همه از «آب» می گویند از مردم تا مسوولان. چهار هزار و ۴۰۰ روستا، ۲۳ شهر و نیمی از جمعیت خوزستان با تنش آبی مواجه بود و دولت سیزدهم کمر همت بست تا سقای این دیار باشد.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ 28 April 2023

به گزارش خبرنگار، اگر چه جاری بودن پنج رود پرآب در خوزستان، وجود چند هزار روستای دارای تنش آبی و دست به گریبان بودن شهرهای مختلف به مشکل آب را دور از ذهن کرده است ولی واقعیت این است «خوزستان تشنه است و سقا می خواهد».

اجرا نشدن شبکه فاضلاب در اکثر شهرهای خوزستان موجب شده تا سرازیر کردن این پساب به رودخانه های استان راهکاری برای دفع فاضلاب شهری باشد. حاصل جمع ورود پساب واحدهای صنعتی، کشاورزی و خانگی به رودهای استان موجب شده تا رودهای خروشان خوزستان در پیچ و تاب حرکت خود از سرشاخه به سمت جنوب از کیفیت آنها کاسته و در عمل قابل مصرف نباشد.

از طرفی برداشت بی رویه آب در بالادست که عمده آن در مصارف کشاورزی استفاده می شود موجب می شود تا چیزی که به پایین دست استان می رسد نه رودهای خروشان بلکه آبراهی کم فروغ است که حجم زیادی از آن هم به مدد پساب های ورودی آن است.

پراکندگی روستاها، پدیده روستازایی در برخی مناطق استان و قرار گرفتن در مناطق صعب العبور موجب شده تا آبرسانی به بخش زیادی از روستاهای استان یا از نظر فنی و یا مالی با چالش های جدی مواجه باشد.

کاهش محسوس بارندگی در کشور در پارسال و خالی بودن بخش زیادی از سطح های استان، آغاز تابستانی پرتنش در خوزستان را خبر می داد که تلفات گسترده دام های سنگین، خسارت جدی به بخش کشاورزی و همچنین افزایش نارضایتی اجتماعی به دلیل قطع مکرر و جیره بندی آب را قابل پیش بینی کرده بود.

توجه به مجموع موارد ذکر شده موجب شد تا "آب" به اولویت خوزستان تبدیل شد تا آنجا که از نماینده ولی فقیه خوزستان تا فرمانده سپاه و از نمایندگان مردم استان در مجلس تا اعضای خبرگان رهبری آب را از دولت سیزدهم طلب کنند.

دولت سیزدهم نیز از همان روی کار آمدن خود حل موضوع آب خوزستان را در اولویت خود قرار داد. نتیجه آن هم بهره برداری از ابرپروژه غدیر برای آبرسانی به نیمی از جمعیت خوزستان، آبرسانی به یک هزار و ۷۵۰ روستا، آغاز فعالیت ۲ طرح آبرسانی فدک و کوثر و همچنین تلاش برای تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای مختلف به منظور جلوگیری ورود

دولت سیزدهم سقای خوزستان

غدیر؛ آبرسانی به ۵۲ درصد جمعیت خوزستان

ابر پروژه طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تامین آب ۲۶ شهر و صدها روستای استان خوزستان به منظور تامین آب شرب ۵۲ درصد جمعیت استان به میزان ۴.۷ میلیون نفر از جمله طرح های مهم بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم سرعت گرفت.

طرح بزرگ غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده بود طی یکسال اول دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو و نیز تزریق بودجه ویژه به این طرح شتاب زیادی گرفت که در نهایت شهریورماه پارسال این طرح با حضور آیت الله رییسی به بهره برداری رسید.

کار بزرگ دولت سیزدهم در بهره برداری از طرح غدیر موجب تحسین رهبر معظم انقلاب شد. حضرت آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی ابتدای امسال خود از طرح آبرسانی غدیر به عنوان یکی از پیشرفت های کشور در حوزه زیرساخت نام برده و تحقق این دستاورد در زمانی که کشور در زیر فشار اقتصادی را مورد توجه قرار داده است.

با افتتاح این طرح سطح کیفی و کمی آب در غرب استان خوزستان افزایش بسیار چشمگیری یافت و ساکنان غرب استان بعد از سالها از آب آشامیدنی بسیار با کیفیتی بهره مند شدند. طرحی که برای آن رقمی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد و امروز به افتخاری برای صنعت آب کشور تبدیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه خوزستان در دولت سیزدهم به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است گفت: کارهای بزرگی از جمله طرح آبرسانی غدیر به همت دولت سیزدهم در خوزستان به نتیجه رسیده است.

محمد خانچی افزود: طرح ضربتی غدیر پروژه ای سه ساله بود که با تلاش شبانه روزی دولت در کمتر از یک سال به نتیجه رسید و با اجرای آن آبرسانی به ۵۰ درصد جمعیت استان از آب شرب باکیفیت و پایدار برخوردار شد که این اقدام جهادی بودن دولت سیزدهم را ثابت کرد.

وی ادامه داد: با تکمیل و ارتقای ظرفیت این طرح، آب مورد نیاز خوزستان تا ۵۰ سال آینده پایدار می شود.

 

دولت سیزدهم سقای خوزستان

جهاد آبرسانی؛ هر ماه ۱۰۰ روستا

پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم چهار هزار روستای دارای تنش آبی در خوزستان وجود داشت که بخشی از این روستا به طور کلی از آب شرب پایدار بی بهره بودند و یا توسط تانکر به آنها آبرسانی می شد و یا به دلیل کمبود منابع و ایستگاه های پمپاژ با قطعی های مکرر و چند روزه مواجه بود. از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) با پنج برنامه اصلی از جمله پایان تنش آبی در روستاهای محروم کشور در سطح ملی ایجاد شد.

شرکت آب و فاضلاب و قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع)، سپاه ولیعصر(عج) خوزستان، بسیج سازندگی این سپاه و همچنین قرارگاه کربلای نیروی زمینی سپاه خوزستان تمام ظرفیت خود را به کار بستند تا یک بار برای همیشه مشکل تنش آبی را در روستاهای خوزستان به پایان برسانند.

از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون یک هزار و ۷۵۰ روستا از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شدند که از این تعداد ۹۲۰ روستا در وضعیت تنش آبی جدی و بحرانی از نظر آبی روبه رو و آب سایر این روستاها نیز از نظر کمی و کیفی بسیار نامناسب و ناپایدار بود.

برای اجرای آبرسانی به این یک هزار و ۷۰۰ روستا تاکنون بیش از یک هزار کیلومتر لوله کشی، ۵۰ حلقه چاه و ۹۰ تصفیه خانه بازسازی انجام شد ضمن اینکه با آبرسانی به این تعداد روستا ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به حجم تولید و آبرسانی استان افزوده شد.

با برنامه ریزی انجام شده و با توجه به تعداد بالای طرح های در دست اقدام پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب برای آب رسانی به روستاهای خوزستان، به صفر رساندن روستاهای دارای تنش آبی در خوزستان تا پایان امسال هدف گذاری شده است. به طور میانگین از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم ماهانه ۱۰۰ روستا در خوزستان از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شده است.

با حضور آیت الله رییسی در دومین سفر استانی که به همراه تنی چند از هیات دولت روز گذشته عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای دیگر خوزستان در قالب طرح جهاد آبرسانی به بهره برداری رسید.

 

دولت سیزدهم سقای خوزستان

فدک و کوثر؛ برداران کوچک غدیر در شرق خوزستان

فدک و کوثر ۲ طرح آبرسانی دیگر در خوزستان است که آنها را می توان برادران کوچک طرح آبرسانی غدیر دانست. آبرسانی به مناطق شمال شرق خوزستان شامل شهرهای ایذه، باغملک، رامهرمز، قلعه تل، هفتکل، صیدون و روستاهای بین راهی آنها در قالب طرح "فدک" و همچنین به شهرهای جنوب شرق استان همچون رامشیر در قالب طرح" کوثر" برگی دیگر از پایان تنش آبی در استان است.در این طرح در کنار تامین آب آشامیدنی، آب کشاورزی این مناطق نیز تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این باره گفته است: ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری بین شهری در قالب این طرح تاکنون انجام شده و آبرسانی به ۱۷ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در منطقه ایذه نیز مد نظر است که تلاش داریم این بخش از طرح امسال آغاز به کار کند.

عباس صدریان فر با بیان اینکه ۱۸ درصد از طرح فدک تاکنون اجرا شده است، افزود: به دلیل نگرانی که برای تامین مالی این بخش از طرح وجود داشت تاکنون عملیات اجرایی آن شروع نشده بود که امسال با توجه به همت دولت سیزدهم در نظر داریم تحت هر شرایطی این طرح را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه طرح کوثر ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: در طرح آبرسانی جنوب شرق استان و یا "کوثر" شهرهای بهبهان، رامشیر، امیدیه، آغاجاری و بندر امام خمینی(ره) از آب آشامیدنی پایدار بهره مند می‌شوند.

 

 

دولت سیزدهم سقای خوزستان

احداث تصفیه خانه تکمیل پازل آب در خوزستان

دولت در کنار آبرسانی به مناطق مختلف خوزستان و پایدار سازی آب در این استان، اجرای طرح های متعدد برای جمع آوری و تصفیه پساب و جلوگیری از ورود پساب خام به رودخانه های خوزستان را دارد.

پنج تصفیه خانه مهم و نیمه تمام خوزستان شامل تصفیه خانه شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) در خوزستان وجود داشت که دولت سیزدهم با تامین اعتبار سنگین تا کنون موفق به بهره برداری از تصفیه خانه های شادگان، خرمشهر و ماهشهر را به بهره برداری برساند.

تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز که امکان افزایش ظرفیت تا ۱۱۲ هزار مترمکعب دارد نیز با اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اردیبهشت ماه پارسال به صورت رسمی افتتاح شد ضمن اینکه عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه غرب اهواز نیز با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب به صورت روزانه به همین دولت مردمی سیزدهم آغاز شد.

در کنار همه این طرح ها، آیت الله رییسی در اولین سفر خود به خوزستان تکمیل شبکه فاضلاب اهواز به عنوان یکی از بزرگترین طرح های جمع آوری فاضلاب شهری در مدت ۳ سال را برای متولیان امر هدف گذاری کرد که برای تحقق این امر تا کنون دولت اعتبارهای سنگینی به این طرح تخصیص داده است. با اقدام های انجام شده پیشرفت فیزیکی شبکه فاضلاب اهواز که طی ۳۰ سال به ۳۴ درصد رسیده بود تنها در ۲ سال دولت سیزدهم به ۵۴ درصد افزایش یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار