معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به کاشت یک میلیارد اصله نهال در طی ۴ سال گفت: کاشت نهال در کشور راه برون رفت از معضل ریزگردها است.
کد خبر: ۱۰۸۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ 25 December 2022

به گزارش «تابناک البرز» نقی شعبانیان در مراسم بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی ایران که در تالار اجتماعات حضرت امام خمینی (ره) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: امروز در کشور با چالش ها و معضلاتی مانند تغییر اقلیم و عواقب ناشی از آن و همچنین ریزگردها، آلودگی های آب و خاک و گازی، فرسایش خاک و غیره مواجه هستیم.

وی ادامه داد: براین اساس علت این مشکلات کم توجهی به حوزه منابع طبیعی است و راه برون رفت از آن توجه ویژه به حوزه منابع طبیعی است.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی در این مسیر و در راستای پیام استاد ساعی برنامه ریزی هایی در زمینه تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در طی ۴ سال در سراسر کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: کاشت نهال در کشور راه برون رفت از معضل ریزگردها است.

اقتدار کشور وابسته به امنیت غذایی است

در حاشیه این مراسم سید محمد علی موسوی زاده رئیس پردیس کشاورزی و و منابع طبیعی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرهنگ استفاده از منابع طبیعی و حفظ و توسعه آن برای توسعه زیر ساخت ها و حیات منابع طبیعی کشور باید نهادینه شود.

وی ادامه داد: نگاه به منابع طبیعی را باید به عنوان یک رویکرد امنیتی زیستی مشاهده کنیم، براین اساس اقتدار کشور وابسته به امنیت غذایی است ادامه حیات و بقای کشکر هم وابسته به حفظ محیط زیست و توسعه امنیت زیستی پایدار کشور است و این تفکر مرحوم ساعی بوده که باید این رویکرد احیا شود.

رئیس پردیس کشاورزی و و منابع طبیعی دانشگاه تهران بیان کرد: عدم امنیت زیستی حیات تمام انسان ها را به خطر می اندازد از این رو مردم باید مطالبه گر باشند.

در ادامه این مراسم حسن احمدی استاد بازنشسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار کرد: استاد کریم ساعی به عنوان بنیانگذار علوم نوین دانشکده منابع طبیعی در ایران است و در اثر سقوط هواپیما جان خود را از دست داد.

وی در خصوص ارزش درختان و جنگل از دیدگاه دکتر ساعی بیان کرد: او درختان جنگل را هدیه خدایی می دانست.

استاد پیشکسوت و بازنشسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تصریح کرد: منابع طبیعی در کشور در وضعیت بحران قرار دارد و اگر برنامه ای نداشته باشین هر آنچه خواهیم داشت از دست می رود.

وی در خصوص فرسایش خاک متذکر شد: ۶۴ سال زمان لازم است تا خاک از دست رفته به چرخه منابع طببعی بازگردد از این رو برای رفع این مشکل باید برنامه دقیق و مدونی از سوی متولیان امر صورت بگیرد.

در پایان این مراسم از ۲۱ پیشکسوت، محیط بان و دانشجوی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تقدیر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار