مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بیابانزایی و تخریب سرزمین‌ها در کشور سالانه از میانگین جهانی آن بیشتر است.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵ 14 June 2023

به گزارش تابناک مرکزی،وحید جعفریان در جمع خبرنگاران افزود:نحوه مدیریت آب، کشاورزی، آمایش سرزمین نقش مهمی در توسعه بیابان در کشور به همراه دارد.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون هکتار به سطح عرصه‌های بیابانی کشور افزوده می‌شود یادآورشد: در راستای مقابله با بیابانزایی نسخه‌ها، اقدامات پیشگیرانه، مدیریتی و سازگاری با ارایه شده است.
مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ میلیون هکتار عرصه بیابانی تحت تاثیر فرسایش در کشور وجود دارد که در صورت عبور راه‌آهن، جاده و تاسیسات ساختمانی آنها را تحت تاثیر قرار داده و خساراتی را به این زیرساخت‌ها وارد می‌کند.
جعفریان گفت: ۱۴ میلیون هکتار از مجموع این عرصه‌ها را کانون بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.
وی با یادآوری نامگذاری روز مقابله با بیابانزایی امسال با نام نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین، افزود: شعار امسال به مهمترین و اثرگذارترین قشر جامعه، یعنی زنان اختصاص داده شده چرا که نیمی از فعالیت‌های کشاورزی مدیریت و اجرایی در این بخش توسط این افراد انجام می‌شود.
مدیر کل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: مقرر شده که در زمینه تبیین سیاست‌ها، تامین برنامه‌ها برای آموزش و غیره توجه بیشتری به این قشر انجام شود.
جعفریان یادآور شد: روز بیابان سال گذشته به عنوان عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی نامگذاری شده بود و در این شعار یک جهت و جریان را مشخص کرده و باید طوری مدیریت شود که بتوان روی آن فکر و کار شود.
وی ادامه داد: در راستای برنامه ششم توسعه سالانه در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی و کانون بیابانی در راستای مدیریت ریزگردها اقداماتی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده است.
مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: همچنین مدیریت ریزگردها در ۱۰۰ هزار هکتار از کانون‌های توفانی در راستای سند مشارکت مناطق بیابانی انجام شده است.
جعفریان گفت: فصل جدیدی در بخش مشارکت با بخش خصوصی برای حفاظت، احیا و توسعه عرصه‌های طبیعی انجام شده و بر این اساس ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی سال ۱۴۰۰ احیا شد و احیای ۱۰۰ هزار هکتار نیز در سال جاری در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: زمینه مشارکت جوامع محلی بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه تدوین شده و استان مرکزی فعالیت‌هایی را در این حوزه آغاز کرده است.
مدیر کل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر این اساس بهره‌برداری پایدار از اکوسیستم با بهترین شکل می‌تواند به اهالی واگذار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار