استاد گروه خاک‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: پایش‌های اخیر نشان می‌دهد که نرخ فرونشست زمین در تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان از سال ۹۶ تا کنون پنج برابر شده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵ 15 February 2023

احمد جلالیان چهارشنبه در نشست " نیازهای زیست محیطی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود و چالش های عدم تامین آن" در اصفهان افزود: نرخ فرونشست زمین در سال ۹۶ در تالاب گاوخونی ۴۶ تُن در کیلومتر مربع بود که اکنون به ۲۲۴ رسیده و نزدیک به پنج برابر شده است که زنگ خطری برای ما به‌شمار می آید.

این استاد دانشگاه به سه مرحله پایش تالاب گاوخونی از سال ۹۲ اشاره و اضافه کرد: در این مطالعات مواردی مانند بررسی خاک از نظر فلزهای سنگین، کانی شناسی، منشاء گرد و غبار و سرعت و جهش وزش باد بررسی شده است.

وی به سرعت بالای باد در مناطقی مانند ورزنه در اطراف تالاب اشاره و تصریح کرد: مطالعات روی گرد و غبار این منطقه نیز نشان می دهد که به فلزهای سنگین هشت‌گانه مانند کادمیم، روی و سرب آلوده است.

وی همچنین تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد که تالاب گاوخونی ظرفیت بالایی برای تولید گرد و غبار دارد و اگر چشمه های ریزگرد در آن ایجاد شود سبب تجمع فلزهای سنگین می شود و می تواند مناطق گسترده ای حتی بالاتر از رشت و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار دارد.

به گفته وی، تالاب گاوخونی هنوز به‌عنوان چشمه گرد و غبار خیلی فعال نشده است اما اگر فعال شود ریزگردهای آن می توانند تا ۶ هزار کیلومتر منتقل شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین نباید احتمال سونامی کلرید سدیم (نمک) در تالاب گاوخونی را نادیده بگیریم که بسیار خطرناک است.

استاد گروه خاک شناسی دانشگاه آزاداسلامی اصفهان با بیان اینکه جریان حداقلی و دائمی ۱۵ متر مکعب بر ثانیه در بستر زاینده رود از گسترش فرونشست در اصفهان جلوگیری می کند، تصریح کرد: حکمرانی آب در حوضه آبریز زاینده رود اگر به‌صورت کامل علمی بود بسیاری از مشکلات حل می شد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: در سال ۱۳۷۳ تالاب گاوخونی اصفهان پر از آب بود اما اکنون به‌طور کامل خشک شده است.

سعید سلطانی افزود: در سال های اخیر تالاب گاوخونی از یادها رفته و نخستین جایی که تصمیم گرفته شد آب به آن تخصیص نیابد، همین تالاب بوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار