اختصاص 5درصد درآمدهای نفتی به خوزستان؛
در روزهای گذشته، نمایندگان خوزستان در مجلس، رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی از وضعیت آب و هوایی خوزستان به شدت انتقاد کرده اند با این وجود، هنوز اقدام عملی موثری از سوی مجلس و دولت برای رفع این معضل اعلام نشده است
کد خبر: ۱۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵ 07 March 2015

تابناک خوزستان- در حالیکه این روزها، شهروندان خوزستانی بدلیل گرد و غبار و آلودگی هوا دچار مشکلاتی شده اند، کمیسیون تلفیق مجلس، بودجه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با این پدیده را حذف کرده است. این موضوع بار دیگر این سوال را در اذهان عمومی مردم خوزستان ایجاد کرده است که آیا برای رفع مشکلات این استان، اراده ی جدی وجود دارد یا خیر؟

در روزهای گذشته، نمایندگان خوزستان در مجلس، رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی از وضعیت آب و هوایی خوزستان به شدت انتقاد کرده اند با این وجود، هنوز اقدام عملی موثری از سوی مجلس و دولت برای رفع این معضل اعلام نشده است.

محسن رضایی اواخر هفته گذشته عازم اهواز شد و با حضور در بیمارستان های اهواز، آبادان و خرمشهر، از بیماران تنفسی روزهای اخیر خوزستان عیادت کرد. رضایی اخیرا در نامه ای به رئیس جمهور که در سفر به خوزستان نیز آن مورد تاکید قرار داده خواستار اختصاص 5درصد درآمدهای نفت و گاز برای رفع مشکلات و نیازهای استان خوزستان شده است.

پیشنهادی که به باور صاحب نظران اگر بصورت جدی مورد پیگیری قرار بگیرد می تواند مشکل گشای خوبی برای خوزستانیها باشد.

رضایی در نامه خود به روحانی نوشته است:«شما بخوبی می‌دانید که استان خوزستان بار اصلی اقتصاد کشور را از نظر درآمد ملی و آب و برق و انرژی کشور را برعهده دارد ولی با مشکلات اساسی مواجه است. تحمل هشت سال جنگ تحمیلی درگذشته و ناامنی محیط زیستی، اقتصاد و زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

حداقل ترمیم لازم اختصاص پنج درصد از کلیه درآمدهای حاصل از نفت و گاز استان برای حل مشکلات توسعه‌ای استان و نیز مقابله با فاجعه محیط زیستی مذکور است.»

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس در همین زمینه معتقد است: اگر اعتباری به میزان 5هزار میلیارد تومان با 5 درصد درآمدهای نفتی را به مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص داده و از نیروی 50 هزار نفری آماده به کار بسیج برای کاشت نهال به شکل کاملا ضربتی استفاده شود، امکان مهاراین معضل تا چند ماه آینده وجودخواهد داشت، اما اگر این اقدام صورت نگیرد با فاجعه های دیگری در آینده روبه رومی شویم.

وی با اشاره به پیشنهاد محسن رضایی، به خبرنگار ما گفت: این پیشنهاد باید به یک مطالبه و گفتمان تبدیل شود و همانطور که در جریان تصویب دو درصد درآمدهای نفتی گفتمان سازی شد. وی گفت: اگر یادتان باشد در سال۸۶ در اردوی راهیان نور نمایندگان را در محورهای عملیاتی دعوت نمودیم. با شخصیت های موثر مجلس گفتگو کردیم و نهایتا هم با همراهی نمایندگان مناطق محروم طرح به تصویب رسید که بر اساس آن دو سوم برای مناطق محروم و یک سوم مناطق نقتی اختصاص داده شد تا رای مجلس را گرفت.

سودانی گفت: نمایندگان استان این آمادگی را دارند منتها تصویب طرح دشوار است اما اگر تلاش کنیم بصورت لایحه از سوی دولت ارائه شود امکان رای آوری آن در مجلس بیشتر خواهد شد که البته رایزنی بسیار محکم و زیاد می خواهد و باید در این زمینه تلاش کرد و سعی کنیم دولت لایحه بدهد.

یک عضو شورای شهر اهواز هم گفت: ما ۱۸ نماینده در مجلس داریم که اگر با هم هماهنگ و همدل باشند می توانند فراکسیون قوی و موثری را در مجلس سامان بدهند.

وی با اشاره به تلاش ها تحرکات نمایندگان سایر استانها گفت: اگر نمایندگان خوزستان با هم هماهنگ تر بودند و پیگیری جدی تری داشتند قطعا می توانستیم اعتبارات و امکانات بیشتری به استان وارد کنیم.

زمانپوربا اشاره به پیشنهاد اختصاص ۵درصد درآمدهای نفتی به خوزستان گفت: خوب است دکتر محسن رضایی مشکلات موجود در استان را به مقامات ارشد کشور انعکاس بدهند و در زمینه گرد و غبارهای اخیر نیز رایزنی کنند تا از متخصصان و نخبگان استان کمک گرفته شود.

به گفته این عضو شورای شهر اهواز، اگر در کابینه یازدهم یک یا چند وزیر خوزستانی داشتیم شاید مشکلات استان با حساسیت و جدیت بیشتری پیگیری می شد و اینک انتظار از شخصیت هایی چون محسن رضایی که رای اول استان را کسب کرد پیگیری مطالبات مردم استان در پایتخت است.

آذر زمانپور ابراز امیدواری کرد پیشنهاد اختصاص ۵درصد درآمدهای نفت و گاز به خوزستان در حد شعار و پیشنهاد باقی نماند و بصورت جدی توسط مجلس و دولت پیگیری و حق مردم خوزستان ادا شود چرا که بفرموده امام خمینی، خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
امیدواریم نمایندگان خوزستان این پیشنهاد را پیگیری کنند و اقدام عملی انجام بدهند و دولت هم حمایت کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار