کادیلاک نقره‌ای می‌پیچد توی کوچه باغ‌موزه هرندی، هنوز چند دقیقه‌ای به شروع نمایشگاه خودروهای تاریخی مانده، اما حیاط باغ‌موزه پر از ماشین‌های قدیمی و آدم‌های امروزی‌ست، شورلت طلایی چند باری جابه‌جا می‌شود تا جایی برای کادیلاک در کنار خودش باز کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵ 02 September 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از فارس، باغ‌موزه هرندی کرمان یکی از مکان‌های تاریخی‌ست، یک عمارت کاه‌گلی قدیمی دارد که حالا موزه ساز است و باغی پر از درختان بلندقامت چندین و چند ساله، حالا تصور کنید، 18 خودروی تاریخی هم در حیاط باغ پارک شده باشند، از پیکان جوانان و فولکس‌واگن بگیر تا بنز و کادیلاک.

خودروهای کلاسیک را گه‌گاهی در کوچه و خیابان‌های شهر می‌بینیم، اما دیدن مجموعه‌ای از خودروهای تاریخی در کنار هم حس و حال دیگری دارد، آن‌هم برای آدم‌هایی که کالاهای قدیمی و قصه‌های‌شان را دوست دارند.

وارد باغ موزه هرندی که می‌شوم، چشمم می‌افتد به خودروی کرایسلر سورمه‌ای آقای هرندی، مالک باغ‌موزه هرندی که در یکی از اتاق‌های ورودی باغ پارک شده است. این خودرو مدل 1948 میلادی‌ست که طی دو سال از شهریور 82 تا شهریور 84 توسط هاشم نساح‌کرمانی بازسازی شده است و حالا تر و تمیز و شیک برای بازدیدکنندگان، دلبری می‌کند.


این خودروی کرایسلر متعلق به آقای هرندی صاحب باغ موزه هرندی است

یک پیکان جوانان سرحال هم سر صف خودروهای نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان است و بعد از او هم دیگر ماشین‌های قدیمی از جمله سه فولکس‌واگن خوشرنگ، بنز، کادیلاک، شورلت، بلیزر به نمایش گذاشته شده‌اند.

بازدیدکنندگان زیادی به نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان آمده‌اند، از هر سن و سالی هم در بین آنها حضور دارد، از پیرمردها و پیرزن‌هایی که این خودروها بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانی‌شان هستند تا بچه‌هایی که این ماشین‌های قدیمی را فقط در فیلم‌ها دیده‌اند.

خودروهای تاریخی چگونه به باغ‌موزه هرندی آمدند؟

امید ابراهیمی مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث و تمدن کارمانیا و مجری نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان است، با او درباره این نمایشگاه گفت‌و‌گو می‌کنم.

ابراهیمی می‌گوید: نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان را با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برگزار کردیم و نخستین نمایشگاهی‌ست که 18 خودروی کلاسیک در یک مکان تاریخی گردهم آمده‌اند.


فولکس واگن ها قدیمی ترین خودروهای این نمایشگاه هستند

وی ادامه می‌دهد: قدیمی‌ترین خودروهایی که به این نمایشگاه آمده است، خودروهای فولکس‌واگن هستند و خودروهای مختلفی از جمله مدل‌های متفاوت از بنز، بیوک و شورلت هم به نمایشگاه آمده‌اند.


انواع بیوک ها، بنزها و شورلت ها در نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان

از ابراهیمی می‌پرسم چگونه به این خودروها و صاحبان آنها دست پیدا کردید، این‌طور تعریف می‌کند: یکسری خودروها از دوستان و آشنایانی بودند که با اعضای انجمن ما همکاری داشتند و یکسری هم طی فراخوانی که داده شد به نمایشگاه آمدند و همکاری کردند.

ابراهیمی از استقبال مردم از نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان خیلی راضی‌ست. از او می‌پرسم آیا آماری از خودروهای تاریخی در کرمان دارید، می‌گوید: آمار دقیقی نیست، زیرا مالک خودروها «شخصی» هستند.

با توجه به اینکه صدور شناسنامه برای خودروهای تاریخی در کشور انجام می‌شود، از ابراهیمی می‌پرسم آیا به‌دنبال دریافت شناسنامه برای خودروهای کلاسیک کرمان هستید؟ که می‌گوید: این کار در کشور نجام می‌شود، در کرمان هم باید این تعامل بین میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و کانون و هیات اتومبیلرانی شکل بگیرد و این کار را برای خودروهای کرمان انجام دهند.

به‌دنبال نمایش باغ‌موزه هرندی بودیم

اما نکته جالب درباره برگزاری نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان این است که برگزارکنندگان این نمایشگاه بیش از آنکه به دنبال نمایش خودروهای کلاسیک باشند به دنبال معرفی باغ‌موزه هرندی بوده‌اند.

ابراهیمی تعریف می‌کند: مهمترین و اولین هدف از برگزاری نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان این بود که باغ‌موزه هرندی دیده شود که یک اثر شاخص و فاخر در کرمان است.

وی می‌گوید: این خودروها تاریخی و ارزشمند هستند و همان‌طور که از یک شی تاریخی، حفاظت و حمایت می‌کنیم باید از این خودروها هم که دیگر نمونه‌اش را نداریم، حفاظت و حمایت کنیم زیرا ارزشمند هستند و این یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان بود.


مردم استقبال خوبی از خودروهای کلاسیک داشتند

ارزش خودروهای کلاسیک در بناهای تاریخی بهتر دیده می‌شود

ابراهیمی معتقد است ارزش خودروهای تاریخی در کنار بناهای تاریخی بهتر و جذاب‌تر دیده می‌شود تا در خیابان یا جاهای دیگر. از او می‌پرسم تا حالا این تعداد خودروی کلاسیک را در کنار هم دیده است؟ می‌گوید: در این 32 سالی که از عمرم گذشته است، تاکنون این تعداد خودروی کلاسیک در کنار هم ندیده‌ام.

درباره قیمت خودروهای کلاسیک شرکت‌کننده در نمایشگاه خودروهای تاریخی کرمان هم سؤوال می‌کنم، ابراهیمی می‌گوید: قیمت‌ها را دقیق نمی‌دانم وقتی بازار خودروهای روز هر روز نوسان دارد، دیگر قیمت خودروهای تاریخی که کمتر مثل آنها داریم به سختی مشخص می‌شود.


خودروهای کلاسیک طرفداران زیادی در بین نسل جوان دارند

وی با اشاره به اینکه میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بین مسؤولان کمتر دیده شده و اولویت آنها نیست، می‌گوید: مسؤولان بیشتر به این سه حوزه بها دهند، زیرا می‌توانیم برنامه‌های خوبی را در این بخش‌ها اجرا کنیم و مردم هم دوست دارند و استقبال می‌کنند.

ابراهیمی بیان می‌کند: مکان‌های تاریخی زیادی در کرمان داریم و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با ما برای استفاده از این مکان‌ها همکاری دارد و امیدواریم دیگر ارگان‌ها که بنای تاریخی دارند هم همکاری داشته باشند تا این برنامه‌ها بهتر و بیشتر شود و جامعه به سویی برود که شرایط شادی و رفاه بیشتری برای مردم فراهم شود.

نمایشگاه خودروهای کلاسیک باز هم برگزار می‌شود؟

اگر شما هم به خودروهای تاریخی علاقه دارید و این نمایشگاه را از دست دادید، ناراحت نباشید زیرا آن طور که ابراهیمی خبر می‌دهد: نمایشگاه اصلی خودروهای تاریخی کرمان مهرماه سال جاری همزمان با هفته گردشگری با تعداد بیشتری از خودروهای تاریخی برگزار می‌شود.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار