معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با تاکید بر اینکه تکمیل زیرساخت‌ مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی نیاز ضروری توسعه صنعت گردشگری استان است گفت: خدمات این مجتمع ها نباید به خدمت ثابت جایگاه سوخت محدود باشد.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 04 July 2023

جمال عامری نسب اظهارکرد: با توجه به اینکه سرمایه گذاران مجتمع‌ های رفاهی بین راهی به دنبال اجرای پروژه های زود بازده در ارایه این خدمات هستند، این امر موجب مغفول ماندن سایر بخش‌های خدمات از جمله اقامت و خدمات پذیرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه متولی صدور مجوز بخش‌های خدمات اقامتی و پذیرایی مجتمع‌ های رفاهی بین راهی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است گفت: استان خوزستان دارای ۵۴ مجتمع بین راهی است که تاکنون فقط سرمایه گذاران سه مجتمع برای اخذ مجوز فعالیت در بخش اقامتی و پذیرایی از طریق این اداره کل اقدام کرده اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: نبود الزام سرمایه گذاران این حوزه به تکمیل طرح و پروژه مورد تقاضا در بازه زمانی مشخص از جمله موانع اساسی برای رونق و توسعه ارایه خدمات مطلوب بین راهی به مسافر محسوب می شود.

وی افزود: از این‌رو سرمایه گذاران به احداث جایگاه سوخت بسنده می کند درحالی که هیچ مسئولیتی برای تکمیل و تبدیل جایگاه سوخت به مجتمع خدمات رفاهی بین راهی ندارد.

عامری نسب ادامه داد: باید توجه داشت که مجوزهای مجتمع های خدماتی علاوه بر تامین سوخت برای اسکان مسافر در قالب اقامتگاه ارزان قیمت بین راهی و پذیرایی در قالب رستوران و سایر خدمات صادر شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این که نگاه متفاوت نسبت به سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه طرح های گردشگری ضروری افزود: زمانی یک مقصد از لحاظ گردشگری رونق پیدا می کند که عوامل مختلف با هم هماهنگ و همه دستگاه ها در کنار وظایف ذاتی خود ظرفیت‌های گردشگری برای رونق اقتصادی استان و جذب گردشگر را نیز در نظر داشته باشند.

صدور ۲۵ مجوز فعالیت در حوزه تاسیسات گردشگری

عامری نسب با اشاره به صدور ۲۵ مجوز فعالیت در حوزه تاسیسات گردشگری از سال گذشته تاکنون بیان کرد: این مجوزها شامل ۶ اقامتگاه عمومی، ۶ سفره خانه سنتی ،سه مرکز سرگرمی تفریحی، یک مرکز پذیرایی مستقر در مجتمع‌های بین راهی،۲ مجتمع گردشگری، سه مجتمع گردشگری کشاورزی و چهار دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است که به چرخه خدمت رسانی در این حوزه اضافه شده است.

وی با اشاره به تاثیر همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های اجرایی در توسعه فعالیت‌های حوزه گردشگری افزود: ارایه خدمات متناسب به مسافران و گردشگران در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی خوزستان از جمله موضوعاتی است که باتوجه به ظرفیت‌های گردشگری استان نیاز به همگرایی دستگاه‌های اجرایی دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: متولی صدور مجوز احداث مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است و تمامی متقاضیان و سرمایه گذاران بعد از طی مراحل قانونی استعلام ها از مراجع ذیصلاح مجوز موافقت اصولی ایجاد و احداث مجتمع خدمات رفاهی بین راهی را دریافت می‌کنند.

تدوین سند توسعه راهبردی گردشگری تالاب ها در دستور کار دولت قرار گرفته است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به بازدید رییس جمهور در دومین سفر استانی خود به خوزستان از محل گردشگری تالاب شادگان گفت: آیت الله رییسی در این سفر خواستار توسعه گردشگری آبی شامل گردشگری رودخانه ای، تالاب ها و گردشگری ساحلی از شهرستان هندیجان تا خرمشهر شد که قطعا در توسعه صنعت گردشگری استان نقش تاثیرگذار خواهد داشت.

عامری نسب با اشاره به تدوین سند توسعه راهبردی گردشگری تالاب ها با همکاری سازمان محیط زیست کشور گفت: این موضوع که منابع مالی لازم به چه شکل در استان خوزستان تزریق شود در دستور کار دولت قرار گرفته که اجرایی شدن آن سبب توسعه گردشگری آبی و تقویت معیشت مردم منطقه خواهد شد.

شناسایی روستاهای هدف گردشگری در پروژه مطالعاتی گردشگری خوزستان

وی با بیان این که توجه به روستا در توسعه گردشگری استان کمک می‌کند افزود: پنج پروژه مطالعاتی گردشگری استان در دست بررسی است که تقریبا تمام روستاهای هدف را شامل می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: این طرح‌های مطالعاتی که اعتبار آن نیز جذب شده شامل شناسایی و معرفی روستاهای هدف گردشگری در شهرستان های آبادان، خرمشهر، لالی، مسجد سلیمان، اندیکا، هفتکل و همچنین ظرفیت‌های گردشگری دریایی استان است.

عامری نسب با اشاره به انعقاد تفاهم نامه رونق گردشگری با اداره کل امور عشایر خوزستان بیان کرد: این همکاری با هدف معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای مناطق روستایی و عشایری منعقد شده است.

وی افزود: تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در ساماندهی و رفع چالش‌ها حوزه گردشگری تاثیرگذار بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به رویکرد استان در توسعه حوزه گردشگری آبی افزود: امسال کمیته‌‍های تخصصی گردشگری سدها، رودخانه ها و تالاب ها و همچنین گردشگری دریایی به ستاد خدمات سفر خوزستان افزوده شد که زمینه نظارت بیشتر در ارایه خدمات به گردشگران نوروزی امسال را فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۲۷ پروژه گردشگری با اعتبار ۲۱۵ میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال در استان خوزستان اجرا شده است. همچنین انجام مطالعات گردشگری در منطقه بحرکان، ساماندهی اسکله‌های گردشگری تالاب شادگان، تهیه طرح گردشگری آبی و دریایی خوزستان و بهسازی زیر ساخت‌های گردشگری در شهرستان‌های شوش، مسجدسلیمان، شوشتر، دزفول، مسجدسلیمان، ماهشهر و ایذه از جمله اقدامات مربوط به اجرای پروژه های گردشگری استان هستند.

برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر۴۴ میلیارد ریال تخصیص داده شده که این میران منابع مالی دربخش جاذبه‌ها و اماکن ۲۰ میلیارد ریال و در بخش آموزش و ترویج گردشگری ۶ میلیارد میلیون ریال هزینه خواهد شد.

منبع/ایرنا

برچسب ها: خوزستان ، گردشگری ، اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار