معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بالا بودن آمار معلولان در استان نسبت به جمعیت نگرانی‌هایی که ایجاد کرده است ، گفت: آزمایشگاه ژنتیک و مرکز غربالگری دراستان راه اندازی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 06 September 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد ، سید جواد هاشمی مهر روز سه شنبه در نشست با رئیس جهاد دانشگاهی گفت: بالا بودن آمار معلولان در استان نسبت به جمعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری افزود: جمعیت معلولان مستمری بگیر کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۸ هزار نفر است که سه درصد جمعیت استان می‌باشد.
هاشمی مهر تاکید کرد با توجه به این آمار راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک ضروریات استان بوده و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است و با مشارکت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه اندازی می‌شود.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در جهت راه اندازی این آزمایشگاه از حمایت‌های همه مسئولان استانی برخوردار است و همه عوامل باید برای ریشه کنی بیماری‌های ژنتیکی پای کار بیایند.
هاشمی مهر با بیان اینکه مرکز غربالگری سرطان در استان وجود ندارد، گفت: نیازمند راه اندازی مرکز غربالگری سرطان زنان در سطح استان هستیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: متاسفانه استان در زمینه رشد و شیوع سلول‌های سرطانی پیشتاز است و آمار ابتلا به سرطان خصوصا سرطان معده در استان بالا است که باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص انجام شود.
به گفته معاون سیاسی در جهت پیشگیری از بیماری سرطان نیاز است موضوع استفاده از سموم در بخش کشاورزی مورد توجه باشد که حوزه اقتصادی و جهاد کشاورزی به این موضوع نظارت کنند.
وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی یک ظرفیت بزرگ در استان است که از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما به عنوان یک مرکز علمی تاثیرگذار به مردم معرفی شود.
سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم با اشاره به بازدید از مراکز مختلف جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گفت: جهاد دانشگاهی باید بهتر به مردم معرفی شود.
وی تصریح کرد: حوزه اقتصادی و سیاسی استانداری با حمایت استاندار در جهت توسعه زیرساخت‌ها همکاری لازم را انجام می‌دهند.
مدیرکل جهاد دانشگاهی استان هم به نتایج طرح آسیب شناسی معلولیت‌ها در جهاد دانشگاهی اشاره و عنوان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته ۷۸.۲ درصد معلولیت‌ها در استان مادرزادی است.
سید داوود موسوی افزود: علت ۶۸.۲ درصد از معلولان به دلیل خویشاوندی والدین است که نشان می‌دهد ازدواج‌های فامیلی در افزایش نرخ معلولیت‌ها و بروز بیماری مادرزادی در استان موثر است.
وی افزود: حدود ۷.۳ درصد از معلولیت در استان نیز ناشی از تصادف و سوانح بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار