مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: این استان امسال ۱۰۴ روز هوای ناسالم را تجربه کرد که در مقایسه با پارسال با افزایش چند برابری همراه است.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 17 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «احد جلیلیان» به مناسبت هفته هوای پاک، اظهار کرد: کرمانشاه امسال در مجموع ۱۰۲ روز هوای هشدار و ۲ روز هوای اضطرار و در مجموع ۱۰۴ روز هوای غیراستاندار و ناسالم داشته است و این در حالی است که این آمار در کل سال ۱۴۰۰ تنها ۲۲ روز بود.

وی منشاء بیشترین آلودگی هوای استان را گرد و غبار و ریزگردها دانست و گفت: گرد و غبار استان کرمانشاه منشاء خارجی و به طور معمول از بهمن ماه آغاز و تا اواخر تیرماه تداوم دارد.

هیچ کانون ریزگردی در استان کرمانشاه وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: بررسی های صورت گرفته در استان نشان می دهد که هیچ کانون ریزگردی در استان وجود ندارد و منشاء گرد و غبارهای استان کشورهای عراق، سوریه و عربستان است.

جلیلیان گفت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل این پدیده اقدامات بسیار مثبتی را با دیدار با مسوولان برخی کشورهای منطقه انجام داده است که امیدواریم نتایج آن در سال های آینده مشاهده شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط توپوگرافی شهر کرمانشاه خوشبختانه پدیده وارونگی هوا در این شهر امسال مشاهده نشده است، افزود: در طول ۲ ماه اخیر حتی یک روز از وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.

احداث مرکز سنجش آلاینده های هوای غرب کشور در کرمانشاه

جلیلیان با اشاره به تشکیل ۲۴ جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در سال جاری یادآور شد: بر اساس قانون در بحث قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه درگیر هستند از اینرو زمانی در این زمینه موفق خواهیم شد که محیط زیست و هوای پاکی داشته باشیم که همه دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند.

وی همچنین از تشکیل یک مرکز منطقه ای کنترل هوا در کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: احداث این مرکز که سنجش آلاینده های هوا در غرب کشور را برعهده خواهد داشت در جلسه شورای مدیران سازمان محیط زیست به تصویب رسیده است که راه اندازی آن نقش مهمی در رصد وضعیت هوا و اعلام هشدار در کشور خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه دارای ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوای فعال است که از این تعداد چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر کرمانشاه ( میدان آزادی، شهرداری، زیبا پارک و شرکت نفت) و پنج ایستگاه نیز در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه و کنگاور است که به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

بحران ریزگردهای کرمانشاه، یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد و در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی رسیده‌ است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار