کد خبر: ۱۰۹۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵ 19 March 2023
جلسه هم اندیشی و بازنگری نقشه استراتژیک گروه فولاد خوزستان با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل، رضا طاهری رییس هیات مدیره، علیرضا مخبر‌ دزفولی و محمد نیکوکار قائم‌مقامان مدیرعامل و جمعی از مشاوران، معاونان، مدیران و روسای شرکت فولاد خوزستان به همراه مدیران عامل شرکت های تابعه، ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در تالار طوبی مجتمع دویست دستگاه برگزار شد.
 
الهویردی تقوی مشاور مدیر استراتژیک و تعالی سازمانی فولاد خوزستان گفت: وظیفه اصلی و روزانه مدیران، حل مسائل کاری است. مدیران باید دائم مسائل کاری در حوزه‌های مختلف نظیر: منابع انسانی، توسعه، فناوری، بهره‌برداری و انرژی را رصد کنند.
 
وی در ادامه گفت: راهبرد یک سازمان و مجموعه یکپارچه از تصمیم‌ها و انتخاب‌هاست. راهبرد هر سازمان جایگاهش را در صنعت تعیین می‌کند.
 
در ادامه‌ اشکان افشار‌پور مدیر حسابداری مدیریت به دوره‌ی مالی بیست ساله گذشته در شرکت فولاد پرداخت و گفت: شرکت فولاد خوزستان با یک زیان عملیاتی و زیان انباشته در ابتدای دهه هشتاد و مالکیت و مدیریت دولتی روند خود را طی کرد. با عرضه سهام فولاد خوزستان در بورس اوراق بهادار و واگذاری به بخش خصوصی دوران جدیدی را آغاز کرده که ابتدای آن مقارن با پوشش زیان جاری و انباشته، افزایش تولید، فروش و درآمد و در دهه ۹۰ با خرید، تاسیس و حرکت به سمت ادغام شرکت های فرعی خود، به توان و پویایی فعلی رسید. تا جایی که در سال گذشته حدود ۲۰ درصد سود تلفیقی گروه را شرکت‌های فرعی کسب کرده‌اند.
 
در این جلسه علی رحیم‌منجزی مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید از افزایش تولید سیصد هزار تُنی نسبت به سال گذشته خبر داد.
 
رضا وکیلی سرپرست معاونت فروش و بازریابی در ادامه اظهار داشت: یکی از مزیت‌های فولاد خوزستان تولید همزمان بیلت و اسلب است. چنین شرایطی این امکان را فراهم می‌کند که با توجه به شرایط بازار، اولویت تولید را تغییر دهد. صادرات شرکت در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱.۳ میلیون تن به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که معادل نزدیک ۲ درصد از ارزش صادرات غیر نفتی کشور است.
 
وی در ادامه گفت: عرضه محصولات به بازارهای داخلی به بیش از ۲.۲ میلیون تن رسیده که حدود ۷۰ درصد آن متعلق به کارخانجات استانی است. در سال جاری به میزان ۷۵ هزار تن آهن اسفنجی به فروش رسیده که مقدار ۲۵ هزار تن آن به بازارهای خارجی صادر شد. ارزش فروش محصولات نهایی در سال به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. هدف شرکت در سال آینده صادرات ۲ میلیون تن محصول نیمه‌نهایی به بازارهای صادراتی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن در بازار داخلی است. با توجه به راه‌اندازی زمزم ۳، برنامه فروش بیش از ۳۰۰ هزار تن اسفنجی در دستور کار قرار دارد.
 
وکیلی از توسعه بازار صادراتی جنوب شرق آسیا و شمال آفریقا گفت و افزود: تولید محصولات جدید و در عرضه هفتگی در بورس کالا در دستور کار قرار دارد. پروژه‌های متعددی در زمینه بهبود عملکرد و افزایش رضایت مشتری با همکاری سایر واحد‌های شرکت تعریف شده است.
 
مینا اقتداریان مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید اظهار داشت: تحقق اهداف تامین در حوزه‌های پایداری اقلام راهبردی تولید علیرغم چالش‌های مختلف سال جاری، تامین قیمت‌های رقابتی و افزایش تعداد منابع تامین از عمده دستاوردهای سال جاری است. سیاست‌گذاری تامین حداکثری از داخل کشور و تمرکز بر بهبود فرآیند و ساختار بومی‌سازی، افزایش موجودی اقلام راهبردی خارجی، بازنگری فرآیندهای تامین و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی با محوریت یکپارچگی با سامانه های کشوری مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی سال آینده هستند.

امین ابراهیمی مدیر‌عامل شرکت فولاد خوزستان در این جلسه ضمن تاکید بر همراهی و همدلی کارکنان در سال جاری اظهار داشت: فلسفه وجودی نشست هم‌اندیشی و بازنگری نقشه راهبردی گروه فولاد خوزستان در روزهای پایانی سال، دستیابی به نقطه مطلوب است. در بحث فضای رقابتی در جامعه فولاد کشور باید یک تفکر نوآورانه داشته باشیم. نوآوری صرف شعار نیست و از تک تک اجزای جامعه شروع می‌شود تا بتواند یک جامعه نوآور داشته باشیم و بر مبنای شرایط فعلی تغییر مناسب را بتوانیم اعمال کنیم.

وی در ادامه گفت: در سال جاری چالش های زیادی را سپری کردیم. در ابتدای سال جنگ روسیه و اوکراین، کاهش ۱۰۰ میلیون تُنی تولید را در بازارهای جهانی موجب شد. از طرفی دستور‌العمل عوارض صادراتی به همراه کاهش صادرات در سه ماهه اول و دوم، محدودیت‌های انرژی و بحث کنسانتره در بورس کالا، دیگر چالش‌هایی بودند که گریبان‌گیر صنعت فولاد کشور شد.

ابراهیمی در ادامه گفت: در سال جاری تولید به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تُن می‌رسد که نسبت به سال گذشته، افزایش ۳۰۰ هزار تُنی را تجربه می‌کنیم. برنامه ریزی ما برای سال آینده حداقل یک همت سودآوری از محل آهن اسفنجی، بهره برداری از فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان در نیمه نخست سال، راه اندازی پروژه کارخانه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) در سه ماه ابتدایی سال و تمرکز بر سه پروژه اسلب عریض، نیروگاه برق و اکسیژن ۴ است که پیشرفت ۴۰ درصدی را در این ابر پروژه ها تجربه کنیم.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، در این جلسه مهران عباس زاده مدیرعامل گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، عطا تفضلی معاون خرید، رمضانی، دلیری، جنامی نیا، اقتدار، توکل فرد و جمعی دیگر از مسئولان فولاد خوزستان با ارائه گزارش به چالش های پیش رو و راهکارهای مقابله با آن ها پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار