مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: ۵۰۰ قرارداد سرمایه‌گذاری در خوزستان وجود دارد که با گذشت سال ها از عقد قرارداد به دلیل عمل نکردن به تعهدات از سوی سرمایه گذار، پیگیری حقوقی برای بازپس گیری این زمین ها و واگذاری به سرمایه گذاران واقعی دنبال می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳ 14 December 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مهدی پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، بیان کرد: زمین‌های زیادی در سال های گذشته برای ایجاد واحد تولیدی در خوزستان به سرمایه گذاران واگذار شده که بخشی از این زمین ها رها شده و با گذشت چند سال هیچ کاری در آنها انجام نشده است که پیگیری حقوقی برای بازپس گیری این زمین ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ داوری حقوقی برای پس گرفتن اراضی صنعتی که سال های گذشته برای ایجاد واحد صنعتی به سرمایه گذاران واگذار شده و سال هاست هیچ اقدامی در آنها انجام نشده در حال انجام است.

وی ادامه داد: فرآیند بازپس گیری زمین های صنعتی که در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته و هیچ اقدامی انجام نشده بسیار دشوار است.

 

۴۵ واحد صنعتی راکد خوزستان به چرخه تولید برگشت

وی با اشاره به تلاش برای احیای واحدهای راکد خوزستان گفت: ۱۰۵ واحد صنعتی راکد که شرایط برگشت بهتری را نسبت به سایر شرکت های راکد دارند، شناسایی شده که با اقدام های انجام شده از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ واحد صنعتی راکد خوزستان به چرخه تولید برگشته است.

وی تامین منابع مالی، تامین مواد اولیه و بازار هدف را سه مشکل اساسی واحدهای صنعتی خوزستان دانست و ادامه داد: واحدهای صنعتی توانمند خوزستان که ظرفیت افزایش تولید دارند شناسایی و با مشاوره های انجام شده به این واحدها، ۲۰ واحد صنعتی در ماه های اخیر اقدام به افزایش ظرفیت خود کرده اند.

 

تلاش برای تکمیل زیرساخت شهرک های صنعتی

وی با بیان اینکه در خوزستان ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که ۵۳ شهرک از این تعداد به بهره برداری رسیده است گفت:رسالت اصلی شرکت شهرک های صنعتی تکمیل زیرساخت این شهرک ها به منظور ورود سرمایه گذاران صنعتی است.

مهدی پور با اشاره به وجود صنایع بالادستی و بزرگ در بخش های پتروشیمی، نفت، فولاد و نیشکر در خوزستان، افزود: نیازهای زیرساختی تمام شهرک های صنعتی خوزستان شناسایی و برای طرف کردن این مشکلات طرح های متعددی در نظر گرفته شده است که در این زمینه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طرح در این شهرک ها به خوزستان در نظر گرفته شده است.

 

شهرک های صنعتی از نظر بصری بهبود می‌یابند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای تکمیل زیرساخت های شهرک‌های صنعتی خوزستان در نظر گرفته است که با وجود تخصیص این اعتبار تحول زیادی در بخش تکمیل زیرساخت ها و وضعیت بصری شهرک های صنعتی خوزستان ایجاد می شود که تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این اعتبارات، ۷۵۰ میلیارد ریال از محل مسوولیت اجتماعی شرکت نفت برای شهرک های صنعتی خوزستان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: زیبایی بصری شهرک های صنعتی و تکمیل زیرساخت ها موجب جذب سرمایه گذاران به شهرک های صنعتی می شود.

وی با بیان اینکه دستیابی به زیرساخت های مورد نیاز صنعت در شهرک های صنعتی خوزستان ساده تر از استان های دیگر است بیان کرد:زیرساخت های آب، برق و گاز در شهرک های صنعتی خوزستان فراهم است که این موضوع موجب علاقه سرمایه گذاران کشور برای سرمایه گذای در این استان شده است.

 

واگذاری پادگان های نظامی مشکل کمبود اراضی صنعتی را برطرف می کند

مهدی پور افزود: تقاضای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اهواز، دزفول، اندیمشک و شوشتر بیش از سایر شهرستان های خوزستان است و این در حالی است که در این شهرستان ها، زمین برای واگذاری صنعتی یا وجود ندارد یا به شدت محدود است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: پادگان های نظامی زیادی به ویژه در شهرستان های تقاضا محور برای سرمایه گذاری وجود دارد که با پیگیری برای واگذاری آنها، می توان ظرفیت های زیادی برای توسعه صنعت استان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه توسعه ناحیه های صنعتی در برخی شهرستان های خوزستان مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: شهرستان های کارون، حمیدیه، باوی نیاز به ایجاد ناحیه صنعتی دارند که با توجه به ظرفیت های این شهرستان ها، امکان توسعه این نواحی وجود دارد.

 

۲ شهرک فناور در خوزستان ایجاد می شود

مهدی پور، ایجاد شهرک های فناوری را یکی از اولویت های کشور دانست و گفت: بر اساس مصوبه دولت ایجاد ۴۰ شهرک فناوری در کشور در مدت پنج سال در دستور کار قرار گرفت که سهم خوزستان ۲ شهرک فناروی است که یکی از این شهرک ها در اهواز و دیگری در شمال خوزستان ایجاد می شود.

وی افزود:به منظور توانمندسازی واحدهای صنعتی اقدام های حمایتی برای برگزاری نمایشگاه های صنعتی در داخل و خارج از کشور انجام می شود که برگزاری این نمایشگاه ها نقش کلیدی در بازاریابی شرکت ها دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: ۱۹ دوره آموزشی در زمینه کارآفرینی و مهارتی در چند هفته اخیر انجام شده است که با توجه به برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال ۲۳۰ دوره آموزشی هدفمند متناسب با نیاز صنایع خوزستان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری واقعی در زمینه صنایع کوچک در خوزستان انجام نشده است گفت: خوزستان کانون صنایع بزرگ است ولی باید در کنار این صنایع بزرگ، صنایع کوچک نیز شکل گیرد چرا که صنایع کوچک و پایین دست بار اصلی اشتغال را به دوش می کشد.

 

خوزستان با ۲۳ پتروشیمی از صنایع پایین دست این صنعت محروم است

وی ورود ناآگاهانه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش صنعتی را یکی از دلایل وضعیت نامناسب برخی واحدهای راکد و یا نیمه راکد دانست و ادامه داد: درصد زیادی از کسانی که وارد سرمایه گذاری در صنایع شدند به دلیل ناآشنایی با مشکلات و فرآیند سخت تولید، دچار مشکل جدی شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با بیان اینکه سرمایه گذاری صنعتی نیاز به فهم درست دارد گفت: مسیر سرمایه گذاری در صنایع به ویژه صنایع کوچک مسیر دشواری است که با توجه به اقدام های مشاوره ای در چند سال اخیر روند ورود سرمایه گذاران به بخش صنعتی عالمانه تر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه ۲۳ پتروشیمی در منطقه ویژه پتروشیمی در بندرامام خمینی(ره) وجود دارد ادامه داد:با وجود این ظرفیت عظیم صنایع پایین دستی پیرامون این صنعت در منطقه ایجاد نشده است و این در حالی که برخی استان ها که حتی یک پتروشیمی هم ندارند دارای صنایع پایین دستی پتروشیمی قوی هستند.

 

قرارگاه رسانه‌ای شهید طاعی در خوزستان ایجاد شد

مسوول بسیج رسانه خوزستان نیز در این نشست با اشاره به ایجاد قرارگاه رسانه ای شهید طاعی در این استان گفت: این قرارگاه رسانه ای با رویکرد مطالبه گری از تحقق شعار سال و همچنین ایجاد ارتباط رسانه با شهرک های صنعتی در خوزستان ایجاد شد.

سرهنگ عبدالحمید بهمئی ادامه داد: قرارگاه رسانه ای شهید طاعی به منظور پیوند رسانه و صنعت، استفاده از ظرفیت رسانه های استان برای تحقق شناسایی، کمک به کسب و کارهای خرد و علمی در سطح شهرک های صنعتی و دانشگاه ها، کمک رسانه‌ای به ترویج علم محوری در فعالیت های کاربردی و درآمدزایی و همچنین تولید اخبار امیدآفرین و اثربخش ایجاد شده است.

وی افزود: اجرایی نمودن تیم اندیشه ورز رسانه ای، اجرایی کردن ایده های مطالبه گری، شناسایی و فعال کردن تیم رسانه ای متخصص برای پوشش دادن فعالیت های صنعتی استان، کمک به انتشار محتواهای مربوط به جهش تولید و طرح های اقتصاد مقاومتی و همچنین بازدید از صنایعی که برای حل آنها نیاز به پیگیری وجود دارد، از دیگر اهداف شکل گیری این قرارگاه رسانه ای است.

بهمئی با بیان اینکه ارتباط رسانه و شهرک های صنعتی به عنوان اولویت قرارگاه رسانه ای شهید طاعی در دستور قرار گرفته است گفت: شناسایی کارگاه های غیرفعال و مطالبه گری رسانه ها در این زمینه، مصاحبه با صاحبان کارگاه های دارای مشکل و همچنین پوشش اخبار شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت آنها توسط این قرارگاه دنبال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار