مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به پیگیری برای راه اندازی ۶ بازارچه مرزی در استان گفت: پنج بازارچه از این تعداد جدید هستند و در حال حاضر تنها بازارچه اروند کنار در خوزستان فعال است.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵ 27 September 2023

سید سعید حسینی نژاد با بیان اینکه تجارت خارجی در کنار ارز آوری برای کشور به واسطه ایجاد ظرفیت اشتغالزایی و بهبود معیشت مرزنشینان نقش موثری در اقتصاد منطقه دارد بیان کرد: فعالسازی ۶ بازارچه مرزی آبادان، شوش، اسماعیلیه اهواز، شادگان ، هندیجان و مرز چذابه در دستور کار است و پیگیر دریافت مجوز راه اندازی این بازارچه‌ها هستیم.

به گفته وی، تمامی این بازارچه‌های به غیر از بازارچه آبادان جدید هستند.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه بازارچه‌‍‌های آبادان و اروندکنار در گذشته دچار رکود شدند افزود: بازارچه اروندکنار از سال ۹۴ غیرفعال شد که مجدد از سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌های انجام شده فعالیت خود را از سر گرفت.

وی با بیان اینکه نخستین محموله صادراتی از بازارچه اروند کنار از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ارسال شد افزود: عمده محصولات صادراتی از این بازارچه شامل ماهی و آبزیان بوده است.

بخش اسماعیلیه اهواز از ۲ منطقه شنانه و مگطع به طول ۳.۵ کیلومتر با کشور عراق مرز زمینی دارد.

حسینی نژاد با بیان اینکه مصوبه راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی شوش و شادگان در استان داده شده گفت: برای آغاز فعالیت این ۲ بازارچه نیاز به صدور مجوز ملی هستیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اضافه کرد: مصوبه استانی راه اندازی بازارچه شادگان به کمیته ماده یک وزارت صمت ارسال شده که باید شکل جدیدی از طرح توجیهی این بازارچه تهیه شود.

وی با بیان اینکه فعالیت تجاری در بازارچه‌های مرزی اروند کنار و شادگان به صورت مرز آبی است بیان کرد: فعالیت تجاری در بازارچه‌های اسماعیلیه اهواز و شوش به صورت مرز زمینی است که به موافقت طرف عراقی نیاز است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه هفته آینده نشستی برای راه اندازی بازارچه‌های مرزی کشور برگزار خواهد شد اظهار کرد: در این نشست برای فعال سازی بازارچه‌های مرزی استان رایزنی‌ و پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

افزایش صدور کارت پیله وری در خوزستان

حسینی نژاد با بیان اینکه به ازای صادرات از بازارچه مرزی یک سهمیه ارزی وارداتی به استان داده می‌شود گفت: از این سهمیه می‌توان برای واردات کالا توسط افراد دارای کارت پیله وری و یا تعاونی‌های مرزنشین استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ساکنان مناطق مرزی با داشتن کارت پیله وری امکان مبادلات مرزی را دارند ادامه داد: پیش از این صدور کارت پیله وری در استان انجام نمی شد که پس از پیگیری های متعدد، بالغ بر ۲۰ مورد کارت پیله وری برای ساکنان در مرز استان صادر و همچنان در حال افزایش صدور این کارت‌ها هستیم.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه افزایش صدور کارت پیله وری با هدف بهبود معیشت مردم مرزنشین استان در حال انجام است افزود: امتیاز صدور این کار در مناطق مرزی استان همچنین در رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار منطقه اثر گذار است.

خوزستان دارای هفت بندر مهم تجاری و ۲ مرز زمینی است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار