مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: ۱۰۸ هکتار زمین از ابتدای امسال تا کنون به سرمایه گذاران در بخش صنعت در این استان واگذار شده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸ 12 February 2023

به گزارش ایرنا علی مهدی پور یکشنبه در میزگرد خبری در محل دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اهواز بیان کرد: اغلب این سرمایه گذاران در حوزه صنایع فلزی و شیمیایی فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه صنعتگران در استان تمایل به فعالیت در استان های دیگر را دارند افزود: یکی از دلایل رغبت صنعتگران برای کار در استان های دیگر وجود صنایع بزرگ در خوزستان است که این عامل مانع از رشد صنایع کوچک می شود.

مهدی پور با بیان اینکه رشد صنایع کوچک می تواند زمینه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان خوزستان را فراهم کند اظهار داشت: برای رشد صنایع کوچک لازم است ارتباط صنایع بزرگ و کوچک را بیشتر کنیم ، باید صنایع بزرگ در استان شرایط را برای ایجاد صنایع کوچک فراهم کنند.

ویر با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد صنایع پایین دستی در استان وجود دارد بیان کرد: با وجود پتانسیل بالایی که در خوزستان برای ایجاد صنایع کوچک وجود دارد اما تعداد صنایعی که در این استان ایجاد شده است کافی نیست. صنایع پایین دستی به واسطه صنایع بزرگ ایجاد می شوند به همین منظور باید همکاری و مشارکت بیشت صنایع بزرگ و کوچک وجود داشته باشد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: ایجاد ارتباط بین صنایع بزرگ و کوچک سخت است اما تلاش شده تا این ارتباط ایجاد شود و تا حدودی موفق بوده ایم.

مهدی پور با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع پتروشیمی یکی از برنامه های شرکت شهرک های صنعتی استان است بیان کرد: ۳۰ شرکت پتروشیمی در خوزستان وجود دارد که باید صنایع پایین دستی این شرکت ها ایجاد شود، صنایع پایین دستی که از شرکت های پتروشیمی در حال حاضر در استان وجود دارد بسیار کم است.

وی گفت: در نشست هایی که با مدیران شرکت های پتروشیمی و شرکت ملی حفاری برگزار شد از این شرکت ها خواسته شد بومی سازی ساخت تجهیزات و صنایع این شرکت ها در دستور کار خود قرار دهند و با این اقدام شرایط را برای ایجاد صنایع پایین دستی این شرکت ها فراهم کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: متاسفانه قطعات و تجهیزات برخی صنایع بزرگ استان در خارج از خوزستان تولید می شود.

وجود شهرک های تقاضا محور در خوزستان

مهدی پور با بیان اینکه برخی شهرک های صنعتی برخی شهرستان ها در استان تقاضا محور هستند ادامه داد: شهرک های صنعتی برخی شهرستان ها در استان تقاضا محور هستند و سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای فعالیت در این شهرک ها را دارند ، شهرک های صنعتی های تقاضا محور در شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، اندیمشک، آبادان و خرمشهر قرار دارند که به دلیل مرزی بودن و وجود منطقه آزاد اروند ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه گذار دارند اما به نسبت پتانسیلی که در این مناطق است عملکرد مناسبی را برای جذب سرمایه گذار نداشته اند.

وی افزود: انتظار می رود که منطقه آزاد اروند در این خصوص فعالیت بهتری را داشته باشد.

واگذاری ۱۰۸ هکتار زمین به سرمایه گذاران در خوزستان

تاسیس شهرک صنایع پاک در خوزستان

مهدی پور با اشاره به برنامه این شهرک برای توسعه اراضی صنعتی در استان بیان کرد: یکی از برنامه های این شرکت توسعه اراضی صنعتی در استان است و ساخت شهرک صنایع پاک در این برنامه قرار دارد.

وی گفت: در اهواز پنج شهرک صنعتی وجود دارد اما تنها شهرک صنعتی شماره پنج اهواز است که اراضی صنعتی برای واگذاری دارد این در حالی است که اهواز از شهرستان های تقاضا محور در جذب سرمایه گذار است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: در برخی شهرستان های استان شهرک صنعتی وجود ندارد یکی از این مناطق شهرستان باوی است که به دنبال ایجاد شهرک صنایع پاک در آن هستیم.

صنایع پاک شامل صنایع غذایی و آرایشی و دارویی است.

مهدی پور ادامه داد: در شهرک جدید رامین در شهرستان باوی مسکن زیادی ساخته شده اما اغلب خارج از سکنه هستند، اگر شهرک صنعتی در این منطقه ایجاد شود و شرایط برای ایجاد اشتغال فراهم شود قطعا زندگی برای مردم در این منطقه نیز به صرفه خواهد بود و رغبت بیشتری برای سکونت در این منطقه خواهند داشت.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان افزود: شهرستان باوی از جمله مناطق خوزستان است که در بحث ایجاد اشتغال شرایط خوبی ندارد که با ایجاد شهرک صنعتی در این شهرستان شرایط اشتغالزایی فراهم می شود.

واگذاری ۹۵ درصد اراضی صنعتی در شهرستان دزفول

مهدی پور ادامه داد: یکی از شهرستان های تقاضا محور در جذب سرمایه گذار در استان، دزفول است اما در شهرک ها و نواحی صنعتی این منطقه اراضی برای واگذاری وجود ندارد، ۹۵ درصد اراضی صنعتی این منطقه واگذار شده است. دزفول از جمله مناطق خوزستان است که برای توسعه اراضی صنعتی باید اقداماتی در آن انجام شود.

استفاده از پادگان ها برای ایجاد شهرک صنعتی در خوزستان

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: با دستور رهبری از سال ۸۵ رهاسازی پادگان هایی که قابلیت استفاده ندارند برای ایجاد شهرک صنعتی در حال انجام است.

مهدی پور اظهار داشت: تلاش داریم در شهرستان های تقاضا محور که شرایط رهاسازی پادگان را دارند از این فضاها برای ساخت شهرک و یا نواحی صنعتی استفاده کنیم.

ایجاد ۲ شهرک فناوری در خوزستان

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان بیان کرد: دولت برنامه دارد به مدت پنج سال ۴۰ شهرک صنعتی فناورانه در کشور تاسیس کند و در این راستا باید ۲ شهرک در خوزستان ایجاد شود.

وی افزود: طبق برنامه تلاش می شود ۲ شهرک در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و در شمال استان نیز شهرک در حوزه صنایع تبدیلی و کشاورزی ایجاد شود.

مهدی پور بیان کرد: در این شهرک های صنعتی صنایع فناورانه ایجاد و توسعه خواهند یافت و زمینه را برای فعالیت این صنایع ایجاد خواهند کرد.

واگذاری ۱۰۸ هکتار زمین به سرمایه گذاران در خوزستان

انجام ۶۰۰ جلسه داوری اراضی بلا اقدام تا پایان سال جاری در خوزستان

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با اشاره به اراضی صنعتی بلا اقدام در استان بیان کرد: در چند سال گذشته سرمایه گذاری در بخش صنعت بسیار کاهش یافته است و به دلایل مختلف باعث شد که اراضی صنعتی که فعال بودند بلا استفاده شوند.

وی افزود: برخی سرمایه گذاران بدون داشتن دانش کافی یک زمین صنعتی را خریداری می کنند اما بدون استفاده رها می کنند و این اقدام جلوی فعالیت سرمایه گذاران با قدرت را خواهد گرفت.

مهدی پور اظهار داشت: به همین دلیل برنامه ریزی شده که تا پایان امسال ۶۰۰ نشست داوری برگزار شود تا اراضی بلااقدام به سرمایه گذاران توانا و با قدرت واگذار شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان ادامه داد: تاکنون ۳۰۰ نشست داوری در این راستا انجام شده است و برای ۳۰۰ قرارداد پرونده داوری صادر شده است، با سرمایه گذارانی که اراضی صنعتی در اختیار دارند اما فعالیتی نداشته اند فسخ قرارداد می شود تا زمین مورد نظر به افراد توانمند واگذار شود.

مهدی پور با اشاره به اقداماتی که برای توسعه زیر ساخت ها در شهرک شماره پنج اهواز انجام گرفته است بیان کرد: تامین برق تا ۵۰ مگاوات وتامین آب به میزان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از جمله اقداماتی است که در این شهرک انجام گرفته است.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود در اهواز و استان خوزستان برای ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی معارضانی هستند که در اغلب مناطق اعلام مالکیت کرده و مشکلاتی را در روند توسعه صنعت ایجاد می کنند.

در خوزستان ۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی بهره برداری شده وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار