در پی افزایش قیمت مرغ ؛
احتکار، حذف ارز ترجیحی ، کمبود تعداد مرغداری ها، وجود واسطه ها و نبود نظارت و اتحادیه قوی از جمله دلایل نوسان قیمت گوشت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 03 May 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مسول تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان در این نشست با بیان اینکه مردمی سازی یارانه‌ها موجب شد تا مرغ داران انگیزه‌ای برای جوجه ریزی نداشته باشند گفت: در ایام نوروز و ماه رمضان هزار و ۳۰۰ تن برنج ، ۱۵۰ تن شکر مصرفی خانوارها، ۱۵۰ تن گوشت گوساله منجمد و ۳۸۰ تن شکر زنبوری توزیع شد.
بهور با اشاره به اینکه برهمین اساس قیمت جوجه‌ی یک روزه به یکباره از ۷ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان افزایش یافت، افزود: همین عامل خود موجب افزایش قیمت نهایی گوشت مرغ در بازار شد. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم از وضعیت نامطلوب مرغ ابراز نگرانی کرد و گفت: بخشی از فراز و فرود بازار در این ایام شدید‌تر بود چرا که عده‌ای مرغ را احتکار خانگی کردند و عده‌ای هم به سمت رستورا‌ها بردند. 
معتمدی افزود: از ۸ تا ۱۵ اردیبهشت کم‌ترین میزان جوجه ریزی را داشتیم و برخی مرغ داری‌ها هم اصلا مرغ گرم نداشتند و از استان‌های هم جوار تامین کردیم.
وی یکی از مشکلات استان در زمینه مرغ را نبود اتحادیه قوی برای مرغداران دانست وگفت: از یک سو با حذف ارز ترجیحی به دلیل نبود زیر ساخت‌ها مشکلاتی در حوزه مرغداری‌های استان ایجاد شد و از سوی دیگر کمبود تعداد مرغداری‌ها نیز مزید بر این مشکل شد.
رئیس جهاد کشاورزی استان گفت:  حدود ۶ سالی هست که مجوز راه اندازی مرغ داری جدیدی در استان صادر نشد ، ولی با پیگری‌های انجام شده قرار است با راه اندازی یک واحد ۲۵۰ هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی تا یکسال آینده دو برابر نیاز استان یعنی ۵۰ هزار تن مرغ گوشتی به بازار عرضه شود.
وی ادامه داد: ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری این زنجیره است که تاکنون بیش از ۶۰ درصد آن تکمیل شد.
لقمانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان نیز گفت: بر اساس گزارش‌های دریافت شده التهاب قیمت مرغ ، چالش‌ها و نوسانات قیمت مرغ در بازار متوجه واسطه‌هایی است که در امر توزیع مرغ دخیل هستند. 
وی گفت: باید کارگروه استانی تشکیل و کد رهگیری روی مرغ‌ها حک تا از اخلال در نظام توزیع مرغ جلوگیری شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان اینکه برای جلوگیری از اخلال در نظام تنظیم بازار کنترل مبادی تهیه و خرید مرغ انجام شد افزود: یک واحد رستوران که به جای استفاده از مرغ گرم از مرغ تنظیم بازار‌ی منجمد استفاده کرده بود ۲۰۷ میلیون تومان جریمه شد.
وی با تاکید بر اینکه نظارت‌ها بر واحد‌های عرضه باید بیشتر شود گفت: چندگانگی قیمت مرغ در کهگیلویه وجود دارد که موجب شده تا قیمت هر کیلو گوشت مرغ به ۹۰ هزار تومان نیز برسد ، همچنین طی این مدت محموله‌های مرغ از استان به شهرکرد صادر شد. 
رضاپور مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم از ذخیره کافی مرغ منجمد در استان خبر داد و گفت: ضرورت دارد در صورت نیاز مرغ منجمد به بازار عرضه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار