کد خبر: ۱۱۰۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸ 14 May 2023

تابناک/گیلان مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، از پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی سد مخزنی پلرود در شرق استان و بیش از ۵۰ درصدی سد مخزنی شفارود در غرب استان خبر داد و بیان کرد: سد پلرود تا پایان سال به صورت آزمایشی آبگیری می شود.

وحید خرمی در گفتگو با خبرگزاری تابناک گیلان با اشاره به مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را از اسناد بالادستی در حوزه آب دانست و اظهار کرد: مصرف آب در گیلان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که ۹۰ درصد آن معادل سه میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی شرب است.

وی با بیان اینکه نیاز سه میلیارد مترمکعبی بخش کشاورزی از طریق آب های سطحی و مابقی توسط آب های زیرزمینی تامین می شود، گفت: دو میلیارد مترمکعب از این سه میلیارد مترمکعب وابسته به سد سفیدرود بوده که خارج از استان تامین می شود؛ این در حالی است که بارش های پاییز و زمستان استان به دریا می ریزد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به تکیه بخش کشاورزی استان به سد سفیدرود، اضافه کرد: رهاسازی آب سد آغاز شده و تا پایان ماه جاری ادامه دارد و روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب رهاسازی را انجام می دهیم.

خرمی با بیان اینکه ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت شبکه سد سفیدرود هستند، افزود: طی سال های گذشته با ذخیره یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعبی سد مواجه بودیم و مشکلی نداشتیم، اما زمانی که ذخیره سد به ۱.۳ میلیارد مترمکعب برسد، احساس نگرانی می کنیم، زیرا ۵۰ هزار هکتار از اراضی داخل شبکه تحت تنش آبی هستند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ذخیره ۸۳۰ میلیون مترمکعبی را تجربه کردیم و امسال به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده ایم.

وی با اشاره به چالش ۳۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری طی سال گذشته علیرغم کاهش محسوس ذخیره سد، یادآور شد: سال گذشته مجموعا یک میلیارد مترمکعب از ذخیره سد استفاده کردیم و خوشبختانه افزایش تولید محصول برنج را داشتیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ضمن قدردانی از کلیه دستگاه های عضو قرارگاه جهادی آب و همکاری کشاورزان جهت رعایت تقویم زراعی، عنوان کرد: قبل از آبگذاری کانال ها، در ۸۰ درصد اراضی داخل شبکه سد شخم و در حدود ۳۵ درصد آنها نشاء انجام شده بود؛ این در حالی است که سال های گذشته کشاورزان پس از رهاسازی آب سد وارد عرصه زراعت می شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کدام از سدهای مخزنی استان در دست بهره‌برداری نیستند، گفت: این سدها ۴۰۰ میلیون مترمکعب از آب های سطحی استان را ذخیره می کنند که به کشاورزی مطمئن تر منجر می شود و لذا نیاز آبی جدیدی را برای استان تعریف نکردیم.

خرمی با اشاره به وسعت ۹۰۰۰ هکتاری آب بندان های گیلان، متذکر شد: محصول برنج از زمان کاشت تا برداشت به یک متر ارتفاع آب نیاز دارد و لذا آب بندان های استان با ارتفاع دو متری می توانند پاسخگوی نیاز آبی ۱۸ هزار هکتاری باشند؛ البته در راستای بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ لایروبی ۵۰۰ هکتار از آب بندان های استان را آغاز کردیم.

وی از پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی سد مخزنی پلرود در شرق استان و بیش از ۵۰ درصدی سد مخزنی شفارود در غرب استان خبر داد و بیان کرد: سد پلرود تا پایان سال به صورت آزمایشی آبگیری می شود و از سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان سد لاسک را از سدهای در دست پیگیری استان دانست و خاطرنشان کرد: سد دیورش در جنوب گیلان نیز نیاز آبی شهرستان رودبار را تامین خواهد کرد.

خرمی از تعریف ۱۰ سد لاستیکی برای گیلان خبر داد که چهار سد تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و تصریح کرد: دو سد ماسال و رشت(فخرآباد) طی امسال آماده افتتاح است و سدهای صومعه سرا و تالش و آستارا و آستانه اشرفیه در دست اجرا هستند. کاربرد اصلی سدهای لاستیکی آبدار نگه داشتن چاه های اطراف و تقویت ایستگاه ها پمپاز و جلوگیری از پیش روی آب شور دریاست.

وی با بیان اینکه ۶۴ هزار حلقه چاه کشاورزی در حال بهره‌برداری داریم، اضافه کرد: نگاه ما بر بهره برداری از چاه ها نیست، زیرا آیندگان به آب های زیرزمینی نیاز دارند و باید آن را حفظ کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان همچنین از صرفه جویی ۸۰ میلیون مترمکعبی آب طی بارش های اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به منابع موجود و بررسی های کمیته منابع آب و و مصوبات قرارگاه جهادی آب و با اولویت تقویم زراعی سال جاری، نسبت به برنامه آبگذاری به صورت نوبتی طی خردادماه و تیرماه اقدام خواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار