رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: باید جذابیت اجاره زمین از سوی کشاورزان بومی استان به کشاورزان مهاجر را پایین بیاوریم.
کد خبر: ۱۰۸۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹ 16 January 2023

به گزارش خبر گزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ایرج بهرامی با بیان اینکه پرجاذبه‌ترین دلیل برای اینکه کشاورزان بومی اراضی خود را به کشاورزان مهاجر اجاره بدهند، پرداخت اجاره بهای زیاد از سوی کشاورزان مهاجر است، اظهار کرد: برای مقابله با کشاورزان مهاجر باید با مجهز کردن کشاورزان بومی استان به یافته‌های روز کشاورزی که منجر به افزایش بهره‌وری در کنار حفظ مسائل زیست محیطی و رعایت اصول کشاورزی می‌شود، درآمد کشاورزان بومی را بالا برده و از این طریق جذابیت اجاره زمین به کشاورزان مهاجر را نزد کشاورزان بومی پایین بیاوریم.

بهرامی با بیان اینکه بالا بودن میانگین سنی کشاورزان استان در کنار عدم استقبال جوانان از مشاغل پدری خود از دیگر عللی است که کشاورزان بومی را ناچار به اجاره دادن اراضی خود به کشاورزان مهاجر می‌کند، گفت: دولت می‌تواند با بهبود شرایط و امکانات روستاها زمینه‌ ماندگاری نسل جوان در روستاها را فراهم کرده و از این طریق به نوعی مانع اجاره اراضی زراعی به کشاورزان مهاجر شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: دولت می‌تواند با حمایت از جوانان منطقه و تقویت بنیه مالی کشاورزان بومی با اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت، جوانان را به کشاورزی روی اراضی پدری خود ترغیب کند و از این طریق ضمن رونق فضای کسب و کار، زمینه افزایش درآمد کشاورزان استان را فراهم کرده و در عین حال جلوی ورود کشاورزان مهاجر به استان را بگیرد.

بهرامی حمایت دولت از کشاورزان در تنظیم بازار فروش محصولات کشاورزی را راهکار دیگری برای مقابله با کشاورزان مهاجر دانست و گفت: نوسانات بازار محصولات کشاورزی باعث بی‌رغبتی کشاورزان به امر تولید شده و آنها را به سمت اجاره دادن اراضی‌شان به کشاورزان مهاجر ببرد. در چنین شرایطی ایجاد بازارهای فروش محصولات کشاورزی می‌تواند کشاورزان بومی را برای کشت در اراضی خودشان ترغیب کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی حمایتی از کشاورزان باید بگونه‌ای باشد که تولیدکنندگان صرفا نگران تولید بوده و نگرانی از باب فروش محصولات خود نداشته باشند، ادامه داد: دستگاه‌ها و متولیان تنظیم بازار باید بگونه ای برنامه‌ریزی کنند که کشاورزان با اطمینان خاطر از فروش محصولاتشان به امر تولید مشغول شوند.

بهرامی یادآور شد: فروش و بازاریابی محصول در تخصص کشاورز نیست، لذا  باید نهادهای مرتبط در این زمینه ورود کرده و با ایجاد بازارهای مطمئن، کشاورزان را به تولید ترغیب کنند. در چنین شرایطی کشاورزان بومی به هیچ عنوان حاضر نخواهند شد، اراضی خود را به کشاورزان مهاجر اجاره بدهند.

وی با بیان اینکه روستاها کانون‌های تولید هستند، گفت: هرچه روستاها را پویاتر، فعال‌تر و بانشاط‌تر کنیم، کشاورزان بومی به تولید رغبت پیدا کرده و رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی استان بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

بهرامی در ادامه با بیان اینکه کشاورزان مهاجر بخش زیادی از نیروی کار خود را از خارج استان آورده و باعث افزایش آمار بیکاری استان می‌شوند، گفت: اگر جلوی ورود کشاورزان مهاجر به استان گرفته شود و کشاورزان بومی خودشان اقدام به کشت محصولات کشاورزی کنند، زمینه‌ اشتغال بیشتر نیروهای بومی فراهم و فضای کسب و کار استان رونق خواهد گرفت.

بهرامی در ادامه با اشاره به استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی در جهت افزایش حاصلخیزی خاک از سوی کشاورزان مهاجر، گفت: کشاورزان مهاجر به منظور کسب حداکثر درآمد از اراضی تحت اجاره خود از کودهای شیمیایی و سموم غیراستاندارد استفاده کرده که نتیجه‌اش آلودگی خاک و از دست رفتن سرمایه‌های کشاورزی است.

وی اضافه کرد: استفاده بیش از حد مجاز از این سموم و کودهای شیمیایی باعث آلودگی منابع خاک استان خواهد شد و در بلند مدت حاصلخیزی خاک را کاهش خواهد داد.

بهرامی ادامه داد: کشاورزان مهاجر چون اجاره بها پرداخت می کنند تمام تلاششان این است که حداکثر بهره‌ را از منابع ببرند و حتی اگر لازم شود از حفر چاه‌های بدون مجوز هم ابایی ندارند که با این کارشان به مخازن آب‌های زیرزمینی آسیب جدی وارد می‌کنند.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عموما کشاورزان بومی زمانی که خودشان اقدام به کشت محصولات کشاورزی می‌کنند، چون به سرمایه‌های خود دلبستگی دارند، اصول کشاورزی را بیشتر رعایت می‌کنند تا در عین حال که ضربه‌ای متوجه منابع آب و خاک استان نشود، تولید محصول سالم‌تری هم داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار