شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه به عنوان خاستگاه اصلی اسب سواری و میدان‌داری اسب کُرد، از زمان کاسی‌ها تاکنون مورد توجه بوده که در این راستا دومین جشنواره کشوری شو سواره با حضور ۲۰ استان در این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ 08 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، دومین جشنواره کشوری شو سواره با تلاش اداره ورزش و جوانان شهرستان کنگاور و با همکاری فرمانداری و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و هیات‌های سوارکاری با حضور سوارکارانی از ۲۰ استان کشور در شهر گودین از توابع شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه برگزار شد.

۸۵ اسب اصیل و فاخر در این جشنواره با محوریت اسب کُرد از ۲۰ استان کشور شرکت داشتند.

علاوه بر حضور سوارکاران تعداد زیادی پرورش‌دهندگان اسب از مناطق مختلف کشور در این جشنواره حضور داشتند و اسب‌ها را در میدان ارزیابی کردند.

رئیس هیات سوارکاری استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره در سطح بسیار بالایی برگزار شد و ما برگزاری سالانه این جشنواره در شهر گودین را در تقویم سوارکاری استان ثبت کرده ایم.

«ستار الماسی» افزود: تعداد تماشاگران و شرکت‌کنندگان بومی در این جشنواره بیانگر محبوبیت بسیار زیاد رشته اسب سواری در این منطقه است.

شهر گودین از توابع شهرستان کنگاور و در همسایگی استان همدان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی از دیرباز محل نگهداری و پرورش اسب است و مردم این منطقه همواره از جشنواره‌ها و رقابت‌های اسب سواری استقبال گسترده‌ای می‌کنند.

نماینده مردم کنگاور توسعه پرورش اسب و سوارکاری را خواستار شد

نماینده مردم شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنعت اسب و سوارکاری در شهرستان‌های شرق استان کرمانشاه وجود دارد که باید با همکاری مسئولان و پیگیری دست‌اندرکاران توسعه یابد.

«علی رضایی» افزود: با وجود تمام تلاش‌های خوبی که توسط هیات سوارکاری استان برای توسعه این رشته جذاب صورت گرفته هنوز جای کار وجود دارد.

وی افزود: هیات سوارکاری استان باید در جهت توسعه این رشته با همدلی و همراهی اعضا قدم‌های بیشتری بردارد.

سخنگوی فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاقه‌مندان فراوانی از استان‌های مختلف در جشنواره شهر گودین شرکت کرده اند و زمینه شور و نشاط اجتماعی فراهم شده است، ادامه داد: باید زمینه توسعه بهتر و بیشتر را برای ارتقای جایگاه شهرستان‌های شرق استان کرمانشاه در کشور با همت و همکاری تمام بخش‌ها فراهم کرد.

میدان‌داری اسب کُرد در کنگاور؛ از زمان کاسی‌ها تاکنون+فیلم

بیشتر بخوانید
جشنواره کشوری شو سواره در کنگاور کرمانشاه برگزار شد
جشنواره زیبایی اسب اصیل کرد در کنگاور برگزار شد
دومین دوره مسابقات اسب دوانی کورس بهاره در گودین برگزار می‌شود
کرمانشاه در زمینه پرورش اسب در کشور سرآمد است
کرمانشاه خاستگاه اسب کرد در کشور است

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، از اسب و پرورش آن به عنوان یک صنعت پردرآمد یاد کرد و افزود: از آنجایی که بیش از ۴۰ رسته شغلی در صنعت اسب وجود دارد، بنابراین امروزه کشور‌های مختلفی در دنیا روی این صنعت کار می‌کنند.

«منوچهر حاتمی» به ظرفیت‌های اسب کُرد در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کرمانشاه خاستگاه این نوع از اسب است و می‌توانیم اشتغالزایی خوبی از آن داشته باشیم.

وی به وجود هشت هزار راس اسب کُرد در استان کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیشتر اسب‌های موجود در استان را اسب‌های کُرد تشکیل می‌دهند، اسب اصیل و بومی این منطقه که می‌تواند اشتغالزایی خوبی را به همراه داشته باشد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: علاوه بر بُعد درآمدزایی، سوارکاری و مسابقات مربوط به آن عاملی برای ایجاد شور و نشاط در بین مردم و بویژه جوانان است.

وی با بیان اینکه دین اسلام هم به این ورزش نگاه مثبتی دارد، گفت: براین اساس و باتوجه به ظرفیت خوبی که در حوزه اسب در استان داریم، حمایت‌هایی را از این رشته خواهیم داشت.

حاتمی بر لزوم برنامه ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه داوری و مربیگری، فعال کردن شهرستان‌ها و برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها در هیات سوارکاری استان کرمانشاه تاکید کرد.

میدان‌داری اسب کُرد در کنگاور؛ از زمان کاسی‌ها تاکنون+فیلم

فرماندار: کنگاور شرایط مناسبی برای برگزاری مسابقات اسب سواری دارد

فرماندار کنگاور نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، گفت: این شهرستان به لحاظ اقلیمی و فرهنگ‌های قومیتی و جایگاه ویژه اسب در بین مردم از دیرباز تاکنون، شرایط ویژه‌ای برای برگزاری مسابقات رشته اسب سواری را دارد و در صورت لزوم برای تحقق این موضوع حمایت و کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

«فرزاد الماسی» با بیان اینکه رشته اسب سواری امروز تنها یک رشته ورزشی نیست، ادامه داد: اسب سواری یک ظرفیت بزرگ در تولید، صنعت و اشتغال هم محسوب می‌شود.

او به امکانات و زیرساخت‌های موجود این رشته ورزشی در شهرستان کنگاور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهرستان نیمی از استاندارد‌های لازم از قبیل تعداد اسب، نوع آن و زمین تمرین و برگزاری جشنواره‌های مختلف در شهرستان را شاهد بوده ایم.

فرماندار کنگاور به توصیه دین مبین اسلام پیرامون اسب سواری و جایگاه این رشته ورزشی در فرهنگ ایرانیان اشاره و خاطرنشان کرد: گسترش باشگاه‌های ورزشی این رشته علاوه بر ایجاد نشاط و شادمانی میان مردم، می‌تواند بستر اشتغالزایی و ایجاد درآمد را به دنبال داشته باشد.

میدان‌داری اسب کُرد در کنگاور؛ از زمان کاسی‌ها تاکنون+فیلم

دشت نسا؛ مهمترین مرکز پرورش اسب در زاگرس مرکزی

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا کنگاور نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا از اسب کُرد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اسب‌های ایران باستان یاد کرد و گفت: از هزاره دوم قبل از میلاد مسیح که کاسی‌ها وارد منطقه زاگرس شدند و در دشت‌های پهناور این منطقه سکنی گزیدند، یکی از مهمترین اقداماتشان پرورش اسب در این منطقه و صادرات آن به بین النهرین بود.

«مرتضی گراوند» اعلام کرد: هرچند پیش از کاسی‌ها اقوام دیگری هم در منطقه زاگرس زندگی می‌کردند و اسب داشتند، اما برای اولین بار کاسی‌ها بودند که در این منطقه اقدام به پرورش اسب و صادرات آن به بین النهرین یا عراق امروزی کردند.

این پژوهشگر تاریخ اضافه کرد: کاسی ها؛ گروه‌های جنگی چریکی بودند که نیاز بوده برای نبردهایشان اسب سواران ماهری باشند، بنابراین در کنار آموزش جدی سوارکاری، اسب را هم پرورش می‌دادند.

وی ادامه داد: در دوره‌های بعدی یعنی هزاره اول پیش از میلاد مسیح در زمان مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان شاهد حکاکی و حجاری نقش برجسته‌هایی از اسب‌ها هستیم که شاهان در لشگرکشی هایشان به همراه داشته اند.

مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا به تداوم پرورش اسب در دوره‌های پس از کاسی‌ها اشاره کرد و گفت: دشت‌های کنگاور، بیستون، ماهیدشت، چمچمال و کوهدشت تحت عنوان "دشت نسا" در دوره‌های بعدی مهمترین مرکز پرورش اسب در زاگرس بوده اند که به اسب‌های پرورش یافته در این منطقه "اسب نسایی" گفته می‌شد و ریشه اسب‌های اصیل کُرد بوده اند.

میدان‌داری اسب کُرد در کنگاور؛ از زمان کاسی‌ها تاکنون+فیلم

 

این دانش آموخته دانشگاه تهران افزود: در تاق بستان در تاق بزرگ خسرو دوم اسب زیبا و بزرگی نقش برجسته که عده‌ای آن را ایزدبهرام نماد جنگ ایرانیان و عده‌ای آن را شبدیز خسرو پرویز می‌دانند که اصالت اسب اصیل کُرد را نشان می‌دهد.

این مسئول یادآور شد: در تاریخ اسب حیوانی بوده که به خاطر نبرد‌های نظامی بسیار مورد توجه قرار داشته و حال با در نظر گرفتن موقعیت کوهستانی و اقلیم خاص منطقه زاگرس و دشواری نبرد در آن، نیاز بوده اسب‌هایی قدرتمند و آرام در اختیار سربازان باشد که اسب کرد این ویژگی‌ها را داشته است.

گراوند با تاکید براینکه جایگاه اسب بعد‌ها در دوران اسلامی هم حفظ شده، عنوان کرد: در اسلام همواره توصیه می‌شود که به فرزندانتان شنا، تیراندازی و سوارکاری آموزش دهید که نشان از اهمیت این رشته ورزشی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار