وزیر تجارت قزاقستان:
تابناک هرمزگان// معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت: قزاقستان در بندرخارگاس واقع در منطقه مرزی خود با چین یک بندرخشک راه‌اندازی کرده است که از ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در این مرکز تجارت بین‌المللی دعوت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 02 November 2022

 

ایران می تواند در مرکز تجارت بین‌المللی مرزی سرمایه‌گذاری کند

به گزارش تابناک از هرمزگان، سریک ژومانگارین در نشست اقتصادی با مهدی دوستی استاندار هرمزگان افزود: در  منطقه خارگاس هر ۲ طرف می‌توانند بدون ویزا حضور داشته باشند و فعالیت کنند که این، یک‌فرصت ارزنده اقتصادی و تجاری است.

وی با اشاره به دیدارهای اخیر سران سیاسی ایران و قزاقستان در نشست شانگهای اظهار داشت: در این دیدارها افزایش سطح مبادلات تجاری دوجانبه تا سه میلیارد دلار در سال مطرح شده که‌قابل دستیابی است.

وزیر تجارت قزاقستان اضافه کرد:  ایران و قزاقستان همیشه مبادلات تجاری و اقتصادی خود را بدون هیچ مانعی پیش برده‌اند و توسعه روابط همیشه در دستور کار بوده است.

ژومانگارین همچنین با اشاره به بازدید امروز خود از بندرشهید رجایی از برنامه قزاقستان برای در اختیار گرفتن ۱۵ هکتار زمین در این بندر برای سرمایه‌گذاری خبر داد و یادآور شد: تفاهمنامه این برنامه تا پایان این بازدید یک روزه امضا خواهد شد که منافع این اقدام به سایرکشورهای علاقمند مانند چین و ترکمنستان نیز خواهد رسید.

به گفته وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، افق جدیدی در روابط دوجانبه پیدا شده است.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این نشست با معرفی بخشی از ظرفیت‌های استان از آمادگی برای به اشتراک‌گذاری توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها با همسایگان، کشورهای منطقه و به ویژه قزاقستان خبر داد.

وی نوار ساحلی طولانی، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب، ۱۴جزیره و تولید روزانه یک میلیون لیتر محصولات پالایشی را بخش هایی از ظرفیت های استان اعلام کرد.

نماینده عالی دولت در استان همچنین از آمادگی همکاری با قزاقستان در بخش های معدن، کشاورزی و  آبزی پروری خبر داد و اضافه کرد: هرمزگان آماده است سیاست های کلان دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور در گسترش روابط با کشورهای منطقه را در محدوده خود عملیاتی کند و موانع اداری که باعث کاهش سرعت فرآیندهای ارتباطی می شود را در قالب کارگروه های تخصصی برطرف می کنیم.

انتهای پیام//

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار