معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت اضطراری بقاع ۷۲ تن ساروق آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶ 28 June 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹مسئله مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفت و پس ازآن شرح خدمات پروژه مبنی بر مرمت بام و گنبدهای بنای امامزادگان استخراج و آواربرداری گنبدها انجام شد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت این مرحله امامزاده ۷۳ تن ساروق با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام خواهد شد.
محمودی افزود: در این مرحله از مرمت جداره‌های داخلی و بیرونی گنبد، اصلاح عایق بام اجرای پوشش حفاظتی بر روی پوشش اصلی و دفع رطوبت، دوغاب‌ریزی و مرمت گنبد اصلی در حال انجام است.
او خاطر نشان کرد: در فاز بعدی این مرمت سایر بخش‌ها به ویژه مرمت و تثبیت تزئینات و نقاشی‌های داخل بقاع در دستور کار قرار دارد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه امامزاده ۷۲ تن ساروق یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری زيارتی استان است گفت: بنای امامزادگان ۷۲ تن مربوط به سده ششم هجری است كه در سال ۱۳۱۶در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است.
او افزود: امامزاده ۷۲ تن در۵۰ كيلومتری شهر اراك قرار دارد،‌ اصل بنا ‌در دوره ايلخانی احداث شده و در دوره‌های سلجوقی تا قاجار،‌ الحاقاتی در آن صورت گرفته است. كتيبه‌هايی كه در بنای امامزادگان وجود دارند مربوط به دوره‌های مختلف است. طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نامهای حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و 66 نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند. مجموعه بقعه امامزاده ۷۲ تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه های خاصی از معماری در آن دیده می شود.
یکی از معجزات قرن حافظ قرآن شدن کاظم ساروقی است که در این امامزاده صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار