تابناک هرمزگان- یادداشت: فاطمه سالاری
کد خبر: ۱۱۲۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹ 06 September 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// ابوریحان محمدبن احمد بیرونی»ستاره شناس، دانشمند، انسان شناس، ریاضی دان ایرانی که به واسطه تلاش و تحقیقاتش در مطالعه و نگارش باورهای مردم کشورهای گوناگون دنیا به‌خصوص هند، به عنوان یک «مردم‌شناس» شناخته می‌شود، بیرونی از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ ایرانی در همهٔ عرصه ها بوده است و به پاس مطالب مفید و پژوهش های مختلف با عنوان استاد شناخته شده است.

انسان‌شناسی فرهنگی که‌ گاه مردم‌شناسی اجتماعی نیز نامیده می‌شود به مطالعه فرهنگ و جامعه انسانی می‌پردازد. در انسان‌شناسی فرهنگی، تفاوت‌ها و شباهت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه‌های گوناگون بررسی می‌شود. انسان‌شناسی هم به بررسی جوامع بشری خاص معاصر می‌پردازد و هم الگوهای مسلط بر فرهنگ بشری را مطالعه می‌کند

دانش انسان شناسی در دانشگاه‌ها و نهاد‌های مختلف سراسر جهان، اهمیت و جایگاه کلیدی دارد.
مردم‌شناسی یک رشته مهم از شاخه علوم‌ انسانی است که همان‌طور که از نامش پیداست، با ذره‌بین گرفتن روی زندگی آدم‌ها، به مطالعه فرهنگ، باورها، خلق و خو و آداب و رسوم آن‌ها می‌پردازد. مدت زمان کوتاهی است که انسان‌شناسی فرهنگی به‌عنوان علم ظاهر شده است. در ضمن افراد متخصص در این زمنیه در دانشگاه‌ها کم هستند.

تاریخچه رسمی انسان‎شناسی در دنیا به دهه‎های پنجاه و شصت قرن نوزدهم میلادی برمی‎گردد، اما تاریخچه حقیقی شکل گرفتن دانش انسان‌شناسی به قرن چهار و پنج هجری، زمانی که «ابوریحان بیرونی» تصمیم گرفت تجربیات سفرهایش به نقاط مختلف دنیا را به رشته تحریر درآورد برمی‌گردد؛ یادداشت‌ها و مطالبی که بر مبنای مشاهدات دقیقش از سبک‌ زندگی مردم هر منطقه که در کنار بهره‌مندی از روش‏ های علمی برای تحلیل این اطلاعات، او را به پدر علم «مردم‌شناسی» تبدیل کرد.

از سال 1393 شورای فرهنگ عمومی کشور و برای بزرگداشت مقام «ابو محمدبن احمد بیرونی» روز 13 شهریور ، روز «مردم‌شناسی» نام گرفته؛ و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار