خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد;
سید محمد قاضی نیا، مدرس دانشگاه طی پیامی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت: برنامه مدون و پیشنهادی جنابعالی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، عمرانی و اجتماعی در خصوص مسائل کلان استان که به هیئت دولت و وزارت کشور ارائه نمودید در چه سامانه ای بارگذاری شده و کجاست؟
کد خبر: ۱۱۲۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 04 September 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سید محمد قاضی نیا، مدرس دانشگاه طی پیامی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت:

متن پیام:

جناب استاندار محترم
با سلام
پیرو نامه ای که در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۲۳ خدمت حضرتعالی بدون چشمداشت و از طرف جامعه دانشگاهی و فرهنگی نوشتم، انتظار آن میرفت حداقل هایی را در موارد پیشنهادی در نظر داشته باشید، چراکه با توجه به این که سالها در استان حضور نداشتید می توانست به حضرتعالی در بخشی از برنامه ها کمک نمایند.

بعنوان یک شهروند سوالات و درخواست هایی از حضرتعالی دارم، امید است بدون هر گونه برداشت بطور شفاف و کارشناسی پاسخ لازم را ارائه دهید!
ابتدا توجه تان را به موارد ذیل جلب نموده و انتظار اقنای افکار عمومی در خصوص مسائل مطرح می رود:

برنامه مدون و پیشنهادی استاندار
با توجه به اینکه روند انتصاب استانداران اینگونه است که به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیئت دولت فردی به این سمت منصوب می گردد، لذا بفرمایید برنامه مدون و پیشنهادی جنابعالی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، عمرانی و اجتماعی در خصوص مسائل کلان استان که به هیئت دولت و وزارت کشور ارائه نمودید در چه سامانه ای بارگذاری شده و کجاست؟(جهت نقد و بررسی و پیشنهادات لازم توسط کارشناسان)

بررسی برخی آمارهای استان در ابعاد مختلف
- هماهنطور که اطلاع دارید میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد تقریبا نزدیک به صفر بوده است. در بودجه سال ۱۴۰۱ برآورد رشد اقتصادی حدود ۹.۷ درصد برای استان بوده که علی رغم گشایش ها در فروش نفت و میزان تولید و صادرات آن هدف رشد اقتصادی ۹.۷ درصد محقق نشد. البته رشد اقتصادی کشور در حدود ۴ درصد در سال ۱۴۰۱ بوده است. ضمنا رشد اقتصادی بعد از اتمام کرونا و آثار مخرب آن کاملا طبیعی است.
- اخیرا در گزارش عملکردی که در رسانه صدا و سیمای استان ارائه داشتید، نرخ بیکاری را اینگونه اعلام داشتید که از ۱۰.۴ در ابتدای دولت سیزدهم به ۶.۷ تقلیل یافته است.
(سوال اینجاست اگر در بحث اشتغال زایی و کاهش بیکاری خوب عمل شده بود، باید مدیر کل کار و رفاه اجتماعی نه تنها عزل نمیشد بلکه مورد تقدیر هم قرار می گرفت! از طرفی طبق آماری که در رسانه ها اعلام گردید تعهد به اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار و ۵۲۰ شغل بوده است و در این شاخص رتبه استان بین ۲۵ تا ۲۹ در بین استان های کشور بوده است. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از جمله در سایت یازار نیوز به نقل از همشهری استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه ۲۵ یا ۲۶ در انجام تعهد به اشتغال قرار گرفته است. البته این ۱۲۳۵۰ شغل خود جای بحث دارد. چراکه مشخص نیست این افراد در کجا؟ چه زمانی؟ و به چه شکلی؟ شاغل شده اند. ثانیا آن چیزی که لازم است شفاف سازی شود این است که چه میزان آمار اشتغال ثبت شده در سامانه وزارت کار باید مشخص عنوان شود چند درصد از موارد ثبت شده در سامانه وام مشاغل خانگی دریافت کرده و چند درصد از اشتغال های ثبت شده ممکن است غیرواقعی باشند!
همانطور که می دانید با یک کار آماری به راحتی می توان میزان شاغلین را مشخص کرد. مثلا لیست بیمه شدگان شاغل دولتی و آزاد در سال ۱۴۰۱ را دریافت و درصد اشتغال و بیکاری را طبق آن محاسبه و با سال های گذشته مقایسه کرد. نه اینکه صرفا درخواست وام را معیار ایجاد اشتغال دانست! در مواردی پدر یک خانواده وقتی می بیند فرزندش که سن و سال بالایی داردفاقد شغل می باشد، ناچارا برای آینده او بیمه واریز می کند که فراوان هم می باشند. این آمار هم احتمالا جزو شاغلین منظور شده است.
- شاخص فلاکت استان کهگیلویه و بویراحمد از ۵۷.۳ در سال ۱۴۰۰ به ۵۷.۶ در سال ۱۴۰۱ و حدودا ۵۷.۷ تا خرداد ۱۴۰۲ رسیده است. همانطور که اطلاع دارید افزایش آمار خودکشی ها ارتباط با شاخص فلاکت دارد.

- نرخ تورم دوازده ماهه کل خانوار در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۷ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷.۶ درصد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹.۷ درصدمی باشد. همچنین تورم در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها که مهمترین بخش مصرفی یک خانوار است از ۵۳.۷ در سال ۱۴۰۰ به ۵۹.۴ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

- اگر اعتبارات عمرانی را بر اساس نرخ ارز ارزش گذاری کنیم، در سال ۱۳۹۹ اعتبارات عمرانی برابر با ۴۷۷۰ میلیارد ریال به ارزش ۱۹۰۸۰۰۰۰ دلار با ارز ۲۵ هزارتومان بوده است. این در حالیست که اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۱ برابر با ۹۷۰۰ میلیارد ریال به ارزش ۱۸۶۵۳۸۴۶ دلار با ارز ۵۲ هزار تومانی می باشد که نشان می دهد بر اساس نرخ ارز اعتبارات عمرانی به لحاظ ارزش کاهش یافته است. چراکه هنوطپز اقلام وارد می شوند.
- سرانه سپرده گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد با افت بالای ۲۵۰ درصدی میزان سرانه سپرده گذاری در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ در صدر استان ها به لحاظ کاهش رتبه قرار دارد ، به طوری که میزان سپرده گذاری روزانه هر فرددساکن این استان از حدود ۴ هزار تومان در روزهای بهار سال ۱۴۰۱به خروج سپرده گذاری روزانه ۶.۵ هزار تومان در بهار ۱۴۰۲ رسیده است.

سوال اینجاست که درآمد استان با توجه به افزایش تولید و فروش نفت در بخش غیر نفتی به صورت شفاف چه پیشرفتی داشته که نتیجه آن در سفره مردم مشاهده گردد؟

طرح های راکد عمرانی گچساران و باشت:

پتروشیمی دوم گچساران که می توانست بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر را مشغول کار کند
شهرک صنعتی خیرآباد که مجوزات آن اخذ و زمین مربوطه اختصاص یافت و میتوانست به دلیل نزدیکی به شهرهای همجوار با استان های دیگر قطب صادرات باشد.
شهرک دامپروری در خیرآباد که زمین آن در حدود ۴۰ هکتار اختصاص یافت اما تا کنون هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفت
طرح نیروگاه سیکل ترکیبی که در اواخر دهه ۸۰ مجوزات آن اخذ گردید تا کنون هیچ آثاری از آن وجود ندارد.
مرمت آثار باستانی شامل گنبد لیشتر، چهار طاقی، پل خیرآباد و همچنین احداث جاده مناسب برای آبشار کیوان
کارخانه مواد لبنی و بستنی سعادت آباد لیشتر که در ۱۱ سال پیش مجوز گرفت ولی هیج سرانجامی نیافت
نیروگاه خورشیدی در سعادت آباد لیشتر که ۹ سال از صدور مجوز آن می گذرد ولی سرمایه گذار حمایت نشد
کارخانه گچ در منطقه سعادت آباد که بهترین و با کیفیت ترین ذخایر گچ کشور را دارا می باشد و ۳۵ است به حال خود رها شده
عدم تعیین تکلیف بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی مستعد کشاورزی که مالک آن کشاورزان منطقه اند و لیکن به دلیل مشکلات مرزی با خوزستان دیم مانده اند
منطقه ویژه اقتصادی که تاکنون در حد یک مصوبه و مجوز مانده است و فقط اخبار و وعده آن را در شرایطی که مردم می توانند ماشین های پلاک منظقه آزاد داشته باشند داده شد.
عدم پیگیری خط لوله آب از سد کوثر به زمین های روستای آرو و دیل
ادر حوزه ورزش استخر بانوان، سالن های ورزشی آرو، تلخابشیرین، آب شیرین و زمین چمن روتای چهاربیشه
در حوزه جاده ای جاده گچساران گناوه تا کنون که پیشرفتی درخور نداشته است
جاده گچساران چرام و تونل دیل که به طور کلی تعطیل هست
جاده چهار خطه خیرآباد به دهدشت که هیچ پیشرفتی نداشته است
جاده پیچاب که پیشرفتی نداشته است
ادامه روشنایی جاده گچساران بهبهان و جاده گچساران باشت که راکد مانده است
حوزه شهری
ادامه رینگ کیامرثی به لبنان راکد مانده است
بافت فرسوده پیشرفتی نداشته است
دریاچه مصنوعی پارک نفت تاکنون طعمه تارهای عنکبوت بوده است
عدم پیشرفت فاضلاب شهری

عدم تکمیل ساختمان مجموعه ورزشی گلستان

گردشگری
عدم پیشرفت طرح گردشگری سد چم شیر
عدم فراخوان و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری مناطق مختلف از جمله آرو، دیل، خیرآباد، نازمکان، لیشتر، فتح، نیمدور، شادگان، شاهبهرام و دیگر نقاط

در بخش بهداشت و درمان
عدم تعمیر و راه اندازی مجدد ام.آر.آی
عدم پیشرفت و بهره برداری بیمارستان نفت بعد از ۲ سال و نیم از انتصاب حضرتعالی
بلاتکلیفی بیمارستان نرگسی بعد از دو سال و نیم و خالی ماندن طبقاتی از این ساختمان
عدم پیگیری درمانگاه خیرآباد و لیشتر که فونداسیون آن تا سال ۱۳۹۹ در روستای جلیل خیرآباد اجرا شده بود

طرح هایی که فقط فعلا در حد وعده ماندند و یا برای بار چندم کلنگ زنی یا بهره برداری شدند:

- پتروشیمی اول گچساران که با وجود بهره برداری از آن در سال ۱۴۰۲ به نظر می رسد تا یکسال آینده هم تولید نخواهد داشت و در سال ۹۹ که دیار گچساران بدون نماینده بود حدود بیش از ۶۱ درصد پیشرفت داشت.
سوال اینجاست چرا در سفر ریاست جمهوری پس از افتتاح این پروژه، متوقف شده است؟
سد چم شیر که در زمان استاندار وقت(جناب کلانتری) در سال ۱۳۹۹ وعده آبگیری آن داده شده بود که به دلیل ابعاد فنی، بهره برداری و آبگیری آن به زمان تصدی حضرتعالی بعنوان استاندار موکول شد.
منطقه ویژه اقتصادی که در حد وعده ماند و حتی کلنگ زنی آن هم انجام نشد و اثرات سوء تغییر کاربری آن به منطقه ویژه اقتصادی با کاربری انرژی را برای مردم و منطقه در یک مرقومه به سمع و نظرتان رساندم.
- پترو پالایشگاه لیشتر که برای بار سوم قرار شد کلنگ زنی شود در سفر کنونی دولت با وجود آنکه چادر و مقدماتی برای کلنگ زنی مجدد آن مهیا شد اما شاهد کلنگ زنی این پروژه نبودیم که احتمالا از عدم هماهنگی ها و عدم استفاده از مشاوره های افراد کاردان برای دریافت مجوزهای لازم بوده باشد و نهایتا بعد از ۱۷ سال اگر مجوزات خوراک و محیط زیست و دیگر مجوزات این طرح آماده شود، باید باز فقط در حد کلنگ زنی مردم نظاره گر این پروژه باشند. ضمنا خصوصی سازی این طرح خود جای بحث دارد که در این صورت مجدد باید شاهد حضور گسترده غیربومی ها و عدم آزمون یا آزمون های احتمالا صوری برای جذب نیرو باشیم.
بخشی از طرح هایی که مطالبات مردم شهرستان های گچساران و باشت بوده و هستند که انتظار گزارش پیگیری این طرح ها را از حضرتعالی دارند:

- پیگیری سهم آلاینده ها به منطقه مجاور تاسیسات
- پیگیری حذف آلاینده های نفت و گاز منطقه لیشتر و خیرآباد
-شهرک صنعتی چهاربیشه نخستین شهرک صنعتی استان که تار عنکبوت کارخانه های آن فعلا میزبان مسولان است
- عدم وجود مراکز خرید محصولات کشاورزی، سردخانه مواد غذایی، کمبود ادوات کشاورزی در لیشتر و خیرآباد دیگر مناطق علی رغم وجود ۷۰۰۰ هکتار زمین(حتی یک کمباین در این مناطق وجود ندارد) حتی برای در مناطق دیل، آرو و نازمکان و شمبراکان و دیگر مناطق نیز سرد خانه ای با توجه به اینکه نزدیک به آب سد هستند و دارای محصولات کشاورزی مرغوب هستند وجود ندارد.

- عدم تعیین تکلیف بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی مستعد کشاورزی در خیرآباد که مالک آن کشاورزان منطقه اند و لیکن به دلیل مشکلات مرزی با خوزستان دیم مانده اند

- عدم پیگیری شفاف زمین خواری ها در لیشتر و خیرآباد که حداقل خواسته مردم این دیار بوده است
- مردم دیار آرو که بخش عمده ای درآمدشان از راه کشاورزی تامین می شود به دلیل احداث سد کوثر بخش زیادی از زمین های زراعی خود را به امید آنکه روزی از آب سد برای توسعه کشاورزی و عمران و آبادی استفاده کنند، واگذار کردند. اکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی روستا که شرایط کشت و رونق کشاورزی را دارند به دلیل کم شدن نزولات آسمانی در سال های اخیر با مشکل کم آبی مواجه شدند. استحضار دارید که طرح ملی تخصیص آب در قالب پروژه های دارای کد در قانون بودجه می باشند که در سال ۱۴۰۰ از طرح ملی به استانی تبدیل شده و در این میان متاسفانه گویا به همین دلیل انتقال طرح از ملی به استانی تخصیص آب به آرو، نازمکان، دیل به طور کلی حذف گردید.
سوالی که لازم است پاسخ آن برای افکار عمومی نیز مشخص شود این است که چرا تسهیلات تکلیفی (شامل تبصره ۱۸ و دیگر موارد) در سیستم بانکی برای بخش تولید یا وجود ندارد یا تاکنون ناچیز و صدای گله مندی را در آورده است؟

در بعد منابع انسانی:
- افرادی که با وجود رای به دولت رئیسی، هم فکری با حضرتعالی و شایستگی ها ولی به خاطر کدورت های قدیمی یا شاید سفارشات مشاوران حذف شدند را چطور باید پذیرا باشیم؟
- ادامه نگاه قومی و قبیله ای از مرکز استان تا گچساران و باشت بلکه بیشتر از هر دوره ای در ادوار گذشته بر همگان پوشیده نیست و این با شعارها فاصله داشته و به دور از افکار نخبگان و عدالتخواهان بوده است
- کافیست در دیار خودتان گچساران و باشت هم به شکل میدانی و هم در فضای مجازی نظر سنجی نمایید تا به عمق نگرانی و نارضایتی ها در توازن نیروی انسانی هم در جذب و هم استفاده از ظرفیت ها پی ببرید
- در ادوار گذشته و استانداران قبل تعداد مدیران و نخبگانی که از گچساران و باشت و حتی از مناطق لیشتر و خیرآباد را در جایگاه های مهم، فنی و کلیدی استانی مورد استفاده قرار گرفتند بررسی کنید که هر کدام یک اهرم حل مشکلات مردم بودند. اینک مردم برخی دیار مثل لیشترو خیرآباد به کدامین گناه باید اینگونه ترد شوند؟ آیا این حرکات را در راستای انتخابات، نگاه قومی و قبیله ای و نژادی مبتنی بر نظر مشاوره های افرادی که یکی به نعل میزنند ویکی به میخ و روز عنوان می کنند هیچ کاره هستند و شبانه مشاوره می دهند، دانست که خلاف رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی می باشد یا هدف موضوع دیگریست؟

با توجه به اینکه انتصابات از بدو شروع دولت در استان بر اساس شنیده ها از مردم و بزرگان صرفا از طریق نمایندگان انجام شده است و این موضوع موجب دلخوری قاطبه مردم گشته است، حضرتعالی بعنوان نماد و نماینده دولت چه پاسخی در این زمینه دارید؟ همچنین باتوجه به مطالب و پیام هایی که در افکار عمومی منتشر میشود و همچنین شنیده ها از نخبگان و اهل فن، انتصابات که در شهرستان ها و استان ها اکثرا از هم طایفه ای های نمایندگان فعلی و خود جنابعالی هستند، لذا با توجه به سوگند رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی مبنی بر وفاداری به قانون اساسی، اسلام و قرآن این موضوع را چگونه توجیه می نمایید؟

با توجه به استخداماتی که طی دو سال گذشته در شرکت ها، ادارات، نهادها و سازمان ها طی دوسال و نیم گذشته صورت گرفت، طبق شنیده ها بدون آزمون هم جذبهایی صورت گرفته است که برخی در رسانه های مختلف گوشزد و تذکر داده شدند.( بنا بر اطلاعات دریافتی مدتی پیش در استانداری جذب صورت گرفته است که اگر آزمونی وجود داشت چرا فراخوان داده نشد؟). اینگونه روندها مورد یاس و اعتراض عمومی بوده و هست، لذا چه برخوردی با متخلفین از طرف مدیریت ارشد استان صورت پذیرفته است؟

از طرفی قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح دارد که ۸۵ درصد از مدیران یک مجموعه می بایست از درون همان مجموعه انتخاب و انتصاب شوند. لذا با توجه به انتصاب و انتخاب اکثر مدیران زیر مجموعه استانداری، فرمانداری ها و بخشداریها خارج از مجموعه وزارت کشور، پاسخ به مردم دهید که عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در این مورد را چگونه توجیه می نمایید؟
سفرهای هیئت دولت:
در سفرهایی که هیئت دولت هم در دور اول و هم دور دوم به استان داشتند مردم دیار گچساران و باشت انتظار دیدار با وزرا و رئیس جمهور داشتند، اما با دور زدن این عزیزان در دورترین نقاط استان مواجه بودند که نکند شرایط مهیای رسیدن صدای افرادی بشود که ناراضی از برخی شرایط هستند.

عدم حضور در بین مردم برخی دیار!
همانطور که میدانید حدود ۷۰ درصد از درآمد استان از بخش نفت و گاز است که بخش اعظمی از تولید مربوط به لیشتر و خیرآباد است.
اگر بررسی بفرمایید بخش زیادی از رای دولت حاضر از منطقه بویراحمد گرمسیر و لیشتر و خیرآباد بوده است و انتظار مردم این دیار نسبت به دیدار با استاندار یا معاونین استاندار یک انتظار به حقی بود که سرزده با عزیزان دیداری صورت میگرفت که تا کنون انجام نشد! مردمی که طعمه گازها، میعانات و بیماری های ناشی از آلایندگی های صنایع نفت و گاز می باشند و دیاری که این حجم درآمد را برای استان دارا می باشد.

اما در پایان لازم است به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی و فرهنگی و همچنین عضو کوچکی از خاک این سرزمین این نکات را گوشزد نمایم.
- نباید بگذارید که مردم دیگر طوایف و نخبگان احساس کنند به سمت و سویی می رویم که دیگر جای زندگی در این مناطق نباشد. چرا که عده ای خود را صاحب آن دیار و خاک بدانند و زور و قدرت تعیین کننده خیلی امور باشد.
- نباید بگذارید که در دیدگان عموم این طور تصور شود که برخی در راستای نگاه خودخواهانه خود به دنبال حذف دیگران و ادامه روند فرزند سالاری و قوم گرایی به هر روشی هستند.
- نباید اجازه داده میشد که روند پخمه پروری به جای نخبه پروری و توجیح امور با وارونه جلوه دادن موضوعات از طریق بوقچی ها با هر وعده ای یک مساله عادی و ادامه دار شود.
- امروز دوره مدیریت مشارکتی، معماری سازمانی، مدیریت دانش، منطق فازی ،ورود به دنیای هوش مصنوعی و استفاده از ایده ها و افکار نو در ابعاد مختلف است. نگاه و مدیریت های سنتی و گاها بدون برنامه و استبدادی نمیتواند موجبات اقنای عمومی شده و فضای مجازی و رشد اطلاعات مردم باعث شده که این مسایل به صراحت رصد و تحلیل شوند.
- رفتارهای نمایشی و بدون اثر بر عمق جامعه دوامی ندارد.
- مقابله با نقد و بستن صدای آنکه نقد می کند به دور از شعارهای پذیرش نقدهای سازنده است که در تریبون ها عنوان می شود به طوری که هر که نقدی کرد باید از حداقل امکانات یا حضور در برخی محافل منع گردد.
- در طول این دوسال و نیم می توانستید در بین نخبگان و اساتید دانشگاه، پزشکان و مجامع علمی حضور یافته و از رهنمودها ومشاوره های این عزیزان استفاده و یا موجبات دلگرمی این عزیزان بشوید که احساس کنند دیده می شوند. البته از میان این نخبگان بودند افرادی که گماشته شدنداما اینکه به چه خاطر عمر مدیریتشان به چند ماه یا چند روز نرسید و یا عزل شدند و یا استعفا دادند، جای تعجب و تامل دارد!
- ایجاد شادابی در بین جامعه و حضور بین مردم می تواند موجبات رضایت عمومی را فراهم آورد. چه شده است که در بخش هایی از استان به خصوص گچساران و باشت اکثر مدیران حاضر به ارائه گزارش در افکار عمومی ، چه در تریبون و چه فضای مجازی نیستند؟
- عملکردها و مشاوره های سطحی از طرف افراد خودخواه و افرادی که طی سالها کارشان به جای جذب، حذف بوده موجب شده پایگاهتان در برخی مناطق تقریبا نزدیک به صفر شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
فقط بفرما کجات میسوزه؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار