کد خبر: ۱۱۲۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵ 03 September 2023

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر حشمت‌اله علی‌نژاد رییس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به نقش اثرگذار دانشگاه مازندران به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در استان، به تشریح طرح‌های دریامحور و ماموریت ویژه دولت سیزدهم برای این دانشگاه پرداخت.

متن کامل این گفت‌وگو را در زیر مشاهده می‌کنید:

ساری - ایرنا - دولت سیزدهم با رویکرد جدید و حمایت رشته‌های دانشگاهی با اقتصاد دریامحور و در راستای حل مشکلات پیش روی مردم و ایجاد اشتغال پایدار، ماموریت ویژه‌ای را برای دانشگاه معین مازندران واقع در ساحل خزر تعریف کرد.

بر اساس این گزارش، دانشگاه مازندران که نیم‌قرن از فعالیت آن می‌گذرد از معدود دانشگاه‌های معین در استان‌های کشور است که در خارج از مرکز استان و در شهر ساحلی بابلسر واقع شده است که موقعیت مکانی این دانشگاه در کنار ساحل خزر، مکان مناسبی برای حضور دانشجویان از سراسر کشور و حتی دانشجویان خارجی می‌باشد و حضور دانشجویان خارجی در این دانشگاه هم رو به افزایش است.

شهرستان ساحلی بابلسر که از شمال به دریای خزر، از شرق به بهنمیر، از غرب به فریدونکنار و از جنوب به هادی‌شهر متصل است، از جمله شهرهای زیبا و گردشگری استان مازندران است که به صورت کامل در منطقه جلگه‌ای و در کنار ساحل دریای خزر واقع شده است. رودخانه بابل‌رود که از وسط این شهر می‌گذرد شهر را به ۲ قسمت تقسیم کرده و سه پل زیبا که یکی از آنها از سوی آلمانی‌ها و بقیه از سوی متخصصان ایرانی احداث شده، زیبایی منحصر به فردی را برای این شهر ایجاد کرده است.

مشهدسر نام قدیم بابلسر است که از سال ۱۳۱۱ به این نام تغییر کرده است و به مرور زمان، یکی از شهرهای زیبا و پر جاذبه در زمینه گردشگری ایران مبدل شده است.

بابلسر علاوه بر سواحل زیبا و جاذبه‌های گردشگری دارای آثار تاریخی و باستانی است که بقعه امامزاده ابراهیم(ع)، بقعه بی‌بی سرروضه، ساختمان شهرداری، سازمان مرکزی دانشگاه مازندران، برج ساعت، پل معلق اول بابل‌رود و بنای گمرک بابلسر از جمله آثار تاریخی این شهرستان می‌باشد. بابلسر سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر از سراسر ایران است.


اهتمام ویژه دولت برای طرح‌های دریامحور

در این پیوند، دکتر حشمت‌اله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران به فعالیت‌های این دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در راستای طرح تحول وزارت علوم و دولت مردمی سیزدهم، با توجه به حضور دانشگاه در کنار دریای مازندران و دغدغه مقام معظم رهبری در برنامه هفتم در خصوص اقتصاد دریامحور، پس از ایجاد دانشکده علوم دریایی و محیطی، راه‌اندازی دانشکده فناوری‌های نوین و راهبردی، مجموعه علوم و فناوری‌های دریایی و تاسیس اسکله تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا، ارتقای جذب اعضای هیات علمی در این حوزه آغاز شد تا بتوانیم از ظرفیت‌های دریا در توسعه کشور استفاده کنیم.

دکتر علی‌نژاد اظهار داشت: با عنایت به وضعیت استان مازندران با مزیت گردشگری، توسعه رشته گردشگری به‌ خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری انجام و در سال جاری، مقطع دکتری علوم گردشگری هم به این گروه اضافه شد.

وی در ادامه این را هم گفت که دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع، مادر و معین استان، دارای ۱۳ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، ۴۱۰ عضو هیات علمی و حدود ۴۸۰ یاور علمی بوده و از ۳ ضلع کارمند، دانشجو و استاد برخوردار است.

رییس دانشگاه مازندران بیان کرد: در حوزه آموزشی، افزایش تعداد ۶۶ رشته -گرایش در مقطع دکتری به ۹۶ رشته - گرایش در سال۱۴۰۲، ۱۰۱ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد به ۱۳۷ رشته گرایش و رشته‌های مقطع کارشناسی از ۴۶ رشته به ۵۳ رشته را در پی داشته است.

دکتر علی‌نژاد گفت: هم‌چنین افزایش تعداد دانشجویان دکتری از ۱۱۹۵ نفر به ۱۴۰۴ نفر، بیانگر توجه به ارتقا در حوزه تحصیلات تکمیلی بالاخص دکتری در دانشگاه معین و جامع است تا بتواند نیروهای انسانی متخصص را تحویل جامعه دهد. تعداد ۵ عضو هیات علمی در سال ۱۴۰۰ جذب شده بود که امسال این آمار به ۵۴ نفر ارتقا یافت.

این مقام مسوول بیان داشت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، موضوع اشتغال جوانان است که در همین راستا، دوره بورسیه صنعتی در دانشگاه‌های استان فعال شد و این دانشگاه توانسته ۴۸ سهمیه جذب برای دانشجویان نخبه در دانشگاه و صنعت اختصاص دهد، یعنی ۴۸ نفر از داوطلبان امسال در کنکور، پس از قبولی به‌ عنوان بورسیه صنعتی، بخشی از زمان تحصیل خود را در صنعت طی می‌کنند که هم از صنعت حقوق می‌گیرند و هم بعد از پایان تحصیل، برابر مدت تحصیل در صنعت سابقه اشتغال به کار دارند و حتی می‌توانند طرح سربازی خود را در آنجا طی کنند.

دکتر علی‌نژاد اضافه کرد: برگزاری دوره‌های کهاد و افزایش مهارت‌آموزی در کنار تحصیل رشته‌های معمول و اجرای موفق طرح کوآپ و افزایش مهارت‌افزایی، از دیگر برنامه‌های دانشگاه مازندران بوده است.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار