مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: امسال با مجوزی که برای پرداخت اضافه کاری معلمان در مقطع متوسطه در نظر گرفته شده است، برای تامین معلم در مقطع متوسطه قطعا هیچ مشکلی نداریم. در ابتدایی کمبودهایی داریم که در حال برنامه‌ریزی هستیم که کسری را جبران کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ 05 September 2023

مسعود حمیدی‌نژاد ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین، اظهار کرد: آموزش و پرورش استان از الوار گرمسیری تا مرز چذابه، ایذه، باغملک. دزپارت، بهبهان و هندیجان تا چذابه، آموزش و پرورش با برپایی موکب‌هایی میزبان زائران ایرانی و غیرایرانی اربعین است.

وی با اشاره به اجرای پروژه مهر، ادامه داد: در سال گذشته، پروژه مهر پس از حضور ما کلید خورد. دو سال و اندی پیش، شاهد شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش، فضای نامناسب در آموزش دانش‌آموزان ایجاد کرده بود. با ورود واکسن و تولید آن، مقداری از دغدغه‌ها در جامعه کاهش یافت اما حضور دانش‌آموزان در مدارس همراه با دغدغه والدین بود.

حمیدی‌نژاد افزود: اصرار وزیر وقت آموزش و پرورش بر حضور و بازگشایی مدارس بود و مقدمات کار فراهم شد. با والدین گفت‌وگو شد، انجمن‌های اولیا و مربیان ورود کردند و فضای مناسب فراهم شد بنابراین سال گذشته مدارس در ابتدای مهر با قوت کار خود را آغاز کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مراسم بازگشایی مدارس استان خوزستان در سال گذشته شامل دو بازگشایی در اهواز با حضور استاندار خوزستان و در آبادان با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور بود که این نشان‌دهنده، نگاه ویژه دولت به خوزستان است. همچنین وظیفه خود دانستیم که یاد و خاطره شهدای فرهنگی بمباران در ۲ مهرماه را گرامی بداریم.

کمبودی در تامین کتاب‌های درسی وجود ندارد

حمیدی‌نژاد ادامه داد: امسال با توجه به تجربه کسب شده از سال گذشته، از خردادماه پروژه مهر کلید خورد. سال گذشته نواقصی از جمله صدور ابلاغ‌ همکاران فرهنگی و کتاب‌های درسی وجود داشت؛ تلاش کردیم که همه این مسائل پیش از مهرماه رفع شود اما یک تا هفته پس از آغاز مهر ادامه داشت.

وی گفت: امسال نمی‌خواستیم مسائل سال گذشته رقم بخورد بنابراین توزیع کتاب‌های درسی را آغاز کردیم و تقریبا بیش از ۷۰ درصد کتاب‌ها در شهرستان‌ها توزیع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: خوشبختانه در تامین کتاب‌های درسی به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد. اگر گاهی اعلام می‌شود که در یک مدرسه کتاب به موقع نرسیده است دلیل دارد اما دلیل آن کمبود کتاب نیست زیرا به اندازه کافی وجود دارد.

وی با اشاره به یکی از دلایل توزیع نشدن به موقع کتاب‌های درسی، گفت: زمان امتحانات و اعلام نتایج و انتخاب رشته پایه‌های نهم به دهم، همگی زمان‌بر است. تا امروز هنوز برخی دانش‌آموزان پایه نهم به دهم انتخاب رشته نکرده‌اند؛ این دانش‌آموزان باید انتخاب رشته و ثبت نام کنند تا کتاب درسی را تحویل بگیرند. چنین دانش‌آموزانی گاه با تاخیر، کتاب‌های درسی خود را تحویل می‌گیرند.

حمیدی‌نژاد افزود: موضوع به هیچ وجه کمبود کتاب نیست بلکه زمان درخواست کتاب است. در برخی رشته‌های خاص و پایه دهم ممکن است این گونه باشد اما در دیگر پایه‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد.

والدینی که تاکنون فرزندان خود را ثبت‌نام نکرده‌اند، سریعتر اقدام کنند

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر لزوم تسریع ثبت‌نام در پایه اول عنوان کرد: از والدینی که تاکنون فرزندان خود را ثبت نام نکرده‌اند، درخواست می‌کنم که سریعا ثبت‌نام کنند. اختلاف آماری بین ثبت احوال استان خوزستان و کشور وجود دارد؛ بر اساس آمار استان، بیش از ۹۶ درصد از کلاس‌اولی‌ها ثبت نام کرده‌اند اما بر اساس آمار کشوری، ۸۸ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند.

وی گفت: تاکنون، حدود ۹۹ هزار کلاس‌اولی در استان خوزستان ثبت‌نام کرده‌اند. سال گذشته این آمار، حدود ۱۱۳ هزار نفر با احتساب پیش دبستانی‌ها بود. دانش‌آموزان عشایری را نیز داریم که باید از کوچ بازگردند.

حمیدی‌نژاد افزود: نگرانی بابت پایه اول ابتدایی وجود ندارد. یک اختلاف عددی بین اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان و وزارت آموزش و پرورش در خصوص تعداد کلاس وجود دارد که باید حل شود. در این خصوص تفاوت بین ثبت‌احوال استان خوزستان و کشور حدود ۱۰ هزار نفر است.

وی گفت: بر اساس آمار کشوری، امسال باید بیش از ۹۵ هزار و ۲۵۲ نفر بدون احتساب ۸ هزار نفری که سال گذشته کارهای ثبت‌نام پایه اول را انجام داده‌اند، در استان خوزستان در پایه اول ثبت‌نام کنند.

صدور احکام ابلاغی ۵۰ درصد معلمان خوزستان

حمیدی‌نژاد یادآور شد: صدور احکام و ابلاغ برای همکاران فرهنگی مساله مهمی است. فرهنگیان باید بدانند کجا خدمت می‌کنند؛ در سال‌های گذشته این کار حتی تا بعد از مهرماه ادامه داشت اما امسال، ابلاغ‌ها سریعتر صادر شده‌اند و این روند تا پیش از مهرماه به پایان می‌رسد.

وی افزود: تقریبا ۵۰ درصد همکاران در استان خوزستان اکنون می‌دانند که امسال کجا تدریس می‌کنند. کلاس‌های زیر نُرم در مناطق روستایی نیز باید تجمیع شوند که زمان‌بر است. ابتدا باید ثبت‌نام قطعی مشخص شود و پس از آن مشخص می‌شود که می‌توان کلاس‌ها را ادغام کرد و یا باید دو کلاس تشکیل داد.

توزیع کتاب‌های درسی در خوزستان پیش از مهرماه

وی ادامه داد: پیش از آغاز مهرماه هم کتاب‌های درسی توزیع می‌شوند و هم کلاس‌بندی‌ها مشخص خواهد شد. استانداری خوزستان نیز دستورالعملی برای پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ کرده است که در پروژه مهر مشارکت داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: به منظور شاداب‌سازی مدارس نیز طرح شهید عجمیان در حال اجرا است که با کمک دانش‌آموزان و نیروهای مردمی برای آغاز مهرماه انجام می شود.

احتمال برگزاری مجدد آزمون استخدامی مقطع ابتدایی

حمیدی‌نژاد در خصوص کمبود نیروی انسانی گفت: با توجه به نگاه دولت به آموزش و پرورش، به ویژه در اجرای با رتبه‌بندی مشخص شد که دولت به جد پای کار آموزش و پرورش است. به زودی، آزمون برای جذب همکاران پرورشی، سرایداری و نیروی خدماتی خواهیم داشت و تعداد خوبی نیرو جذب خواهد شد. همچنین احتمال دارد که مجددا در آموزش ابتدایی، معلم جذب شود زیرا آمار قبولی‌ها در آزمون استخدانی برگزار شده کم بود و نمره‌ قبولی برخی به حد نصاب نرسیده بود و وزارت در تلاش است که دوباره مجوز برگزاری آزمون اخذ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به نیروی معلم جذب شده، بیان کرد: یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ نیرو سهم استان خوزستان است که باید این تعداد به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برسد. در این هفته نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام خواهد شد و ارزیابی مقطع متوسطه اول و دوم را آغاز خواهیم کرد. این نیروها در مهرماه به کار گرفته خواهند شد.

لزوم توجه ویژه به توانمندسازی معلمان

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در صورت مساعدت دولت‌ها و پیگری وزارت آموزش و پرورش، می‌توانستیم به این شکلی که اخیرا نیروی قابل قبولی در آموزش پرورش از مسیر درست جذب شد، نیرو بگیریم. از طرف دیگر گاهی نیرو به آموزش و پرورش وارد می‌شود اما متخصص نیست. برخی نیروها بسیار ارزشمند و توانمند هستند اما برخی واقعا نیروی متخصص نبوده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: بخشی از گرفتاری ما کمبود معلم نیست بلکه ناتوانی معلم در تدریس درسی است که به معلم محول شده است. گاه یک معلم فیزیک یا ریاضی نمی‌تواند این درس را تدریس کند اما به هر دلیلی جذب آموزش و پرورش شده‌اند بنابراین علاوه بر جبران کمبود معلم، توانمندسازی معلمان نیز باید مورد توجه ویژه باشد.

برای جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش چه باید کرد؟

حمیدی‌نژاد گفت: وزارت آموزش و پرورش به جد کمبود نیرو دارد اما این مساله به این معنی نیست که کلاس‌های خود را بدون معلم شروع می‌کنیم. در برخی جاها نه تنها کمبود نداریم بلکه با افزایش نیرو نیز روبه‌رو هستیم، به عنوان نمونه در برخی شهرستان‌ها بیش از ۵۰۰ معلم و بیش از ظرفیت آن منطقه نیرو وجود دارد. وقتی مناطق را با هم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم در برخی جاها مشکل کمبود معلم نیست بلکه تراز معلم است که این تراز را ایجاد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: کنترل نقل و انتقالات نیز با آزمون ماده ۲۸ و از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام خواهد شد. در مجموع کمبود معلم وجود دارد و سال‌ها است که نیروی خدماتی و سرایداری نیز تزریق نشده است.

مهرماه امسال کلاس‌ بدون معلم نخواهیم داشت

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان یادآور شد: امسال با مجوزی که برای پرداخت اضافه کاری معلمان در مقطع متوسطه در نظر گرفته شده است، برای تامین معلم در مقطع متوسطه قطعا هیچ مشکلی نداریم، در ابتدایی کمبودهایی داریم که در حال برنامه‌ریزی هستیم که کسری را جبران کنیم.

وی افزود: بنابراین در استان خوزستان مهرماه را با کلاس‌ بدون معلم شروع نخواهیم کرد مخصوصا در متوسطه اول و دوم. در ابتدایی نیز در حال تلاش برای جبران کمبود معلم هستیم.

کاهش کلاس‌های سنگی خوزستان به ۴۰۰ کلاس

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش عشایری نیز گفت: در آموزش و پرورش عشایر برنامه ویژه داریم و سعی در رساندن کمک و دلگرمی به معلمان عشایری خواهیم داشت. در استان خوزستان مدارس سنگی و خشکه چین به آن صورت نداریم و مدرسه کانکسی نیز نداریم. البته کلاس کانکسی داریم که در این موارد امکان تامین اعتبار برای ساخت کلاس نبوده است اما باید به مرور تغییر کنند.

وی افزود: کلاس‌های سنگی و خشکه‌چین استان خوزستان بیش از یک هزار و ۲۰۰ کلاس بودند که این تعداد اکنون به کمتر از ۴۰۰ کلاس درس رسیده است. برای حذف این کلاس‌ها خیرین را پای کار آورده‌ایم و قول داده‌اند به ما کمک کنند.

۱۴ هزار و ۵۰۰ بازمانده از تحصیل خوزستان، کجا هستند؟

حمیدی‌نژاد عنوان کرد: بحث دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل قصه مفصلی است و باید دید که چرا از سال‌های گذشته به این مساله توجهی نشده است؟ در بخش آموزش ابتدایی و زیر ۴۵ ساله‌ها آمار رسمی وزارت از بازماندگان از تحصیل در استان خوزستان حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر بود که با احتساب دانش‌آموزانی که به متوسطه اول و دوم نرفته‌اند، آمار بیشتر خواهد شد.

وی گفت: برای شناسایی بازماندگان از تحصیل، طرح شهیدمحمودوند ابلاغ شد که بر اساس آن باید وضعیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را مشخص می‌کردیم. اسم و مشخصات افراد مشخص است اما معلوم نیست کجا هستند؛ آیا زنده‌اند یا از استان رفته‌اند یا خیر؟ بررسی‌های لازم انجام شد و این آمار به ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر رسید زیرا تعدادی اسم تکراری بود. کمیته امداد، بهزیستی، ثبت احوال و نیروی انتظامی و... باید کمک می‌کردند و با همه جا مکاتبه کردیم. در این خصوص برای هر پنج بازمانده، یک متولی در نظر گرفته شد تا همه این بازماندگان از تحصیل شناسایی شوند.

حمیدی‌نژاد عنوان کرد: بر این اساس، بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ بازمانده از تحصیل شناسایی شدند. به عنوان مثال بهزیستی اعلام کرد که حدود یک هزار نفر معلولیت جسمی دارند و توان آموزش ندارند که این افراد از رده خارج می‌شوند اما وضعیت‌شان مشخص شد. برخی دیگر فوت کرده بودند اما خانواده‌ها اعلام نکرده بودند. تعدادی نیز از استان خوزستان مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: با این حال حدود ۶ هزار و اندی نیز اصلا شناسایی نشدند. آخرین راهکار این بود که از سامانه مربوط به یارانه استفاده کنیم که به راحتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

بازگرداندن ۲ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز بازمانده به تحصیل

وی گفت: افرادی که امکان تحصیل داشتند حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر بودند. با این افراد گفت‌وگو شد. برخی به هیچ وجه حاضر به همراهی برای تحصیل نشدند اما حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر به چرخه آموزش و پرورش بازگشتند که واقعا عددی کم‌نظیر در استان خوزستان بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: حتی یک دانش‌آموز نیز برای ما مهم است و حاضر هستیم والدین همه این دانش‌آموزان را راضی کنیم تا به چرخه آموزش و پرورش بازگردد.

وی افزود: برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف حاضر به همراهی نیستند که این وضعیت، مسیر قانونی دارد و در حال طی شدن است.

اجرای طرح جهش تحصیلی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص بهبود وضعیت آموزشی در استان خوزستان عنوان کرد: در ابتدای کار با معلمان مدارس گفت‌وگو کردیم و به اجرای طرح جهش رسیدیم که هفت بعد مختلف دارد. یک مرحله آن، گفت‌وگو با ۵ هزار و ۲۰۰ مدیر مدرسه بود با تک تک مدیران گفت‌وگو و وضعیت مدارس احصا شد. پیشنهادها و راهکارها را گرفتیم و در نهایت به هفت مورد رسیدیم که مدیران در این موارد اتفاق‌نظر واحد داشتند. یکی از این موارد این بود که معلم در تدریس درسی که به وی واگذار شده است، توانمندی ندارد بنابراین توانمندسازی معلمان در اولویت کار قرار گرفت و بیش از ۲ میلیون نفرساعت کلاس حضوری برای معلمان برگزار شد.

حمیدی‌نژاد با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده افزود: ارتباط بین والدین و مدارس برقرار شد و بین مدرسه و خانواده پیوند بیشتری برقرار شد. بحث دیگر، ترس دانش‌آموزان از آزمون‌ها و عدم آگاهی بود؛ برای غلبه بر این مساله، نمونه سوالات پرتکرار ۱۰ سال گذشته تاکنون را چاپ کردیم و در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم. ۱۰ هزار کتاب در مناطق هدف و مدارس احصاشده که در ۶۰ مدرسه از آن‌ها نمره میانگین کمتر از یک بود، توزیع و مربی نیز برای آن‌ها ارسال شد.

وی گفت: در برخی موارد در تدریس خلاصه‌نویسی در شب امتحان، بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز خوزستانی همزمان در شبکه شاد حضور داشتند. همه این اقدامات و دیگر اقدامات باعث شد که خوزستان امسال در میانگین کشوری از وضعیت بحرانی سال‌های گذشته خارج شود. در کنکور سراسری امسال خوزستان دارای ۵۳ رتبه زیر ۱۰۰ بود که از این تعداد، ۸ نفر در مدارس غیردولتی درس می‌خواندند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: بی‌انصافی است که عده‌ای در تکاپو هستند که تلاش دولت در آموزش و پرورش را به دلیل اینکه با مدیرکل خصومت شخصی دارند و یا از نظر خط و ربط سیاسی مشکل دارند، را نادیده بگیرند. اکنون از ته جدول آموزش و پرورش در سطح کشور کنده شده‌ایم و نباید انتظار داشت چیزی که سال‌ها رسوب کرده است با یک چکش شکسته شود زیرا کار آموزش و پرورش زمان‌بر است.

افزایش هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها

وی ادامه داد: رشته ریاضی و فیزیک رشته مادر است؛ رتبه استان خوزستان در هدایت تحصیلی به این رشته، ۹ سال منفی بود و امسال برای اولین بار ۱.۲ رشد داشت. هدایت به رشته‌های فنی و حرفه‌ای نیز کار راحتی نیست؛ همه پدر و مادرها بچه‌های خود را باهوش‌ترین و زیباترین می‌بینند و طبیعی است اما بعضی بچه‌ها استعداد مهندس و پزشک شدن را ندارند و اگر در رشته‌هایی مثل جوشکاری تحصیل کنند می‌توانند متخصص‌ترین فرد در این حوزه شوند.

حمیدی‌نژاد افزود: در این خصوص در رتبه‌های بالای ۱۵ و ۲۰ کشوری بودیم اما از سال گذشته برنامه‌ریزی شد و دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها هدایت شدند و در این فاصله، استان خوزستان از رتبه آمار دانش‌آموزی ۲۹ درصدی در رشته‌های فنی به ۳۹ درصد رسید و چشم‌انداز ۴۵ درصدی در جذب دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای داریم.

وی گفت: برخی رشته‌ها خاص هستند و وزارت آموزش و پرورش به هر استانی این رشته‌ها را نمی‌دهد اما موفق شدیم سال گذشته برخی از این رشته‌ها را در هنرستان‌های خوزستان راه‌اندازی کنیم.

تجهیز ۷۰ میلیارد تومانی هنرستان‌ها

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تجهیز هنرستان‌ها عنوان کرد: حدود ۷۰ میلیارد تومان با کمک خیرین آموزشی، تجهیزات وارد هنرستان‌ها شد که در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. بی‌انصافی است که با وجود این‌ها، برخی فضای تخریبی علیه آموزش و پرورش را در پیش بگیرند. ما به تکلیف خود عمل می‌کنیم و نتیجه آن مشخص خواهد شد. فن‌آموزی در حال رقم خوردن است و با هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها، در آینده آثار خود را خواهد داشت.

وی با اشاره به دیگر اقدامات در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: در حوزه تربیت بدنی حدود ۴۵ هزار متر مربع در سال گذشته در قالب طرح شهید سلیمانی به سرانه ورزشی استان خوزستان اضافه شد. همچنین دانش‌آموز ایذه‌ای موفق به کسب مقام طلای کشتی جهان شد. بیش از ۸ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی نیز در مناطق محروم توزیع شد.

حمیدی‌نژاد گفت: در حوزه پرورشی، حدود ۱۳۷ هزار دانش‌آموز تاکنون به اردوهای راهیان پیشرفت اعزام شده‌اند که بسیار ارزشمند است. همچنین با دانش‌آموزان ۳۲ هزار جلسه گفت‌وگو انجام شد. حرکتی در آموزش و پرورش آغاز شده است و خیلی‌ها پای کار آمده‌اند اما جا برای کار کردن وجود دارد و دلیل هجمه‌ها و حمله‌ها این است که آموزش و پرورش پویا شده است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار