کد خبر: ۱۱۲۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳ 30 August 2023
به گزارش پايگاه اطلاع رساني نفتخيز، نشست خبري مديرعامل، مدير منابع انسانی، مدير توليد، رئيس پژوهش و فناوري و رئيس روابط عمومي شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب سه‌شنبه 7 شهریورماه 1402 در سالن جلسات مجموعه امام رضا(ع) شهرک نفت برگزار شد.

مهندس عليرضا دانشي در اين نشست با بیان اینکه در صورت تبدیل صنعت نفت به بنگاه اقتصادي، می‌تواند به موتور محرك اقتصاد كشور تبديل گردد گفت: محصولات پايين دستي مشتق شده از نفت به حدود 7 هزار محصول مي رسد كه اکنون فقط به 500 مورد آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: مناطق نفت خيز جنوب با تشكيل حلقه‌های فكری و پژوهشي در صدد آن است تا با توليدات بار اول و طرح‌های فناورانه، محصولات پايين دستي را بيش از پيش گسترش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ادامه به تشريح حوزه سرزمينی و ماموريت‌های محول به سازمان پرداخت و عنوان داشت: مناطق نفت خيز جنوب خوراک همه پالايشگاه‌های كشور، گاز پتروشيمي‌های زير مجموعه بندر امام خميني (ره) و 75 درصد صادرات نفت كشور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: اين امر با همت 42 هزار نفر پرسنل خدوم صنعت نفت با تخصص هايي در حدود 100 رشته دانشگاهي و در گستره جفرافيايي به وسعت 7 هزار كيلومتر در بيش از 200 تاسيسات عظيم نفتي صورت مي‌پذيرد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از بهره‌برداری ۱۷ پروژه و تا پایان سال ۷۷ پروژه خبر داد که در مجموع این پروژه‌ها نقش به سزایی در نگهداشت تولید و ارتقای توان عملیاتی خواهند داشت.

وی اصلاح شیوه‌نامه‌ها، پرکردن انبارها و پرداخت کلیه بدهی‌ها و هدفگذاری افزایش تولید را از دیگر اقدامات اجرا شده و در دست اجرا عنوان کرد که در دولت سیزدهم برای رسیدن به هدفگذاری مورد نظر برنامه‌ریزی شده است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه سخنان خود برنامه‌ریزی برای تولید سه میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز در پنج سال آینده را از اهداف اصلی شرکت برشمرد و توسعه ۱۶ مخزن گازی در راستای پایداری تامین خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان یک اقدام شاخص قلمداد کرد.

وی در ادامه بخشی از عقب افتادگی‌ها صنعت نفت را ناشی از شیوه‌نامه‌های نادرست دانست که در ۲ سال اخیر برای جبران این عقب‌افتادگی و عبور از این وضعیت، نسبت به اصلاح شیوه نامه‌ها اقدام و پیگیری شده است.

جمع‌آوری ۸۰ درصد گازهای همراه

دانشی جمع‌آوری گازهای همراه را یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۸۰ درصد گازهای همراه در حال جمع‌آوری هستند. در کل گستره مناطق نفت خیز جنوب در پنج استان ۲۰ درصد گاز همراه سوخته می‌شود که برای تک تک آن‌ها پروژه تعریف شده است و نفت تمام قد پای کار آمده است اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که همه مباحث زیست‌محیطی به نفت برنمی‌گردد.

وی افزود: با شروع به کار دولت سیزدهم طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون این میزان به ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است در پتروشیمی مارون نیز در طرح جمع‌آوری گازهای همراه ۲۶۰ میلیون فوت مکعب گاز در حال پیگیری است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خصوص طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا عنوان کرد: اجرای ۲۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری با اعتبار بیش از ۲۰۰ همت طرح توسعه ۱۶ مخزن مستقل با هدف تامین بخشی از گاز تزریقی به میادین نفتی و تامین خوراک صنایع پتروشیمی‌ و بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۰ میلیون دلاری پتروشیمی مارون و ۱.۲ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج فارس از جمله پروژه‌های در دست اجرا هستند.

وی افزود: خرید، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه پمپ چند فازی در واحد اهواز چهار با اعتبار حدود ۹ میلیون یورو، تکمیل آزمایش ایستایی آب و تعمیرات فوری خط لوله موجود انتقال نفت لب سفید قلعه نار در محدوده شیرخانه سبزآب تا شوش، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه پمپ نمک‌زدایی در مارون پنج با ظرفیت انتقال ۱۰ هزار بشکه در روز و تکمیل طرح کبود از طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید با اعتبار سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌های مناطق نفتخیز جنوب است که در سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند.

شرکت نفت تصمیم‌گیرنده نهایی در هزینه کرد مسئولیت‌های اجتماعی نیست

دانشی در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی نفت بیان کرد: در اعتباراتی که تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی از نفت گرفته می‌شود شرکت نفت به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست و دولت‌ و مدیریت استانی موثر هستند در استان خوزستان ۱۵ همت طی ۲ سال در اختیار استان قرار گرفته است که متولیان اجرای کار، ادارات کل استان هستند.

وی با اشاره به نهضت مسکن ملی در استان و نقش شرکت مناطق نفت خیز جنوب با وجود حریم و اراضی گسترده در استان خوزستان گفت: ما همچون دیگر سازمان ها و وزارت خانه‌ها در این زمینه فعال هستیم و اراضی مورد نظر را مشخص شده است که در حال رایزنی هستیم تا در اختیار مسکن ملی قرار گیرند.

در ابتدا این نشست مهندس سعید آتشبار رئيس روابط عمومي مناطق نفتخیز جنوب، ضمن خير مقدم به حضار، تعامل با رسانه‌ها را اراده مناطق نفت خيز خواند و برگزاري تور رسانه اي و نشست هاي خبري پيشين را گواه اين مهم عنوان داشت خواستار حمايت رسانه ها در جهت شناساندن دستاوردها و تلاش‌های صنعتگران نفت شد.

 وي گفت: در جهت بسط و گسترش همكاري با رسانه ها در نظر داريم دوره هاي آموزش خبرنگار تخصصي حوزه انرژي برگزار كنيم و از اصحاب رسانه دعوت داريم كه در اين دوره‌ها با ما همکاری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار