روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با استناد به اطلاعات اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان، امروز ۱۱ دی‌ماه، شاخص کیفیت در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق در شرایط ناسالم قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ 01 January 2023

به گزارش تابناک قم، در اطلاعیه آمده است: افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

اطلاعیه می افزاید: به‌منظور کاهش تماس مستقیم با آلاینده هوا از خروج غیرضروری از ساختمان (منزل یا محل کار) پرهیز نمایید و اگر الزاما باید در فضای آزاد فعالیت کنید، زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید؛ افرادی که به اقتضای کاری چند ساعت در فضای باز قرار می‌گیرند از ماسک تنفسی مناسب و استاندارد استفاده نمایند.

این اطلاعیه با تاکید بر این‌که در خانه یا محیط‌های بسته بمانید و درب و پنجره‌ها را بسته نگهدارید، ادامه یافته است: در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و از انجام فعالیت‌های بدنی شدید و ورزش سنگین به‌ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم یا بیماری‌های قلبی عروقی هستید خودداری نمایید.

اطلاعیه ادامه یافته است: به‌منظور کاهش استرس به سیستم قلب و عروق از استعمال محصولات دخانی از قبیل سیگار و قلیان خودداری نمایید؛ جهت تسهیل خروج املاح و ذرات آلوده از بدن نوشیدن آب زیاد توصیه می‌گردد.

در این اطلاعیه با اشاره به این‌که شستشوی صورت با آب و صابون و نیز شستشوی مجاری تنفسی فوقانی به‌منظور کاهش عوارض و حساسیت موثر می‌باشد، آمده است: استفاده از رژیم غذایی مناسب از قبیل استفاده کافی از سبزی‌ها و میوه‌ها از قبیل پرتقال، سیب، لیمو، کلم، کرفس، فلفل و مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب توصیه می‌گردد.

اطلاعیه حاکی است: اگر دارای آسم هستید یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس‌خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده نمودید، برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک خود مشورت نمایید.

در این اطلاعیه تاکید شده است: متصدیان واحدهای صنفی عرضه مواد غذایی موکدا از قرار دادن محصولات غذایی آماده مصرف از قبیل آجیل و خشکبار در خارج واحد و کنار معابر عمومی در معرض آلودگی خودداری نمایند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار