سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: از هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله زنجانی غربالگری بینایی شدند و مراکز مثبت زندگی به عنوان پایگاه‌های دایمی غربال بینایی در سراسر استان آماده سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال هستند.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 30 August 2023

به گزارش تابناک زنجان و به نقل از خبرگزاری فارس، نعمت ملکی، سرپرست بهزیستی استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه‌های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، رصدمعلولیت‌ها، مشاوره ژنتیک، غربالگری تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان پیش دبستانی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها اجرا می‌شود، اظهارداشت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت غربالگری بینایی کودکان و شنوایی سنجی نوزادان تازه متولد شده و مشاوره ژنتیک برای زوجین به صورت رایگان انجام می‌شود.

سرپرست بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در صورت تشخیص مشکلی در بینایی کودکان و تجویز عینک یا عمل جراحی برای کودکان، هزینه‌های خرید عینک و عمل جراحی برای خانواده‌های کم برخوردار توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی ضمن دعوت از جامعه هدف برای انجام مشاوره ژنتیک در مرکز مشاوره دولتی امام خمینی گفت: بررسی‌های ژنتیکی نه فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارث آن‌ها اهمیت دارد بلکه از نظر پیش‌آگهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل نیز حائز اهمیت است.

ملکی ادامه داد: غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی انجام می‌شود و پایگاه‌های غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان و نوزادان ارجاعی اقدام کنند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۳ هزار نوزاد و بیش از یک هزار و ۶۰۰ کودک ۳ تا ۵ ساله با مراجعه به پایگاه‌های شنوایی سنجی غربال شده‌اند که از این تعداد ۹ نوزاد به مرحله مداخله ارجاع داده شدند که اقدامات توانبخشی از جمله تهیه سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون، گفتار درمانی و ... توسط معاونت امور توانبخشی برای این نوزادان صورت پذیرفته است.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار