سید محمد موسوی اگرچه پیمانکار بود آن هم با درآمد بالا، ولی داشتن دغدغه آینده همشهری‌ها سبب شد با راه اندازی واحد تولیدی فعل خواستن توانستن است، را صرف کند. وی این روزها به فکر تولید کولر آبی بدون پمپ و تسمه با کاهش ۵۰ درصدی آب و برق است که در صورت تامین منابع آن را محقق می‌سازد.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ 28 August 2023

به گزارش تابناک لرستان و به نقل از خبرگزاری فارس، پریسا قربانی نژاد سید محمد موسوی از آن جوانان دهه شصتی است که همچون هم سن و سال‌هایش استقامت و تلاش تا دست یافتن به نتیجه را خوب بلد شده، کارآفرینی که اگرچه پیمانکار بود آن هم با درآمد بالا، ولی داشتن دغدغه آینده همشهری‌ها سبب شد آستین همت را بالا بزند و با راه اندازی یک واحد تولیدی فعل خواستن توانستن را صرف کند.

اول راه خیلی‌ها مانعش شدند که تولید عاقبت ندارد، گوشش از این حرف‌ها پر شد که مگر فلانی را ندیدی که کارخانه‌اش تعطیل و ورشکسته شد یا حیف نیست پیمانکاری را رها کنی و سراغ کاری بروی که آینده‌اش مشخص نیست.

اما سید محمد دوست داشت ثمره سال‌ها درس خواندن را در رشته برق ببیند، به قول خودش بلاخره آن همه سال تلاش و صرف هزینه باید یک جایی به درد می‌خورد.

می‌گوید: با اینکه درآمدم از پیمانکاری خوب بود، اما با تولید حس و حال بهتری داشتم، اینکه دست چند نفر جوان را بند کنم و نیازی از کشور را تامین، برایم خیلی ارزشمند است.

از پیمانکاری تا کارآفرینی

برای شروع کار به روستا می‌رود، ابتدا با پس انداز ۲۰ میلیونی چند قطعه وسیله برای ساخت چند مورد تجهیزات مرغداری شروع می‌کند، چند جوانی روستایی که قصد مهاجرت داشته را هم با خود همراه می‌کند، اوائل خیلی کار‌ها خوب پیش نمی‌رود، اما هر بار شکست مقدمه پیروزی می‌شود برای آقای موسوی تا باانگیزه‌تر از قبل تولید را ادامه دهد.

«سال ۸۵ برای راه‌اندازی واحد تولید جت هیتر سرمایه‌ام کافی نبود، از طرفی هم گرفتن تسهیلات با نرخ بالا برایم امکان‌پذیر نبود، تا اینکه بنیاد برکت با بازدید از واحد و مطالعه طرح و برنامه‌ام برای تولید، ۴۰ میلیون را در اختیارم گذاشت که برکت و سکوی پرتاب کارخانه شد و کارمان رونق گرفت.

زمینی را در شهرک صنعتی کوهدشت خریداری و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی آن را فراهم کردم، در ابتدای کار با مهندسی معکوس یک دستگاه جت هیتر برای مرغداری را از روی نمونه هلندی ساختم.

جت هیتر تولیدی ضمن اینکه تماما بومی بود، بسیار ارزانتر از نمونه خارجی برای مصرف کننده تمام می‌شد، علاوه بر آن پسماند و آلودگی زیست محیطی ندارد و بیش از ۹۸ درصد راندمان دارد.

با اینکه تولیدمان را آزمایشی و با برند «الکتروتابش» شروع کردیم، اما استقبال از محصول بالا بود و حتی درخواست صادرات به کشور‌های خارجی نیز داشتیم، تا اینکه کارمان رونق گرفت و امروز تنها تولید کننده جت هیتر در جنوب و غرب کشور هستیم».

همین که کارخانه راه افتاد، موسوی و همکارانش توسعه تجهیزات و تولید وسایل دیگر همچون فن سیرکوله و پروانه و هیتر کابینتی برای گلخانه‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند، اما این پایان کار برای مدیرعامل کارخانه الکتروتابش نیست.

تولید کولر آبی بدون پمپ و تسمه

آقای موسوی سال‌هاست درصدد تولید کولر آبی بدون پمپ و تسمه است، محصولی که با کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و برق، صدای کمتری تولید می‌کند و خروجی هوای بالایی دارد، اما سرمایه کافی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم تولید این محصول را ندارد.

«باز هم با طراحی معکوس کولر آبی را طراحی کردم که در صورت تامین منابع آن را به تولید انبوه می‌رسانم، این محصول پمپ و تسمه ندارد و موتورش علاوه بر انجام کار پمپ، خنک کنندگی بالایی هم دارد.

طرح اولیه تایید شد و چند نمونه هم تولید کردیم، برای تولید انبوده و گرفتن وام از سوی معاونت اقتصادی استانداری لرستان به بانک معرفی شدم، اما موفق به دریافت تسهیلات کم بهره نشدم، بار‌ها وعده تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ را مسوولان داده‌اند، اما هر بار بانک به بهانه‌های مختلف قادر به پرداخت نبوده است.

با اینکه فضای لازم برای راه‌اندازی خط تولید کولر مهیا است و در صورت فعال شدن برای ۵۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت، اما معطل تسهیلات برای شروع کار هستیم.

در فاز توسعه همچنین قصد داریم آبگرمکن دیواری را تولید کنیم که سه‌گانه بوده و با برق و گاز و نفت کار می‌کند».

محصول روی دستمام نمی‌ماند

این کارآفرین لرستانی رمز موفقیت خود را تلاش شبانه‌روزی و ناامید شدن از شرایط تولید می‌داند و به جوانان توصیه می‌کند برای پیشرفت تنها بدنبال پشت میز نشینی نباشند، چرا که با حداقل سرمایه می‌توان دست به سرمایه گذاری‌های بزرگ زد.

روز اول با ۲۰ میلیون تومان کارم را به تنهایی شروع کردم، اما اکنون سرمایه ام به ۱۵ میلیارد رسیده و چند ده نفر در کارخانه مشغول بکار هستند.

محصولات کارخانه قبل از تولید پیش فروش شده و به کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می‌شوند.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار