در نشست وزیر جدید جهاد کشاورزی با روسای استانی مطرح شد
در نشست سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی کشور، با انتقاد از مصرف بی‌رویه مرغ منجمد، نسبت به پدیده احتکار خانگی کالا‌های اساسی هشدار داده شد.
کد خبر: ۱۱۰۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴ 12 April 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی، امروز چهارشنبه و در یک روز تعطیل، اولین روز کاری خود را با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی شروع کرد.
در این نشست که به صورت وبینار برگزار شد، ابتدا تعدادی از مدیران استانی گزارش اقدامات انجام شده و مشکلات بازار محصولات کشاورزی را ارائه کردند.
سید علی معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مدیران استانی بود که آخرین وضعیت بازار مرغ را تشریح کرد و صحبت‌هایش مورد تایید وزیر، معاون دام وزارت و مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار گرفت.

معتمدی‌پور در این نشست اظهار کرد: استقبال مردم و افزایش تقاضا برای خرید مرغ به هیچ عنوان ناشی از کمبود مرغ در بازار نیست بلکه به دلیل اختلاف قیمت مرغ گرم و مرغ منجمد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر روزی دغدغه بازار ما، نبود مرغ در فروشگاه‌ها بود، ولی اکنون این مطالبه تغییر کرده و در حالی که قفسه فروشگاه‌ها پر است از مرغ گرم، اما با یک پدیده جدید در تقاضای بی‌رویه در مرغ منجمد مواجه هستیم.
معتمدی‌پور از میانگین توزیع ۲۰ تنی مرغ منجمد در هر روز خبر داد و گفت: این میزان توزیع در هیچ مقطعی سابقه ندارد، اما تقاضا‌های کاذب موجب شده تا در این کالای اساسی همواره فشار روی بازار و نظام توزیع باشد.

وی با اشاره به آمار جوجه‌ریزی واحد‌های تولیدی این استان تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده که در تولید مرغ هیچ کمبودی نباشد و به جز مقطع زمانی ۳۱ فروردین تا هشت اردیبهشت که آن را با تزریق مرغ منجمد پوشش می‌دهیم، تاکنون تولید مرغ به میزانی بوده که بازار از این کالای اساسی اشباع بوده است.
وی  همچنین بر ضرورت رفع موانع جوجه‌ریزی در سطح کشور تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این نکته که قیمت مرغ منجمد با مرغ گرم اختلاف فاحش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی دارد، تصریح کرد: این موضوع التهاب بازار مرغ را تشدید کرده و موجب مصرف بیش از اندازه مرغ منجمد، انحراف در توزیع و گا‌ها احتکار خانگی این کالا شده است.
معتمدی‌پور این را هم گفت که ذخیره مرغ و دیگر کالا‌های اساسی این استان در بیشترین سطح ممکن در یک دهه اخیر است و مشکلی از بابت تولید و ذخیره نداریم.

آقامیری: مصرف مرغ منجمد در کشور بسیار غیرمتعارف شده استمعتمدی‌پور: تقاضای زیاد برای خرید مرغ منجمد ناشی از اختلاف قیمت است نه کمبود کالا

این صحبت‌های معتمدی‌پور با تایید معاون امور دام وزارت و مدیر شرکت پشتیبانی امور دام کشور شد و بعد از آن، سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی نیز این صحبت‌ها را تایید کرد و گفت: رصد انبار‌ها و واحد‌های تولیدی پرورش مرغ نشان می‌دهد که هیچ کمبود مرغی در کشور نیست و آنچه اکنون اهمیت دارد، مدیریت توزیع و کنترل بار روانی کاذب در تقاضا‌های مردم و خرید مرغ است.
سید محمد آقامیری افزود: ما نه در تولید و نه در ذخیره مرغ مشکلی نداریم، اما شاهد خرید بیش از اندازه مردم و برخی انحرافات در تبدیل مرغ منجمد ارزان‌قیمت به قطعات مرغ و فروش آن به قیمت مرغ گرم هستیم؛ شاهد احتکار خانگی و خرید مرغ منجمد توسط رستوران‌ها و دیگر مراکز هستیم؛ این‌ها نشان می‌دهد که مرغ به انداره کافی وجود دارد، اما شاهد مصرف واقعی آن در نقطه هدف نیستیم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هنر مدیریت ما باید این باشد که این مرغ به مصرف کننده واقعی برسد و با افزایش نظارت‌ها جلوی انحراف و عرضه خارج از شبکه مرغ را بگیریم.
آقامیری خطاب به روسای سازمان‌ها گفت: از شما و همه همکارانتان در استان‌ها می‌خواهم در ایام پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر همانند گذشته به صورت جهادی در وسط میدان باشید و مثل یک بازرس اجازه ندهید حتی یک کیلوگرم مرغ خارج از شبکه توزیع شود.
وی همچنین از همه ادارات تابعه به ویژه ادارات‌کل دامپزشکی خواست تا با تمام توان در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی باشند و اجازه ندهند هیچ مرغدار یا دلال یا هر زنجیره مرتبط با شبکه توزیع، با هر قصد و نیتی در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کند.
وی نگه‌داری مرغ بیش از ۴۵ تا ۵۰ روز در مرغداری‌ها را مصداق احتکار و مشمول تعزیرات دانست و از مدیران استانی خواست تا با اقتدار جلوی این تخلفات و دست‌درازی به امنیت غذایی مردم بایستند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از افزایش جوجه‌ریزی در کشور خبر داد و تصریح کرد: مجوز‌های جوجه‌ریزی را به اندازه نیاز کشور صادر خواهیم کرد و نگرانی از این حیث وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار