کد خبر: ۱۱۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱ 13 October 2015
حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در نشست خبری، یکی از مهمترین موانع اجرای طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان را تامین نشدن آب مور نیاز این طرح دانست و اظهار کرد: گرچه تلاش های زیادی صورت گرفته که این طرح با وسعت 550 هزار هکتار به اجرا درآید اما تا کنون تخصیص آب فقط برای 312 هزار هکتار مصوب شده است.

وی دلایل وزارت نیرو برای تخصیص ندادن آب به طرح مقام معظم رهبری را غیر قابل قبول دانست و افزود: اعتقاد داریم که 550 هزار هکتار مشکل تامین آب ندارد و بسیاری از اراضی این طرح سال های سال است که کشت آبی انجام می دهند و مجوز آب دارند.

علاقه بند مشکل آب را ترمز سرعت اجرای طرح عنوان کرد و تامین آب مرحله دوم طرح را توسط وزارت نیرو خواستار شد و تصریح کرد: رییس جمهوری به صراحت دستور داده قولی که به مردم خوزستان داده باید عملیاتی شود اما نمی دانیم به چه علت وزارت نیرو در این امر تعلل می کند.

به گفته وی در صورت تصویب سهمیه آب، تا کنون می توانستیم نیمی از طرح را اجرایی کنیم.

طرح توسعه کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال 75به تصویب رسید اما در سال 87 اجرای آن آغاز شد و از سال 89 سرعت گرفت. 500 هزار هکتار از این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در ایلام اجرا می شود.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: تا کنون 152 هزار هکتار از طرح (48 درصد فاز اول) در 18 شهرستان خوزستان و یک شهرستان ایلام اجرا شده که شامل اهواز، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شوش، اندیمشک، دزفول، شوشتر، آبادان، خرمشهر، شادگان، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامشیر، رامهرمز و دهلران است.

وی اضافه کرد: این طرح اکنون 70 کارگاه اجرایی با 9 هزار و 200 نفر نیروی انسانی دارد که 88 درصد آنها نیروهای بومی هستند.

علاقه بند اظهار کرد: 84 هزار و 700 هکتار از فاز نخست طرح، در 1.5 سال گذشته که منابع مالی از صندوق توسعه ملی تامین شده، اجرا شده است.

وی با بیان اینکه 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای طرح مقام معظم رهبری تصویب شده بود، افزود: پارسال 300 میلیون دلار (معادل هفت هزار و 700 میلیارد ریال) به این طرح اختصاص یافته و امسال نیز 13 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده است که تا کنون چهار هزار و 400 میلیارد ریال پرداخت شده است.

*مشکل در شبکه های اصلی
قائم مقام مجری طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام در ادامه تصریح کرد: بزرگترین مشکل موجود در طرح را مشکلات در بهره برداری از شبکه های اصلی است.

وی توضیح داد: شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی که قبلااجرا شده بودند، دارای اشکالات فنی هستند به همین دلیل اجرای آبیاری تحت فشار را با محدودیت روبه رو کرده و یا مستلزم هزینه مجدد برای احداث شبکه برق و ایستگاه پمپاژ هستند.

علاقه بند افزود: مشکلات فنی شبکه های اصلی باعث شده که آبیاری کم فشار جایگزین آبیاری تحت فشار در برخی اراضی شود.

وی با اشاره به مذاکراتی که با سازمان آب و برق خوزستان انجام شده اضافه کرد: قرار است در فاز دوم طرح اجرای آبیاری کم فشار و تحت فشار آسان تر و با هزینه های کمتری انجام شود.

علاقه بند تاکید کرد: ایستگاه های پمپاژ و زهکش های اصلی هم اکنون نیاز به مرمت و لایروبی دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار