سال‌های اخیر سیلاب‌ مهیب و مخرب خسارات گسترده جانی و مالی بر جای جای پیکره استان کرمان تحمیل کرد و یکی از عوامل تشدید کننده این پدیده، تصرف و ساخت و سازهای بستر رودخانه ها و مسیل ها بود که در نتیجه غفلت یا تجاوز به حریم آنها رخ داده بود.
کد خبر: ۱۱۲۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 25 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، با توجه به تغییر اقلیم و الگوی بارشی با بارش‌های کوتاه، اما سیل‌آسا طی سال‌های اخیر، اغلب مناطق جنوب استان کرمان به‌شدت در معرض خطر قرار دارند و حتی در مناطق شمالی استان نیز اواسط تابستان سال گذشته جاری شدن سیلاب در شهر‌های شمالی به ویژه رفسنجان خسارات بسیار سنگینی به اماکن مسکونی، زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کرد.

براساس آمار‌های موجود از مجموع مساحت ۱۲ هزار کیلومتر رودخانه در سراسر استان کرمان حدود هشت هزار کیلومتر آن در مناطق جمعیتی قرار دارد که همین موضوع آسیب‌پذیری مناطق استان در برابر سیلاب را بیشتر می‌کند.

روند فزاینده در دولت سیزدهم

هرچند ساماندهی، لایروبی و رفع تصرف در حریم رودخانه‌ها توسط دستگاه‌های متولی طی چند سال گذشته آغاز شده، اما شواهد نشان می‌دهد روند آن کند بوده درحالی که حال دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به رفع تصرفات و ساماندهی بستر و حریم رودخانه‌های استان کرمان کرده و گام‌های عملی در این زمینه سرعت گرفته است.

رفع تصرف از ۱۶۰ هکتار رودخانه‌های کرمان در دولت سیزدهم

سخنگوی شرکت آب منطقه‌ای کرمان روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات و توجه دولت سیزدهم در رفع تصرفات، ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های استان گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۶۰ هکتار رفع تصرف رودخانه‌ها با همکاری نهاد‌های قضایی و انتظامی انجام شده است.

سینا روزبهانی افزود: همچنین طی ۲ سال گذشته لایروبی بیش از ۱۲۵ کیلومتر از طول رودخانه‌ها و برای بیش از ۱۰۵ کیلومتر نشانه گذاری حد بستر رودخانه (رپرگذاری) انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به پدیده تغییر اقلیم و سیل‌هایی که در سال‌های اخیر در استان کرمان رخ داده، رعایت نکات ایمنی در حریم و بستر رودخانه‌ها به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سخنگوی شرکت آب منطقه‌ای کرمان تاکید: در صورتی که حریم و بستر رودخانه و نکات ایمنی مترتب به آن‌ها رعایت شود، می توان خسارات جانی و مادی سیل را به طرز محسوسی کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های پایش و هشدار سیل ابزاری موثر برای مدیریت سیلاب در کشور است و می‌تواند در ارتقای مدیریت ریسک (خطر) سیلاب در کشور کارساز باشد.

انعقاد قرار داد مطالعه برای بیش از ۶ هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان

روزبهانی افزود: طول کل رودخانه ها، آبراهه‌ها و مسیل‌های فصلی استان کرمان بیش از ۴۹ هزار کیلومتر است که از این میزان بیش از هشت هزار کیلومتر طول رودخانه‌های عبوری از مناطق مسکونی، جمعیتی و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: تاکنون برای بیش از ۶ هزار کیلومتر طول این رودخانه‌ها قرارداد مطالعه منعقد شده است.

روزبهانی با اشاره به اینکه ساماندهی رودخانه ها، لایروبی و نشانه گذاری حد بستر فرآیندی هزینه بر است، اظهار داشت: برای هر کیلومتر ساماندهی رودخانه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد ریال، هر کیلومتر لایروبی حدود هفت میلیارد تا ۹میلیارد ریال و هر کیلومتر نشانه گذاری حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود.

روزبهانی گفت: در استان کرمان برای بیش از ۱۳ کیلومتر از طول رودخانه هلیل و حدود چهار کیلومتر از رودخانه شور در محدوده شهرستان جیرفت عملیات اجرایی ساماندهی انجام شده و به اتمام رسیده است.

سخنگوی شرکت آب منطقه‌ای کرمان اظهار داشت: در طول تاریخ مراکز جمعیتی عمدتا در حاشیه رودخانه‌ها شکل می‌گرفتند و به همین دلیل انسان همیشه با خطر مواجهه با سیل روبه رو بوده که با پیشرفت علم و فناوری راهکار‌هایی به منظور کاهش خسارت سیل پیش بینی کرده است.

وی افزود: حفظ و تقویت پوشش گیاهی از جمله روش‌های غیرسازه‌ای مدیریت سیلاب و کاهش خطر سیل به حساب می‌آید که با توجه به نقش پیشگیرانه پوشش گیاهی در کاهش سیل خیزی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش ایرنا بسیاری از تصرف‌ها در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان کرمان ناشی از ناآگاهی و سهل انگاری مسئولان و مردم طی دهه‌های قبل گمانه‌زنی می‌شود درحالی که این وضعیت، امروز خود را در قهر طبیعت نشان می‌دهد لذا باید کار جمعی توسط دستگاه‌های مختلف با اختصاص بودجه‌های مناسب برای کاهش خسارات احتمالی انجام شود.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار