دوره آموزشی ضمن خدمت طرح «کلاس شهر» با حضور یکصد نفر از آموزگاران منتخب شهر و استان اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵ 12 November 2022

طرح «کلاس شهر» با هدف توسعه و ترویج مهارت‌های شهروندی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی(پایه‌های اول و ششم ابتدایی) سومین سال اجرای خود را پشت سر می‌گذارد.

در دوره آموزشی ضمن خدمت این طرح، یکصد آموزگار از نواحی گوناگون شهر و استان اصفهان به‌ عنوان مدرس میانی حضور داشتند و قرار است آموزش‌هایی که در این دوره از سوی مولفان کتب طرح کلاس شهر دریافت کردند را به چهار هزار نفر از معلمان مشارکت‌کننده انتقال دهند. طرح کلاس شهر در سال تحصیلی جاری با حضور ۱۲۲ هزار دانش‌آموز در مدارس ابتدایی اصفهان اجرا شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی ضمن خدمت طرح کلاس شهر اظهار داشت: شهرداری پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی در حوزه فرهنگ شهروندی به این نتیجه رسید که باید برای انتقال این مفاهیم به آموزگاران دوره ابتدایی متوسل شود، چرا که این معلمان هستند که می‌توانند نیازها و ضرورت‌های زندگی در شهر را به فرزندان این شهر آموزش دهند.

مجتبی شاه‌مرادی افزود: افرادی که به کشورهای پیشرفته جهان سفر کرده‌اند، همواره از ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی در مدارس آن کشورها سخن می‌گفتند و امروز این موضوع که در گذشته برای آموزش و پرورش و مدارس ما به رویا شبیه بود، با اجرای طرح کلاس شهر در اصفهان محقق شده و معاونت فرهنگی شهرداری هزینه زیادی صرف اجرای موفق این طرح کرده است.

وی ادامه داد: اطمینان داریم اگر این مسیر با همراهی، صبر و مداومت معلمان دنبال شود، طرح کلاس شهر کم‌کم جا می‌افتد و نتایج آن در آینده فرزندان‌مان متجلی می‌شود. اگر به معضلاتی مانند آسیب‌ رساندن به درختان و فضای سبز، در ترافیک مانند ماشین آتش‌نشانی و اورژانس یا درگذشت شهروندان به دلیل گازگرفتگی در فصول سرد سال فکر کنیم، می‌بینیم که اگر از فرصت امروز برای ارائه آموزش‌های شهروندی استفاده نکنیم این موضوعات به حسرت‌های آینده ما تبدیل خواهد شد.

آینده پرافتخار اصفهان به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری اعتقاد قلبی دارند اگر قرار است آینده اصفهان مانند گذشته آن پرافتخار باشد، این امر قطعاً به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد.

شاه‌مرادی بر مطالبه‌گری آموزگاران و تکمیل زنجیره آموزش‌های شهروندی تا کلاس‌های درس گفت: امیدوارم معلمان شهر و استان بیش از پیش با ما در اجرای طرح کلاس شهر همراهی کنند تا شهری زیست‌پذیرتر داشته باشیم و نبض فرهنگ در آن قوی‌تر از گذشته بزند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در میان تمام شهرها و کلانشهرهای ایران در حوزه ارائه آموزش‌های شهروندی رتبه نخست را دارد که حاصل تلاش گذشتگان تا به امروز است. کلاس شهر نیز به‌عنوان طرح آموزش مهارت‌های شهروندی به دانش‌آموزان، در حال تبدیل شدن به مطالبه‌ای کشوری است. بنابراین همراهی آموزگاران برای آسیب‌شناسی و ارتقای این طرح، می‌تواند یک موج کشوری را رقم زده و در آینده تمام فرزندان این سرزمین اثرگذار باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: طرح کلاس شهر که حاصل همکاری شهرداری و اداره‌کل آموزش و پرورش استان و همراهی معلمان و دانش‌آموزان است، بستری برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی شهر محسوب می‌شود و امیدوارم پس از اجرای این طرح روزهای روشن‌تری در انتظار فرهنگ شهرمان باشد.

مصطفی نباتی‌نژاد افزود: امیدوارم مسیر پرافتخاری که مدیران حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با تداوم طرح کلاس شهر و ارتقا و تقویت آن ادامه دادند، برای ما و نسل آینده رستگاری و پیشرفت به همراه بیاورد.

قدرت‌اله افتخاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز تأکید کرد، برای رفع معضلات ترافیکی و مشکلات حوزه حمل‌ونقل می‌توان راهکارهایی در حوزه آموزش و پرورش و تربیت کودکان به‌‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت اندیشید.

وی با بیان اینکه معضلات شهری در چند سطح و لایه قابل توصیف هستند، اضافه کرد: ازدحام، ترافیک، رفتارهای نامناسب ترافیکی و مشکلات سالمندان، کودکان و توانخواهان برای تردد در شهرها سطح ظاهری معضلات شهری است که هرکس با هر سطح علمی و تخصصی می‌تواند به آنها اذعان کند. لایه دوم که مدیران شهر در چند دهه اخیر به آن پرداخته‌اند، لایه علت و معلولی است؛ در واقع مدیران می‌خواستند با تعریض خیابان‌ها و گسترش امکانات و تسهیلات شهری به رفع مشکلات بپردازند که در برخی حوزه‌ها مشکلات را تشدید کرد که باعث شد این رویکرد کمرنگ‌تر از گذشته شود.

افتخاری ادامه داد: سطح و لایه سوم نیز به نگاه ما به زندگی و شهر و در واقع، جهان‌بینی ما برمی‌گردد که در تفکر کوتاه‌مدت بسیاری از مدیران وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است. این جهان‌بینی می‌گوید نمی‌توان تنها با گسترش امکانات و تسهیلات به رفع مشکلات شهری پرداخت و باید فرهنگ، رفتار و آموزه‌هایی را که منجر به عکس‌العمل ما در محیط شهری می‌شود اصلاح کنیم. شهر اصفهان از سابقه دیرینه تمدن و شهرنشینی، سابقه دیرینه دین‌داری و خداپرستی و تأکید بر رعایت حقوق دیگران، نظم، عدالت، احقاق حق مظلوم و غیره در آموزه‌های پیشینیان خود برخوردار است؛ بنابراین وجود آسیب‌هایی چون آلودگی هوا، فرونشست، بی‌آبی و آلودگی محیط زیست در آن قابل توجیه نیست. این مشکلات نشان می‌دهد توجه مدیریت شهری و همچنین آموزش و پرورش به این جهان‌بینی بلندمدت کافی نبوده است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه تغییر رفتار در بزرگسالان مشکل‌تر از کودکان است، گفت: بنابراین نقش آموزش و پرورش بسیار پررنگ است و هر پیشرفت و تمدن‌سازی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

وی نگاه اسطوره‌ای را سطح چهارم نگاه به جهان پیرامون دانست و تصریح کرد: افراد شاخص در هر جامعه می‌توانند با رفتار خود یک موضوع را جا بیندازند و به قول معروف، جامعه ره صد ساله را یک‌شبه بپیماید. بنابراین اگر نخبگان، مدیران و افراد تأثیرگذار جامعه در عمل به آموزه‌های فرهنگ شهروندی از جمله در حوزه حمل‌ونقل عمل نکنند، هیچ‌گاه نمی‌توانند شهروندان را به این امر مجاب کنند.

وجیهه فاضل، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به بار سنگین مسئولیت آموزگاران منتخب شرکت‌کننده در این همایش برای ارائه مطالب دوره آموزشی ضمن خدمت طرح کلاس شهر به سایر آموزگاران شهر و استان اصفهان گفت: رسیدن به اهداف متعالی این طرح نیاز به سعه‌صدر و پیگیری معلمان و همچنین تعامل و ارتباط موثر و ادامه‌دار آنها با مولفان کتب طرح کلاس شهر دارد.

گفتنی است؛ در ادامه این مراسم از دو کتاب جدید طرح کلاس شهر شامل «بسط نظری و عملی کلاس شهر» و «کتاب کار معلم» رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار