشان کرد: در ۶ ماه گذشته حدود ۳۵۵ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و خوشبختانه با تزریق ۱۳۰۰ دز واکسن هاری و بالغ بر ۱۵ هزار واحد سرم ضد هاری، هیچ موردی از هاری انسانی ثبت نشده است.

دکتر فزونی تصریح کرد: بیش از ۹/۵ میلیارد ریال اعتباری است که طی شش ماه گذشته در راستای کنترل این بیماری هزینه شده و با توجه به رایگان بودن این خدمات برای آسیب دیدگان این حوادث، کل هزینه فوق الذکر از محل دولتی تامین شده است.

وی افزود: نیمی از روند درمان هاری وابسته به شستشوی مناسب و کافی (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) محل جراحت است و پس از آن ضدعفونی محل عارضه و در ادامه واکسیناسیون و یا در صورت لزوم سرم ضد هاری است.

معاون بهداشت دانشگاه اذعان داشت: به دلیل اهمیت پیشگیری از بروز بیماری هاری و کنترل آن قبل از وقوع، ۸ مرکز فعال جهت پیشگیری و واکسیناسیون هاری بصورت ۲۴ ساعته در مناطق تحت پوشش دانشکده راه اندازی شده و ۲ مرکز دیگر نیز در حال ساخت و راه اندازی می است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار