کد خبر: ۱۰۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲ 11 October 2015
نمایندگان مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن تصویب کلیات طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام تاکید کردند: تصمیم گیری سریع تر درباره برجام و اجرا شدن آن را در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری خانه ملت،گروه سیاسی:نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام با 139 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر موافقت کردند.

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح، گفت: در جلسه روز سه شنبه مجلس جزئیات این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بروجردی:طرح برجام تامین کننده امنیت ملی است نه رضایت وندی شرمن/تدوین طرح برجام با نظر دو فراکسیون سیاسی مجلس

در این رابطه علاء الدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: زمان ارایه لایحه از سوی دولت گذشته بود و لایحه ای ارایه نشد به همین دلیل مجلس به این جمع بندی رسید که طرحی در این خصوص ارایه دهد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش و خرد جمعی بر این بود که با این طرح بتوان روزنه های نفوذ دشمن را در لغزش های برجام سد کنیم و به همین دلیل از همه ظرفیت های فکری در این جهت به کار گرفته شد.

بروجردی افزود: از دبیرخانه شورای عالی امنیت درمورد این طرح نظر خواهی شد و طرح برآیند مجموعه نظرات اینها  بود.

وی درباره پیش بینی خود از تصویب جزییات این طرح گفت: این مسئله بستگی به رای نمایندگان دارد به دلیل اینکه پیشنهادات زیادی در مورد طرح وجود دارد.

 بروجردی همچنین گفت: دولتی ها امروز در مجلس از آن دفاع کردند.

وی با اشاره به اینکه طرح برجام در مجلس نیز پس از اظهارات مقام معظم رهبری به طور خاص و پس از بررسی گزارش برجام در کمیسیون برجام مطرح شده است، گفت: طرح برجام مجزا از گزارش برجام بررسی شده است، از همین رو طرح براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دو دستگی در مجلس ارائه شد و بدین منظور 4 عضو فراکسیون اصولگرایان و 3 عضو از فراکسیون رهروان ولایت در این خصوص بررسی لازم را انجام دادند.

بروجردی افزود: در تمام بندهای 9 گانه‌ طرح، برخلاف تعابیری که گفته می‌شود نصیحت است، دولت را مکلف و ملزم ساخته تا طرح قانونی را اجرا کند از این رو نصیحت‌نامه نیست بلکه الزام قانونی است.

وی ضمن اشاره به بند یک، دو و سه طرح برجام گفت: اگر تعهدات طرف مقابل در صحنه عمل صورت نگیرد، دولت مکلف است همکاری داوطلبانه را متوقف کند و علاوه بر آن، توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به گونه‌ای سامان دهد که در حداقل زمان ممکن یعنی 2 سال به 190 هزار سود برسیم.

این نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم معتقد است: علیرغم همه محدودیت‌ها که بر مبنای راهبرد نرمش قهرمانه توصیه‌شده توسط مقام معظم رهبری انجام گرفته است، اگر رفع تحریم‌ها که شرط لازم است را انجام ندهند ما نیز به تعهدات خود انجام نخواهیم داد، در حقیقت این بار اگر بخواهند عمل نکند نه سرعت و نه محدودیت ما، مانند حال حاضر نخواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در صورت بی توجهی امریکا به تعهداتش، ما گام‌های بلندی را در عرصه صلح آمیز برخواهیم داشت که حتما آمریکا و هم پیمانانشان را پشیمان خواهیم کرد بنابراین معتقد به طرحی هستم که مجموع نمایندگان تائید کردند، در واقع این طرح منافع ملی ما را حفظ خواهد کرد.

نعیمی رز: طرح برجام ملی است و نباید نگاه سیاسی به آن داشت/اقدام شایسته نمایندگان در تصویب کلیات طرح

در همین رابطه صفر نعیمی رز هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،تصویب کلیات این طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات هسته ای از جمله مواردیست که رهبری روی آن بر حمایت ازتیم مذاکره کننده و همراهی با دولت تاکید داشتند، ما نیزدر فراکسیون اکثریت مجلس همواره تلاش کرده ایم فرمایشات رهبری را در بحث تعامل قوا به خصوص قوه مجریه و مقننه سرلوحه کار خود قرار دهیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی این طرح را در راستای منافع ملی دانست و افزود: با تصمیم گیری نهایی درباره برجام نگرانی مردم برطرف می شود.

نعیمی رز با تاکید بر تصمیم گیری هر چه سریع تر درمورد این طرح اظهار داشت: این طرح ملی است و نباید نگاه سیاسی به آن داشت تا شاهد برخی منازعات که درمورد این طرح میان نمایندگان به وجود آمد نباشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری سریع تر درباره برجام و اجرا شدن آن را در راستای منافع کشورمان دانست و افزود: به این ترتیب مسئولان و کارگزاران نظام هم از بابت برجام آسوده خاطر می شوند.

وی گفت: تصویب طرح یک فوریتی برجام مطمئنا فرایند و بازخوردش به نفع عموم و برای حفظ اقتدار کشور خواهد بود.

حیدرپور: طرح موجب اجرای بهتر برجام از سوی دولت می شود/برخی آقایان هنوز تفاوت های کارشناسی طرح و بیانیه را نمی دانند

 همچنین عوض حیدرپور شهرضایی هم در گفتگو با خبرنگارسیاسی خبرگزاری خانه ملت، تصویب کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را اقدامی مناسب و شایسته از سوی نمایندگان مجلس دانست و افزود: این طرح موجب اجرا شدن بهتر برجام از سوی دولت می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت با در نظر گرفتن این طرح به صورت دقیق تری می تواند برجام را اجرایی کند.

حیدرپور گفت:  تاکیدات رهبر انقلاب همیشه این بوده است که نمایندگان مجلس با سعه صدر و حکمت مباحث خود را مطرح کنند و پس از بررسی عاقلانه مسائل را به رای گذاشته تا تصمیم گیری شود.

وی  طرح مجلس درباره برجام را در راستای حفظ منافع ملی دانست و اظهار داشت: این طرح ملی است و نباید نسبت به آن نگاه سیاسی داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این طرح را فارغ از کار کمیسیون برجام دانست و افزود: کمیسیون ویژه برجام تنها گزارشی را ارائه داد اما ما به دنبال قانونی کردن چگونگی اجرای برجام و اقدامات دولت بر اساس منویات رهبری، امام(ره) و ملت هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته ای به جهانیان ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و با مذاکره می تواند مسائل مهم خود را پیش ببرد و به نتیجه برسد.

سبحانی نیا: تصویب طرح برجام در راستای منافع ملی است/ طرح برجام تامین کننده منافع ملی است

در ادامه حسین سبحانی نیا نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت:  با توجه به شرایط فعلی و شرایط حاکم بر منطقه  همچنین زمان زیادی که در زمینه بررسی برجام صورت گرفته است تصویب طرح در راستای منافع ملی است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب طرح و اجرای برجام می تواند در زمینه سیاست خارجی  شرایطی را برای ما ایجاد کند تا از این طریق جلوی تلاش ها برای انزوای ایران گرفته شود.

سبحانی نیا طرح برجام را طرح ملی دانست و بر لزوم عدم برخورد سیاسی با آن تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت در اجرای برجام باید تلاش کند ملاحظات مجلس دربندهای برجام مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: دولت می بایست عملکرد طرف مقابل را نیز درمورد برجام لحاظ کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری سریع تر درباره برجام را نشان دهنده اراده کشورمان در پایبندی به معاهدات بین المللی در قبال برجام دانست.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: طرح برجام  از گزارش برجام مجزا بررسی شده است، و براساس تاکید رهبری مبنی بر عدم دو دستگی در مجلس ارائه شد.

حقیقت پور: تاخیر درتصمیم گیری برجام به نفع ما نخواهد بود/ طرح برجام بر اساس کار کارشناسی خوبی  تدوین شده است

منصور حقیقت پور هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن مثبت ارزیابی کردن تصویب طرح برجام گفت:  بر اساس این طرح دولت می تواند برجام را در راستای الزاماتی که در این طرح آمده اجرایی کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس بر تعیین تکلیف سریع تر درباره برجام تاکید کرد و ادامه داد: تاخیر در این زمینه به نفع ما نخواهد بود.

حقیقت پور طرح اقدام متناسب جمهوری اسلامی ایران را در اجرای برجام در راستای منافع ملی دانست و افزود: این طرح ملی است و به این ترتیب نباید در این زمینه دچار چند دستگی شویم.بلکه باید در ادامه کار نیز همدلی و همراهی لازم را داشته باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار کارشناسی خوبی  روی این  طرح صورت گرفته و پیشنهادات تکراری در آن وجود ندارد.

وی ادامه گفت: در بخش هایی از برجام احساس می شد کاستی هایی وجود دارد که با این طرح می توان آن کاستی هارا جبران کرد لذا در این طرح شرایطی رابرای دولت فراهم کرده ایم که در صورت اجرا کردن برجام ملزم باشد منافع ملی ایران را در بخش های فنی، اقتصادی، دفاعی، تحقیقاتی و امنیتی لحاظ کند.

مطهری: طرح برجام تصویب نمی شد برای مجلس ایران بد بود

علی مطهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تصویب کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام اظهار داشت:  همین که کلیات این طرح رای آورد خیلی خوب بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر نمایندگان طرح را رد می کردند هم برای مجلس و هم برای ایران بد می شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تکالیف و احکام طرح مربوط به برجام ، برگرفته از متن برجام است بنابراین چیز جدیدی در این طرح وجود ندارد و دست دولت در اجرای آن بسته نخواهد شد.

منادی سپیدان:عقل و خرد جمعی مجلس تصویب طرح برجام را قطعی کرد/جریان مخالف برای تخریب برجام به هر دری می زند

علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعلام مخالفت با طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام، اظهار داشت: برای ما هم از این پیامک‌های بدون شماره آمده است.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه این سخنان اصلا برای ما ارزش ندارد، بیان کرد: با دریافت پیامک ازسوی دیگر افراد، هیچ کس در طرح مهمی مانند برجام تاثیر نمی‌پذیرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی یک عقل و خردی دارد و نمایندگان مردم به فرموده مقام معظم رهبری عصاره فضایل مردم هستند.

منادی سفیدان با بیان اینکه امروز طرحی در مجلس تصویب شد که حاصل تلاش بیش از 2 سال بخش دیپلماسی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: تصویب این طرح نشان داد که ما هم از تحقق این توافق خیلی ذوق زده نیستیم و مخالفان زیادی در کشور وجود دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرحی تصویب شد که بحث هسته‌ای و تحریم‌ها را سامان بخشید، اظهار داشت: به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی، آب سنگین،‌ تحقیق و توسعه و فردو توفیقات خوبی هستند که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این توافق هسته‌ای ایران را از عزلت سیاسی رهانید و به دنیا نشان داد که قدرت ایران چقدراست، بیان کرد: پروژه‌ ایران هراسی که سیاست اصلی دشمنان در منطقه بود، با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه مجلس امروز تصمیم گیری سختی را انجام داد، متذکر شد: امیدوارم که این برجام به زودی اجرائی شود و گره‌های موجود را باز کند.

منادی سفیدان در خصوص اینکه عده‌ای می‌گویند تصویب کلیات این طرح یک فوریتی منافع وندی شرمن را تامین می‌کند، گفت: متاسفیم که یک آمریکایی از تصویب این طرح خوشحال شده است ولی آن‌ها در مجلس کشور خود این موضوع را حال کرده‌اند و منافع کشور ما نیز با تصویب این طرح تامین می‌شود.

وی افزود: اعضای کمیسیون برجام،‌ دانشمندان کشور و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوع را بررسی کرده‌اند و امیدواریم که فردا آنچه را که این‌ها مطرح کرده‌اند را مدنظر قرار دهیم.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه عده‌ای عدم نمایش نام نمایندگان به طرح یک فوریتی را نکته‌ای منفی تلقی می‌کنند، گفت: این نکته منفی نیست، بلکه جریان مخالف به هر دری می‌زند و این طبیعی است که ما مخالفت می‌کنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار