کد خبر: ۱۱۱۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳ 11 July 2023

حدود هزار نفر از پذیرفته‌شدگان کنکور 1401 که اغلب آن‌ها در رشته‌های پزشکی و مهندسی در حال تحصیلند، مرتکب تخلف و تقلب در کنکور شده‌اند که صرفاً به‌دلیل گذر زمان و احراز تخلفشان در زمان دانشجو بودن، از شمول قانون خارج شده‌اند!

در ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری آمده است: «چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلبی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با نمره و رتبه اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیئت‌های بدوی است.»

نص قانون اشاره به احراز تخلف برای داوطلبین کرده، نه دانشجویان و همین امر موجب ورود متخلفین کنکور 1401 به دانشگاه شده است! به عبارتی چون فرآیند احراز تخلفات زمان‌بر شده و پس از دانشجو شدن متخلفین، تخلف آن‌ها اثبات شده، قانون شامل حال آنان نشده و به راحتی توانسته‌اند در دانشگاه به تحصیل بپردازند!

این مسئله موید خلا قانونی موجود است که متخلفین را به راحتی از زیر بار برخوردهای قانونی می‌رهاند. حدود سه ماه لازم بود تا متقلبین کنکور 1401 به دانشگاه راه یابند و پس متصف شدن به صفت دانشجو، به سادگی تمام، قصه تخلف و تقلب آنان محو شود!

جدا از این خلا قانونی، نکته مهم مسئله تقلب در کنکور 1401، حضور اغلب متخلفین در رشته‌های مهمی چون پزشکی و مهندسی است! ما در سال‌های آینده با بخشی از جامعه پزشکان و مهندسینی مواجهیم که در عنفوان جوانی با توسل به راه‌حل‌های غیراخلاقی و تقلب توانسته‌اند به صندلی دانشگاه‌ها در بهترین رشته‌ها برسند و همین افراد قرار است در دهه‌های آینده ضامن سلامت جامعه و یا سازنده بسیاری از ضروریات کشور و مردم باشند!

کسانی که برای تصاحب کرسی دانشگاه متوسل به انواع تخلفات و بی‌اخلاقی‌ها شده‌اند چگونه می‌توانند به قسم پزشکی خود یا تعهدات حرفه مهندسی پایبند باشند؟ آنان که نشان داده‌اند حاضرند برای مطامع خود تن به هر کاری دهند، امکان خدمت صادقانه به مردم و تعهد برای نجات آنان را خواهند داشت؟!

هر چند نیاز به اصلاح قانون، اظهرمن‌الشمس است و باید این خلا قانونی و مجرایی که برای متخلفین فراهم است، پر شود اما پیش از این اقدامات، نیاز جامعه ما به نهادینه‌شدن اخلاق و وجدان جمعی است. وقتی هدف وسیله را توجیه کند و ضد ارزش‌ها محترم شمرده شوند، جامعه در همه ابعاد رو به سقوط و انحطاط خواهد رفت!

ما در سال‌های آینده با پزشکان متقلبی مواجهیم که برای رسیدن به جایگاهی که استحقاقش را نداشته‌اند دست به هر اقدام غیراخلاقی زده و حق‌های بسیاری را ناحق کرده‌اند و باید منتظر باشیم برای رسیدن به مقاصد بعدی‌شان، بیماران خود را هم به پای ثروت‌اندوزی خود قربانی کنند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار